کلیات بودجه 1400 شهرداری تبریز تصویب شد


کلیات بودجه 1400 شهرداری تبریز تصویب شد

دویست و سی و دومین جلسه شورای اسلامی کلانشهر تبریز امروز یکشنبه با حضور رئیس و اعضای شورا و شهردار کلانشهر تبریز در عمارت ساعت تبریز برگزار شد.

شهرام دبیری، رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز در سخنان پیش از دستور خود اظهارکرد: هفته ی گذشته روز درختکاری را پشت سر گذاشتیم که در این راستا از شهرداری می‌خواهیم تا پایان سال مالی به تعهدات حوزه‌ی فضای سبز عمل کند؛ چون که با توجه به شروع نهضت کاشت یک میلیون درخت و درختچه در سال ۱۳۹۹، باید اقداماتی صورت گیرد تا پایان سال جاری به تعهدات گفته شده به شهروندان عمل کنیم.

وی ادامه داد: باید با افزایش مشارکت شهروندان، نهال رایگان در اختیار آنها قرار دهیم تا در خانه‌شان بکارند.

دبیری در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تبریز افزود: از آقای بهشتی کمال تشکر را داریم که به صورت دقیق و با برگزاری جلسات زحمات زیادی در این خصوص کشیده اند و کارشناسان و مشاوران کمیسیون ها نیز در این راستا اقدامات در خور شانی را انجام داده اند.

وی خاطرنشان کرد: ابتدا کلیات بودجه، سپس تبصره‌ها و پس از آن پروژه‌های عمرانی را بررسی خواهیم کرد.

ابتدا چگونگی انتخاب و معرفی کارشناس ایمنی ساختمان در نظام مهندسی در صحن علنی شورای اسلامی شهر تبریز مورد بررسی قرار گفت.

سعید نیکوخصلت، دبیر شورای اسلامی کلانشهر تبریز گفت: مقرر شده است یک نفر از اعضای شورای شهر به عنوان کارشناس ایمنی ساختمان در نظام مهندسی معرفی و انتخاب شود.

فریدون بابایی اقدم، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر گفت: با شرایط طرح های ایمنی مخالفم چراکه بسیاری از ساختمان هایی که تخلف داشته‌اند و در ماده صد جریمه پرداخت کرده‌اند، هنوز پایان کار نگرفته‌اند و از نظر من این موضوع کمی مورد دارد.

فرج محمد قلیزاده، رئیس کمیسیون نظارت، تحقیق و ارزیابی شورای شهر نیز اظهار کرد: این مشکل و معضل ایمنی ساختمان، خیلی جدی است و حدودا ۴۰۰ پرونده در آن در جریان است و موازی کاری عجیبی بین مناطق، شهرداری و نظام مهندسی اتفاق افتاده است.

وی اضافه کرد: یک سری اصلاحات نیز در این زمینه لازم است که می‌تواند از طریق شورای عالی شهرسازی و یا وزارت شهر سازی انجام شود.

محرم محمد زاده، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و بهبود کسب وکار شورای شهر نیز در این خصوص بیان کرد: یک سری قوانین و تبصره‌ها شهروندان را از کارهایشان بازداشته است. شهرداری همه عوارض ماده صد و... را گرفته و در نهایت برای تایید نهایی شهروندان را به آتش نشانی فرستاده است اما بعد از مدتی کش و قوس به شهروند می‌گویند یک میلیارد به حساب فلانی بریزید تا ببینیم چه می‌شود!

ایرج شهین باهر، شهردار کلانشهر تبریز نیز خاطرنشان کرد: کسانی که طرح ایمنی را رعایت می‌کردند، مشکلی ندارند، مسئله فقط با کسانی است که در نقشه تغییرات ایجاد می‌کنند و یا طبقات اضافی ساخته‌اند، ما باید ایمنی مردم را حفظ کنیم.

وی افزود: اینکه می‌گویند مبالغی گرفته شده است، قطعا تخلف است و باید بازرسی ما بررسی کند. برخی از افراد علاقمند به اخذ پایان کار بدون رعایت طرح ایمنی هستند که ما نمی‌توانیم چنین کاری انجام دهیم.

در ادامه این جلسه اعضای شورا به بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ پرداختند.

محمد باقر بهشتی، رئیس کمیسین برنامه و بودجه شورای شهر تبریز گفت: بودجه شهرداری از دوره پیش مورد بررسی قرار گرفته است.همان طور که می دانیم در دوره اول شورا روشی برای بررسی بودجه وجود نداشت.

وی ادامه داد: در شورای اول پرسنل شهرداری توانمندی های بسیاری در راستای بررسی بودجه داشتند به طوری که در سطح کشور الگو شده بود.

وی تاکید کرد: در شورای پنجم شهرداری نسبت به تغییر بررسی بودجه اقداماتی انجام داد و کمیته های متعدد کارشناسی را تشکیل داد و ما ابتدا بر روی روش کار اقداماتی انجام داده و تصمیماتی گرفتیم که نتیجه‌ی این کار کاهش ۱۲۷ میلیارد تومانی این منابع بود.

بهشتی خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰ جلسه برای تحقیق و بررسی بودجه تشکیل و لایحه بودجه شهرداری بررسی شد.

وی اضافه کرد: شهرداری به ما لایحه داده و ‌ما بر اساس آن تحقیق ‌بررسی کردیم. به طور مثال ۷۵ درصد از سهم شرکت خانه سازی آذربایجان مختص شهرداری است که باید برای این شرکت نیز از سوی شهرداری بودجه تامین شود.

