پسماند واحدهای تولیدی شهرک صنعتی چرمشهر ساماندهی می‌شود


پسماند واحدهای تولیدی شهرک صنعتی چرمشهر ساماندهی می‌شود

تهران- ایرنا- فرماندار ورامین گفت: یکی از مهمترین چالش‌های زیست محیطی در شهرک صنعتی چرمشهر، دفع پسماند صنعتی واحدهای تولیدی است که با حضور نمایندگان استانداری، محیط زیست و دادگستری استان تهران وضعیت این پسماند بررسی و راه‌کارهای مناسب برای رفع این مشکل ارائه شد.

حسین کاغذلو روز یکشنبه در جلسه تخصصی بررسی مشکلات پسماند شهرک صنعتی چرمشهر که با حضور قائم مقام محیط زیست استان تهران، مدیرکل دفتر فنی استانداری تهران به نمایندگی از استانداری و دادگستری استان تهران و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران برگزار شد اظهار داشت: شهرک صنعتی چرمشهر، تنها شهرک صنعتی تخصصی استان تهران در زمینه تولید چرم و سالامبور است که باید مشکلات زیست محیطی آن به صورت ریشه‌ای رفع شود.

وی افزود: شهرک صنعتی چرمشهر در سال ۱۳۶۴ به منظور ساماندهی صنایع چرم و دباغی که به صورت پراکنده در سطح استان تهران فعالیت می کردند در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق شهرستان ورامین احداث شد و هم اکنون بیش از یکصد واحد صنعتی در آن مستقر می باشند که بیشتر در حوزه تولید چرم و سالامبور فعالیت می کنند.

فرماندار ورامین افزود: مهمترین مشکل این شهرک صنعتی دفع فاضلاب حاصل از فعالیت صنایع چرم است، صنایعی که میزان مصرف آب آن بسیار بالا بوده و فاضلاب خروجی می‌تواند برای محیط زیست مجاور این شهرک صنعتی که اراضی ملی و حفاظت شده را شامل می‌شود خطرات بسیاری را به همراه داشته باشد.

وی افزود: تولید حجم انبوه فاضلاب واحدهای تولیدی، مسوولان را بر آن داشت تا نخستین فاز تصفیه خانه آن را در سال ۱۳۸۰ با اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد تومان احداث کنند که این تصفیه خانه با حضور اسحاق جهانگیری وزیر وقت صنایع و معادن به بهره برداری رسید.

کاغذلو اظهار داشت: مشکل شهرک صنعتی چرمشهر و انباشت فاضلاب خشک ناشی از فعالیت این واحدها طی سه دهه گذشته، دغدغه مسوولان شهرستانی و استانی بوده و این امر همواره با پیگیری‌های تخصصی همراه بود تا شاید از حجم پسماندهای این شهرک کاسته شود.

وی گفت: از هفته گذشته و از طریق استانداری و دادگستری استان تهران، موضوع فعالیت واحدهای تولید چرم در شهرک صنعتی چرمشهر پیگیری و از تعطیلی این واحدها جلوگیری شد و مقرر شد که با حضور نمایندگانی از استانداری تهران، دادگستری کل استان و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران این موضوع بررسی شود.

فرماندار ورامین افزود: برای رفع مشکل پسماند شهرک صنعتی چرمشهر سه راهکار ارائه شده که یک مورد مربوط به زمین ۳۷ هکتاری مجاور شهرک است که از اراضی منابع طبیعی است و برای واگذاری آن برای احداث سایت زباله باید مجوز منابع طبیعی اخذ شود.

وی اظهارداشت: راهکار دیگر، همکاری سازمان مدیریت پسماند شهرداری ورامین که وظیفه ساماندهی پسماند شهرستان‌های جنوب‌شرق تهران را بر عهده دارد است که این امر در جلسه تخصصی امروز بررسی و روش همکاری شهرک صنعتی و شرکت مدیریت پسماند ارائه شد.

کاغذلو افزود: علاوه بر این، هم اکنون سایت موسوم به "هوشنگ آباد" مختص پسماندهای شهرک صنعتی چرمشهر از سوی سازمان همیاری‌ شهرداری‌های استان تهران تهیه و مراحل مناقصه و تعیین پیمانکار آن طی شده که هم اکنون مراحل آماده‌سازی و زیرسازی محل دفن پسماندها در حال اجراست.

وی گفت: با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای دفع بهداشتی زباله و بر اساس قانون، مسوول امحا پسماند وظیفه واحد است و لازم است تا هزینه‌های حمل و دفع زباله توسط واحد صنعتی پرداخت شود.

فرماندار ورامین افزود: مکاتبات لازم برای تأمین زمین مورد نیاز ایجاد سایت دفع زباله صنعتی شهرک چرمشهر که جزو زباله های بی‌خطر است با استانداری تهران انجام می‌شود تا در کمترین زمان، کار دفع زباله با صرف هزینه و وقت کمتر انجام شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در