کشاورزان ابرکوه طرح‌های آبیاری نوین را در اولویت قرار دهند


کشاورزان ابرکوه طرح‌های آبیاری نوین را در اولویت قرار دهند

یزد - ایرنا - بخشدار مرکزی ابرکوه با اشاره به کمبود منابع آبی و افت سطح آب‌های زیرزمینی از کشاورزان این بخش خواست با توجه به تسهیلات بلاعوض که دولت پرداخت می کند، اجرای طرح های آبیاری نوین را در اولویت کارهای خود قرار دهند.

محمود حاصلی عصریکشنبه در حاشیه بازدید از تعدادی طرح های کشاورزی روستای صفی آباد ابرکوه به خبرنگار ایرنا افزود: برخی کشاورزان از استفاده آبیاری سنتی غرقابی در مزارع و باغ ها به دلیل بهره وری پایین و کمبود منابع آبی جدا اجتناب کنند.

عضو شورای حفاظت منابع آب ابرکوه اظهار کرد: کشاورزان و سرمایه گذاران برای بهره وری از منابع آبی با تغییر الگوی کشت ، بیشتر به کشت محصولات کم آبخواه و گلخانه ای تلاش کنند.

وی وضعیت آب بخش کشاورزی شهرستان را نامطلوب ذکر کرد و افزود: آب برخی چاه ها در حال شور شدن است و نیاز به کف شکنی دارد و با توجه به اقلیم منطقه کف شکنی ها نیز جوابگو نیست.

حاصلی بیان کرد: کشاورزان بایستی برای حذف کاشت محصولات پرآبخواه تلاش کنند و به دنبال کاشت محصولات کم آبخواه وهمچنین اجرای طرح های آبیاری نوین باشند.

تجهیز سه هزار هکتار اراضی بخش مرکزی به سیستم آبیاری نوین

عضور شورای کشاوری ابرکوه با قدردانی از تلاش های جهاد کشاورزی در راستای اجرای طرح های آبیاری نوین خاطرنشان کرد: تاکنون سه هزار هکتار اراضی بخش مرکزی این شهرستان به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده است.

بخشدار مرکزی ابرکوه از دهستان فراغه به عنوان نگین سبز شهرستان یادکرد و یادآور شد: محصول زردآلوی این دهستان درسطح کشور پیش رس است .

کشاورزان ابرکوه طرح‌های آبیاری نوین را در اولویت قرار دهند

وی ادامه داد: سطح زیرکشت زردآلو و گوجه سبز دهستان فراغه سه هزار هکتار است و در صورت مناسب بودن شرایط آب و هوایی پیش بینی می شود سال آینده از ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغ های زردآلو به طور متوسط ۱۸ تا ۲۰ تن محصول در هر هکتار برداشت شود.

۹۰ درصد باغ های میوه فراغه به آبیاری قطره ای تجهیز شد

حاصلی با اشاره به گذشت حدود ۲۵سال از پدیده خشکسالی و محدودیت منابع آبی اظهارکرد: ۹۰ درصد باغ های میوه فراغه به آبیاری قطره ای تجهیز شد.

وی خاطرنشان کرد: این بخش با وجود اینکه در مسیر استان های جنوبی کشور به یزد قرار دارد در آن زمینه خوبی برای تکمیل راه های ارتباطی و راه آهن یزد – اقلید فارس برای صنعت کم آبخواه فراهم است .

بخشدار مرکزی ابرکوه اضافه کرد: زیرساخت های لازم در زمینه انرژی و همچنین زمین در ناحیه و شهرک صنعتی ابرکوه برای سرمایه گذاران فراهم است .

از مجموع ۲۰ روستای بخش مرکزی ابرکوه ۱۹ روستا دهیاری دارد و جمعیت روستایی این بخش حدود ۱۰ هزار نفر است که اغلب ساکنان آن به کشاورزی و دامداری فعالیت دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید