کاوشگر خلیج‌فارس توسعه علوم دریای را فراهم می‌کند


کاوشگر خلیج‌فارس توسعه علوم دریای را فراهم می‌کند

تهران - ایرنا - معاون پژوهش و فناری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کاوشگر اقیانوس پیمای خلیج فارس ظرفیت خوبی در راستای توسعه علوم دریایی کشور دارد.

به‌ گزارش روز یکشنبه ایرنا از پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، غلامحسین رحیمی شعرباف در بازدید از شناور کاوشگر خلیج فارس افزود: کاوشگر خلیج فارس ظرفیت مناسبی را ‏برای ‏موسسات پژوهشی و دانشگاه های کشور که در زمینه علوم دریایی و اقیانوسی و دریایی فعالیت می کنند ایجاد کرده ‏است.

وی اظهار داشت: باید با برنامه ریزی مناسب و استفاده از منابع مشترک پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی ‏و ‏دانشگاه های ساحلی جنوب، گشت‌های مشترک تحقیقاتی را پایه ریزی کرد تا اعضای هیأت علمی و ‏دانشجویان ‏تحصیلات تکمیلی بتوانند از این ظرفیت در راستای توسعه علوم دریایی کشور استفاده کنند. ‏

در این بازدید ۶ ساعته که با همراهی علی اکبر شیخی فینی رئیس ‏دانشگاه ‏هرمزگان، محمد شریف رنجبر رئیس پارک زیست فناوری خلیج فارس(قشم)، بهروز ابطحی رئیس ‏پژوهشگاه ملی ‏اقیانوس شناسی و علوم جوی و همچنین جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه هرمزگان انجام شد، ‏ضمن آشنایی معاون پژوهش و فناری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بخش‌ها و امکانات مختلف کاوشگر و ظرفیت تحقیقاتی آن، یک دوره‌ فعالیت نمونه‌برداری با ‏حضور بازدیدکنندگان ‏انجام شد.

کاوشگر خلیج فارس

یکی از ابزارهای پایش در شناخت و اکتشاف پهنه دریاها، برگزاری گشت­ های دریایی است که به کمک شناورهای تحقیقاتی میسر می­ شود، به رغم نیاز موسسات و دستگاه­ های مختلف کشور به شناور تحقیقاتی تخصصی، تا چند سال پیش کشور به چنین ابزاری مجهز نبوده است. این نیاز پژوهشگاه ملی اقیانوس­ شناسی و علوم جوی را بر آن داشت تا در سال ۱۳۸۷ پیشنهاد تهیه و تجهیز یک شناور تخصصی اقیانوس ­شناسی را در قالب یک طرح جامع به منظور اقیانوس­ شناسی آب های عمیق به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه کند، این پیشنهاد با مساعدت این معاونت و توجه ویژه رییس جمهوری وقت به بار نشست و مقرر شد یک کشتی تحقیقاتی که بتواند پاسخگوی نیاز کشور در این زمینه باشد تهیه شود.

عملیات ساخت این شناور در موافقت­ نامه­ ای بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اردیبهشت سال ۱۳۹۰ توسط مجتمع شهید درویشی وابسته به سازمان صنایع دریایی کشور آغاز و پژوهشگاه ملی اقیانوس­ شناسی و علوم جوی به عنوان مجری طرح تعیین شد.

فرآیند ساخت این کشتی چهار سال طول کشید و با ۴۰ درصد صرفه‌جویی ارزی با هزینه‌ای بیش از ۲۷ میلیارد تومان ساخته شد، در اختیار داشتن شناور تحقیقاتی برای هر کشور به منظور انجام مطالعات و آزمایش‌های میدانی در سطح و زیر دریا، زمینه‌ساز پیشرفت در حوزه تحقیقاتی و بهره‌مندی از مزایای آن در صنعت و حفظ محیط‌زیست است، حضور فعال ایران در کاوش‌های دریایی مانند پایش و اکتشاف در اقیانوس‌ها زمینه‌ساز نقش‌آفرینی بیشتر کشور در فعالیت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خواهد بود.

شناور کاوشگر خلیج فارس به صورت رسمی در مراسمی در بندر عباس در روز سه ­شنبه ۲۶ بهمن­ ماه ۱۳۹۵ در خلیج فارس به آب اندازی و به پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی تحویل داده شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) هشت حقیقت جالب در مورد اژد‌های کومودو