بخشداران استقلال خود را در فرایند انتخابات حفظ کنند


بخشداران استقلال خود را در فرایند انتخابات حفظ کنند

مشهد- ایرنا- سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: بخشداران در گام نخست باید جایگاه حقوقی خود را شناخته و ضمن تاکید بر تعامل با ناظران، استقلال خود را در فرایند انتخابات حفظ کنند.

محمد علی نبی پور روز یکشنبه در نشست آموزشی و انتخاباتی با بخشداران خراسان رضوی افزود: سال آینده برگزاری انتخابات سراسری ریاست جمهوری و مجلس خبرگان و انتخابات محلی شوراها اولویت دولت و وزارت کشور است و در سطح بخش تمام مسائل انتخابات وظیفه بخشدار است لذا نقش مهمی در انتخابات پیش رو دارند.

وی به فعالیت ۹ عضو هیاتهای اجرایی در هر بخش اشاره کرد و ادامه داد: در خصوص معرفی ۲۰ معتمد به ناظران انتخابات نوع گرایش سیاسی معتمد محلی معنی ندارد و این افراد باید از افراد غیر سیاسی و از معتمدینی باشند که در ادوار گذشته انتخابات تخلفی نداشته اند.

سرپرست ستاد انتخابات خراسان رضوی گفت: همه ما دیدگاه سیاسی خود را داریم اما با افرادی که در فرایند انتخابات سلیقه سیاسی خود را در کارشان دخالت می دهند بدون تعارف برخورد خواهد شد.

نبی پور افزود: در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها طی ادوار گذشته نرخ مشارکت مردم به ترتیب حدود ۷۰ و ۶۰ درصد بوده است هرچند در حال حاضر سرمایه اجتماعی جامعه به شدت مخدوش شده و مردم تا حدودی اعتمادشان را از دست داده اند اما باید تلاش کنیم مردم پای صندوق های رای حاضر شوند.

وی اضافه کرد: بخشداران با تماس و گفت و گو با مردم، بزرگان و شرکت در جلسات، نقش مردم در تعیین سرنوشت سیاسی را تبیین و مردم را تشویق به رای دهی کنند. این که مردم به چه کسی رای می دهند به ما ارتباطی ندارد بلکه مشارکت سیاسی مهم است و با رعایت قانون، ایجاد فضای رقابتی و تامین امنیت، مردم انتخاب درستی خواهند کرد.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی بر رقابتی شدن انتخابات تاکید کرد و گفت: لازم است معتمدان، مجریان و ناظران اصل بی طرفی را در فرایند انتخابات در نظر بگیرند تا مردم حس کنند می توانند به فردی که می خواهند رای دهند.

نبی پور افزود: نباید رقابتی شدن فضای انتخابات موجب تشدید رقابتهای قومی، مذهبی و محلی به ویژه در انتخابات شوراها شود و فضاهای رقابتی این چنینی، امنیت را مخدوش کند.

وی ادامه داد: هیچ کس حق ندارد در این ایام سیاه نمایی کند، تخریب دولت و یا جریان مقابل دولت نباید صورت گیرد چون این تخریب ها موجب بی اعتمادی مردم می شود.

او اضافه کرد: در این دوره از انتخابات مقرر شد برای برگزاری سه انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان رهبری و شوراها یک هیات اجرایی فعالیت کند.

کرونا به مشارکت مردم در انتخابات آسیب می زند

سرپرست ستاد انتخابات خراسان رضوی با بیان این که در این انتخابات موضوع سرایت کرونا به مشارکت انتخاباتی آسیب خواهد زد گفت: علاوه بر اینها این دغدغه وجود دارد که چگونه ۲۰ نفر عامل اجرایی و نظارتی انتخابات، ۲۴ ساعت در یک مکان سربسته فعالیت کنند لذا این احتمال وجود دارد که در روز رای گیری با کمبود نیرو در شعبه اخذ رای مواجه شویم.

نبی پور بر تامین سلامت رای دهندگان و عوامل اجرایی در انتخابات تاکید کرد و افزود: به واسطه همین مسائل، تمهیداتی اندیشیده خواهد شد تا شعب در فضای باز برپا شود و علاوه بر پیوست امنیتی، در این دوره انتخابات پیوست بهداشتی نیز تدوین خواهد شد.

وی ادامه داد: متاسفانه هم اکنون مردم حتی در توزیع اقلام اساسی کالا با مشکلات جدی مواجه هستند و این در حالی است که در خصوص تامین و تولید این اقلام اساسی کمبود نداریم و متاسفانه شاهدیم برخی محتکران از این موقعیت سوء استفاده می کنند.

سرپرست ستاد انتخابات خراسان رضوی گفت: این که مردم با وجود تحمل فشارهای مختلف، بعد از چهار دهه هنوز باید برای تامین کالای اساسی صف بکشند و مشکلات داشته باشند قابل قبول نیست.

نبی پور افزود: بخشداران باید قبل از کم شدن اقلام اساسی در منطقه خود، موضوع را با فرمانداران در میان بگذارند و تداوم کمبودها موجب آسیب جدی به سرمایه اجتماعی جامعه می شود.

وی بر لزوم پیگیری موضوع اشتغال و جذب سرمایه گذاری در سطح بخشداری تاکید کرد و ادامه داد: در حالی که در اردیبهشت ماه امسال ۵۰ هزار نفر متقاضی بیمه بیکاری بودند این رقم در ماه قبل به ۱۵ هزار نفر رسیده است که نشان از بهبود هماهنگی کسب و کارها با شرایط جدید کرونایی است.

همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات سراسری ریاست جمهوری و دومین انتخابات میان دوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در روز جمعه ۲۸ خرداد ماه سال ۱۴۰۰ انتخابات ششمین دوره‌ شوراهای اسلامی شهر و روستا در بیش از پنج هزار شعبه اخذ رای، ۸۵ شهر و ۲ هزار و ۳۰۰ روستای خراسان رضوی برگزار خواهد شد.

استان ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومتر مربعی خراسان رضوی با وسعتی معادل هفت درصد مساحت کل کشور در قالب ۳۳ شهرستان، در مجموع هشت هزار و ۶۰۰ عضو در شوراهای اسلامی شهری و روستایی دارد.

۷۰۰ نفر از این تعداد، عضو شوراهای اسلامی شهرها و هفت هزار و ۹۰۰ نفر عضو شوراهای اسلامی روستایی در سطح استان ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی هستند و در مجموع کمتر از پنج درصد این تعداد را زنان تشکیل می‌دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت