ماهی قرمز؛ این کوچک بی خطر


ماهی قرمز؛ این کوچک بی خطر

معاون سلامت دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: ماهی قرمز جزء کم خطرترین حیوانات خانگی در انتقال و انتشار بیماری‌های مشترک بین انسان و دام محسوب می‌شود، اما در عین حال گروه‌های خاصی که دارای سیستم ایمنی پایین هستند باید از تماس مستقیم دستها با ماهی قرمز خوداری کنند.

محمدعلی بخشی، امروز یکشنبه ۱۷ اسفند به خبرنگاران رسانه‌های گروهی اعلام کرد: با توجه به در پیش بودن سال جدید و خرید ماهی قرمز رعایت نکاتی ضروری به نظر می‌رسد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: ماهی قرمز حوض یا Gold Fish سالهاست که زینت بخش سفره‌های هفت سین ما ایرانیان است و بسیاری از کودکان ما از طریق همین ماهی قرمز با دنیای حیوانات آشنا می‌شوند بنابراین رعایت نکات بهداشتی می‌تواند هم، باعث افزایش طول عمر ماهی قرمز و در عین حال مانع بروز مخاطرات بهداشت انسانی شود.

وی گفت: اولین و مهمترین نکته‌ای که اهمیت زیادی دارد این است که باید ماهی قرمز را از مراکزی که دارای مجوز بهداشتی دامپزشکی باشند خریداری کرد؛ سازمان دامپزشکی کشور در تمام طول سال به خصوص ماه‌های پایانی، برنامه کنترل و نظارت بر مراکز تولید و تکثیر ماهیان زینتی را برعهده دارد.

بخشی بیان کرد: ماهی قرمز جزء کم خطرترین حیوانات خانگی در انتقال و انتشار بیماری‌های مشترک بین انسان و دام محسوب می‌شود، اما در عین حال گروه‌های خاصی که دارای سیستم ایمنی پایین هستند و افراد مسن و کودکان از تماس مستقیم دستها با ماهی قرمز باید خوداری کنند و در صورتی که این عمل انجام گرفت حتما کاملا دستهایشان را با آب و صابون بشویند و افراد دیگر نیز برای شستشوی تنگ و تعویض آب ماهی حتما از دستکش استفاده کنند و در صورت نبود دستکش باید کاملا دستهایشان را با آب و صابون بشویند و آب تنگ را در ظرفشویی تخلیه نکنند و در دست شویی و یا باغچه تخلیه کنند.

وی افزود: باید به سلامت ظاهری خود ماهی نیز در هنگام خرید دقت کنیم ماهی سالم ‌باید دارای تحرک مناسبی بوده و به حالت یک پهلو در آب غوطه ور نبوده و بخشی از بدنش بر آمده نباشد؛ چشم‌های ماهی بیرون زده و یا فرورفته نباشد.

معاون سلامت دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: بر روی بدن ماهی لکه‌های سفید رنگ مشاهده نشود و ماهی خودش را به بدنه و تجهیزات آکواریوم نمالد؛ فلسهای ماهی بالا آمده نباشد و یا کنده نشده باشد و بدن ماهی زخمی نباشد.

بخشی ادامه داد: رنگ آب اکواریوم فروشنده باید شفاف باشد و به رنگ سبز و یا زرد در نیامده باشد و دارای سیستم هوادهی مناسبی باشد و از شهروندان درخواست می‌کنیم تا در صورت مشاهده چنین مواردی نه تنها از خرید ماهی قرمز از این مراکز خودداری کنند بلکه این مراکز را به اداره کل دامپزشکی و یا شبکه های دامپزشکی اعلام کنند.

وی در مورد نگهداری ماهی قرمز گفت: آنچه برای نگهداری ماهی از همه مهم تر است، دمای مناسب آب و میزان اکسیژن محلول در دسترس است که میزان اکسیژن مورد نیاز در آب سرد(دمای 12 تا 18 درجه سانتی گراد) و ظروفی که سطح آب با هوا بیشتر باشد تامین می‌شود.

وی افزود: ماهی‌های کوچک به لحاظ سن کمتر و اندازه‌های کوچک‌تر و تامین اکسیژن، جهت نگهداری در تنگ‌های معمولی و بدون دستگاه هواده مناسب تر هستند؛ آمدن ماهی به بالای تنگ نشانه کمبود اکسیژن است و در این زمان باید نسبت به تعویض آب و یا هوادهی اقدام کنیم.

بخشی اظهار کرد: به ازاء هر ماهی باید حداقل 2 تا 2 و نیم لیتر آب را در تنگ یا آکواریوم در نظر بگیریم و این آب را 48 ساعت قبل جهت تبادل گازها و خروج کلر و هم دمایی با محیط در ظرفی دهان گشاد نگهداری و ذخیره کنیم چون اکسیژن از هوا وارد آب می شود باید برای نگهداری از ماهی در صورت نبود دستگاه هواده از تنگ دهان گشاد استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: هرگز نباید اجازه دهیم که آب ظرف ماهی‌ها کثیف شود، این کار می‌تواند باعث بیماری، کوتاهی عمر و در نهایت مرگ آنها شود؛ باید در طول هفته یک تا دو بار آب ظرف ماهی ها را عوض کنیم و تنگ را با آب خالی و یا نمک طعام سه درصد(3 گرم نمک طعام بدون ید در 100 سی سی آب) (در صورت تلفات)و در صورت مشاهده رسوب با سرکه بشوییم و سپس با آب جاری خوب شستشو دهیم و نیز برای شستن تنگ از صابون استفاده نکنیم چراکه برای ماهی سمی است برای تعویض آب تنگ ماهی، هرگز آب را یک دفعه عوض نکنید، بلکه با آرامش کامل، نیمی از آب ظرف را خالی کرده و سپس کم کم آب خالی شده از ظرف را با آبی که از یک روز قبل نگه داشته ایدجایگزین کنیم. در هر صورت باید سعی کنیم که کمترین استرس را به ماهی‌های کوچک منتقل کنیم.

وی گفت: برای تغذیه ماهی قرمز بهتر است غذای ماهی آکواریومی را از مراکز معتبر تهیه کنیم؛ غذای ماهی نیز باید در ظروف کاملا دربسته و در جای خشک، خنک و تاریک نگهداری شود.

بخشی اظهار کرد: توجه به تاریخ مصرف غذای ماهی یکی از اصول اولیه خرید و نگهداری است؛ از غذاهایی که تاریخ مصرف آن گذشته است هرگز برای تغذیه ماهی استفاده نکنیم. غذادهی را دو بار در روز و به مقداری که ماهی در عرض یک دقیقه غذایش را بخورد انجام می‌دهیم.

وی اظهار کرد: نباید میزان غذا زیاد باشد چراکه هم باعث آلودگی آب و هم مشکلات گوارشی در ماهی می‌شود.

معاون سلامت دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: از قرار دادن آکواریوم و تنگ‌ها در کنار شومینه و یا نور مستقیم خورشید و یا داخل آشپزخانه خوداری کنیم؛ ماهی قرمز جزء ماهیان Cool water fish هستند و دمای آب باید بین 22 تا 24 درجه سانتی گراد بیشتر نباشد و با گرم شدن تدریجی هوا مواظب دمای آب تنگ باشیم .

بخشی ادامه داد: هرروز چند مدت به حرکات ماهی و سلامت آن توجه کنیم؛ در صورتی که ماهی قرمز جدیدی را بخواهیم اضافه کنیم باید حداقل یک هفته در تنگ دیگری نگه داریم (قرنطینه) و در صورت اطمینان از سلامت، آن را به تنگ و یا آکواریوم اضافه کنیم.

وی افزود: در صورت بروز هر گونه علایم بیماری درماهی ، برای جلوگیری از سرایت بیماری به دیگر ماهی‌ها، حتما باید ماهی مریض را جدا از سایر ماهیها نگهداری شود و در صورت لزوم باید به کلینیک دامپزشکی مراجعه شود.

بخشی ادامه داد: ماهی قرمز را نباید در رودخانه‌ها و سدها رها کنیم چراکه باعث خوردن تخم و لاورهای ماهیان دیگر به خصوص ماهیان بومی می‌شود و به تبع آن باعث کاهش جمعیت این ماهیان شده و به محیط زیست آسیب می‌رساند؛ از طرف دیگر غذای عمده این ماهی گیاه است و درصورت رهاسازی‌ در زیستگاه غیرطبیعی آن، ماهی طلایی با تغذیه از گیاهان باعث کاهش و از بین رفتن گیاهان آبزی‌ شده و این امر موجب کاهش پناهگاه لاروها، ماهیان کوچک و همچنین کاهش جمعیت بی‌مهرگان مورد تغذیه دیگر ماهیان اقتصادی می‌شود.

معاون سلامت دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین ماهی حوض هنگام تغذیه باعث گل‌آلودگی آب می‌شود و این امر سبب کاهش نفوذ نور در آب و توقف رشد گیاهان و در نتیجه خفه شدن بی‌مهرگان کف‌زی و بازیابی راحت فسفات شده که این تغییرات به نوبه‌خود ماهیان بومی را تحت‌تأثیر قرار داده و موجب کاهش و حتی حذف بعضی از آنها می‌شود؛ همه این موارد دلایل خوبی است تا از رهاسازی ماهی حوض در رودخانه‌ها اجتناب کنیم و این ماهی را در روز طبیعت در محیط‌های آبی بسته همچون استخرها و حوضچه‌های پارک‌ها رها کنیم.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج