کمترین ولادت‌های زنجان طی 10سال اخیر مربوط به سال گذشته است


کمترین ولادت‌های زنجان طی 10سال اخیر مربوط به سال گذشته است

زنجان - ایرنا - مدیرکل ثبت احوال استان زنجان گفت: طی بازه زمانی سال 89 تا 99، بیشترین میزان ولادت‌های به ثبت رسیده در این استان مربوط به سال 94، به تعداد 21 هزارو 367 واقعه و کمترین آن به تعدد 16 هزارو 332 مورد مربوط سال گذشته بوده است.

سید علی شفیعی روز یکشنبه در جلسه شورای راهبردی استان افزود: طی ۱۱ ماهه اول امسال ۱۳ هزارو ۹۱۱ مورد واقعه ولادت در این استان به وقوع پیوسته است که نگاه سیاست های جمعیتی می تواند در این حوزه بسیار اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه مطابق نتایج سرشماری، نرخ رشد جمعیت ایران از ۱.۲۹ درصد در سال ۹۰، به ۱.۲۴ درصد در سال ۹۵ رسیده است، اضافه کرد: برآوردها نشان می دهد که نرخ رشد جمعیت سالمندان اکنون به ۳.۶۲ درصد رسیده است، ضمن آنکه پیش بینی می شود در سال های آینده با کاهش بیشتر نرخ رشد جمعیت مواجه شویم.

این مسوول ادامه داد: نتایج پیش بینی‌های سازمان ملل متحد، درباره تحولات باروری نشان می دهد که در صورت ادامه روند کنونی کاهش باروری و تحقق پیش بینی های یادشده، کشورمان با مسائل و چالش های گوناگونی مواجه خواهد شد.

این مسوول ادامه داد: کاهشی حجم کل جمعیت ملی موجب خواهد شد که کشور با رشد منفی و سقوط جمعیت مواجه شود، همچنین بحران کاهش نیروی انسانی در سن کار، بحران سالمندی جمعیت، افزایش مهاجرت های بین المللی و تغییرات هویتی و فرهنگی از مهمترین مصادیق چالش های جمعیتی به شمار می رود.

وی اظهار داشت: مهمترین چالش فرهنگی و اجتماعی، ناشی از کاهش ناگهانی رشد جمعیت، بحران ساختاری خانواده، شکاف های نسلی بر اثر به هم خوردن توازن جمعیتی نسل ها، جمع شدن چترهای حمایتی خانواده از سالمندان و کاهش تدریجی سرمایه انسانی را در بر می گیرد.

مدیرکل ثبت اجوال استان زنجان ادامه داد: تا پیش از سال ۷۵، عمده جمعیت یعنی بیش از ۴۰ درصد زیر ۱۵ سال بودند، از سال ۷۵ تا ۹۰ در فاز جوانی جمعیت قرار داشتیم و از سال ۹۰ به بعد وارد فاز میانسالی شده ایم.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر کشورمان در شرایط پنجره جمعیتی" جمعیت جوان" قرار دارد و به عنوان فرصت طلایی باید از آن استفاده کرد، اما از هم اکنون باید به فکر پیری و ورود به میانسالی جمعیت بود و سیاست های جمعیتی را بیش از گذشته جدی گرفت.

شفیعی خاطرنشان کرد: بر این مبنا ضمن استفاده از جمعیت جوان کشور به عنوان یک فرصت، باید برای زمان میانسالی جمعیت هم برنامه ریزی مناسب انجام شود، چرا که طی ۳۰ سال آینده جمعیت ایران به پیری می رسد، بنابراین امروز باید برای افزایش نرخ باروری ایرانیان برنامه ریزی کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | ماجرای پخش شدن عکس‌های نعیمه نظام دوست در ویلای کردان؛ غافلگیر شدن خانم بازیگر...