2 باغ پسته در اصفهان به بهره‌برداری رسید


2 باغ پسته در اصفهان به بهره‌برداری رسید

اصفهان - ایرنا - 2 طرح باغ پسته در مجموع به وسعت 110 هکتار متعلق به کشت و صنعت شهید مطهری وابسته به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، در شاهین شهر برگزار شد.

مسوول شرکت شهید مطهری روز یکشنبه در مراسم آغاز بهره‌برداری از این ۲ طرح گفت: این شرکت از سال ۱۳۹۵ احیای اراضی کشاورزی استان را در قالب طرح‌های متنوع کشاورزی دنبال کرده و تاکنون موفق به احیای ۲۵۰ هکتار از اراضی کم بازده استان با محوریت زراعت و احداث باغ شده است.

داوود رحمانی افزود: امسال در سال جهش تولید، ۲ طرح احداث باغ پسته در مجموع به مساحت ۱۱۰ هکتار که ۶۳ هکتار آن در رحیم‌آباد شاهین ‌شهر و ۴۷ هکتار در شهر زیار قرار دارد، در دستور کار قرار گرفت و امروز به بهره برداری رسید.

وی اضافه کرد: افزون بر این ۲ طرح، عملیات احداث ۸۵ هکتار باغ پسته در شاهین‌شهر نیز از اسفند سال جاری آغاز شده که تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت کار داشته است.

به گفته مسوول شرکت شهید مطهری بنیاد مستضعفان، در مجموع برای سه طرح یاد شده ۱۴۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

وی بیان کرد: سیستم آبیاری در طرح ۴۷ هکتاری شهر زیار، قطره‌ای و سیستم آبیاری در طرح ۶۳ هکتاری رحیم‌آباد شاهین شهر بصورت آبیاری زیرسطحی است که بعنوان طرحی نوآورانه، نخستین بار در استان اصفهان اجرا می‌شود.

رحمانی، افزایش بهره‌وری آب بدلیل کاهش تبخیر، کاهش مصرف سم و کود، کنترل علف‌های هرز، افزایش عمر و ماندگاری سیستم آبیاری بدلیل مصون بودن از تابش نور آفتاب را از مزایای این طرح اعلام کرد.

وی با اشاره به تامین زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح‌ها اظهار داشت: احداث استخر تنطیمی آب به حجم ۹۰ هزار مترمکعب، ۲ ایستگاه پمپاژ آب به ظرفیت ۳۵ لیتر در ثانیه، کانال های بتونی، شبکه برق رسانی، بیش از ۱۵۰ کیلومتر کانال کاشت نهال، اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در سطح ۱۱۰ هکتار و کاشت نهال در ۱۱۰ هکتار از جمله فعالیت های ضورت گرفته در این زمینه است.

ریس بنیاد مستضعفان کشور نیز در ارتباط ویدیو کنفرانسی با این برنامه ضمن ابراز خرسندی از افتتاح طرح‌های به بهره‌برداری رسیده گفت: پیش از این گمان می‌شد که پسته فقط در شهرهایی مثل رفسنجان به ثمر می‌نشیند ولی استان اصفهان در این زمینه طرح‌های ابتکاری داشته است.

پرویز فتاح افزود: با بهره‌گیری از روش‌های نوین، انتخاب نهال مناسب و نگاه هوشمندانه و استفاده از فناوری‌های نوین آبیاری می‌توان در تحقق زمینه‌های اشتغال در حوزه کشاورزی، بیش از پیش فعال بود.

همزمان با اجرای این طرح‌ها در استان اصفهان، ۱۰ طرح کشاورزی بنیاد مستضغفان در استان‌های کرمان، خراستان رضوی و زنجان نیز بصورت مجازی به بهره‌برداری رسید.

شاهین شهر در ۱۹ کیلومتری شمال و زیار در 25 کیلومتری شرق شهر اصفهان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!