وی متذکر شد: در لایحه شهرداری بودجه مرکز و مناطق ۴۹۳۷ میلیارد تومان است که در بررسی ها ۳۴ میلیارد و ۳۴۹ میلیون تومان به آن اضافه شد و بودجه سازمان‌ها ۲۱ تریلیون و ۷۶۸ میلیارد ریال بود که ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیارد ریال کاهش داده شده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: این اعداد بدون ارقام تکراری است که رقم تکراری آن ۱۳۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است و ۵۸۰۰ میلیارد تومان نیز بدون ارقام تکراری است.

وی با بیان اینکه سرانه هر شهروند تبریزی ۳ میلیون و پانصد هزار تومان است، گفت: از نظر تعداد پرسنل انواع پرسنل در شهرداری عبارتند از رسمی، پیمانی، بیمه ای و کار معین که از فصل اول بودجه حقوق دریافت می کنند و شهرداری مرکز و مناطق ۱۹۷۳ نفر ، سازمان‌ها ۱۳۵۴ نفر و مجموع آن ۳۳۲۷ نفر کل کارمندان جزو کارمعین، رسمی، پیمانی و بیمه ای شهرداری هستند.

وی افزود: تامین نیروهای شاغل در مرکز و مناطق ۲۱۳۱نفر، سازمان ها ۱۵۳۹ نفر و مجموع تامین نیروها ۳۶۶۰ نفر است و در مجموع ۶۹۸۷ نفر شاغل وجود دارد که ۴۱۰۴ نفر در مرکز و مناطق و مابقی در سازمان‌ها شاغل هستند.

بهشتی ضمن انتقاد از عدم هماهنگی و نبود آمار دقیق از کارکنان شهرداری گفت: برای جمع آوری این آمار با مشکلات عدیده ای مواجه بودیم که در نهایت به این آمار دست یافتیم که مورد تایید معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری تبریز نیز است.

وی اضافه کرد: از مجموع ۴۹۷۱ میلیارد بودجه، ۱۵۷۱ میلیارد بودجه جاری و ۳۴۰۰ بودجه عمرانی است.

وی ادامه داد: ۵۰۰ میلیارد تومان فروش اوراق برای قطار شهری در این آمار و ارقام لحاظ نشده است.

رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی کلانشهر تبریز گفت: پیش بینی پرداخت‌ حقوق پرسنل شهرداری در مرکز و مناطق باید به درستی انجام شود، چون که بر روی موضوع پرداخت حقوق های پرسنلی حساس هستیم و معتقدیم باید به موقع پرداخت شود.

وی ادامه داد: متاسفانه شهرداری در خصوص نیروی برنامه ریزی و مالی با ضعف بسیار زیادی همراه است و در بررسی بودجه خصوصاً در مناطق به مشکلات بسیاری در خصوص ارقام برخوردیم و توصیه می کنم شهرداری در خصوص تربیت نیروی توانمند در این حوزه اقدامات لازم را انجام دهد.

وی اظهارکرد: هزینه تمام شده هر کارمند برای شهرداری در سال۱۴۰۰ در کل شهرداری ۱۰ میلیون و ۸۰۰ تومان بوده اما دولت بخشنامه ای با افزایش ۲۵ درصدی حقوق صادر کرده است.
بهشتی گفت: کل اعتبارات هزینه ای تملک، دارایی های سرمایه ای و مالی به صورت دقیق بررسی شده است و در تبصره مکانیزم اجرایی را نوشته و در تبصره آورده ایم.

عبداله تقی پور، رئیس کمیسیون محیط زست و خدمات شهری نیز در ادامه گفت: خواهشمندیم در سال۱۴۰۰ پروژه هایی را تایید کنید که محقق شوند و وعده هایی را که محقق نخواهد شد، تایید نکنید تا مردم از دیگر مزایا برخوردار شوند.

سونیا اندیش، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر نیز گفت: بودجه پیش‌بینی است، پیش بینی از محل درآمدی که آن هم پیش‌بینی است.خواهشمندم آقای شهردار درباره منابع درآمدی که برای سال آینده پیش‌بینی کرده‌اند، شِمایی کلی ارائه دهند تا بررسی کلیات بودجه نیز راحت‌تر باشد.

ایرج شهین باهر، شهردار کلانشهر تبریز در این خصوص گفت: بودجه پیشنهادی بر اساس بودجه سال‌های گذشته است که چقدر محقق شده است و اساس این پیشنهاد، وصولی‌های سال گذشته است که مبنای ما بوده است.

وی ادامه داد:بحث تعرفه، تاثیر زیادی در بودجه دارد و افزایشی را که شورای شهر مصوب کرده ‌است، در پیش‌بینی بودجه لحاظ کرده ایم.

وی اضافه کرد: ملاحظاتی در کاهش و افزایش برخی ردیف‌های بودجه داریم و برخی ملاحظات هم برای وصول طلب‌هایمان در سال آینده در نظر داریم و تلاش می‌کنیم برخی درآمدهای غیرواقعی و نگاه خوشبینانه را کاهش دهیم و بحث بودجه را بر اساس درآمدهایی که پیش‌بینی کردیم، تدوین کنیم.

بهشتی نیز گفت: ۴۹۷۱ هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری و مناطق است که ۳۲۰۰ میلیارد تومان آن درآمد است و درآمد ناشی از عوارض عمومی در حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان است.

بابایی اقدم نیز افزود: کاش روال ارائه بودجه ما، همچون چند سال گذشته، مانند روال لایحه شهرداری بود.

وی ادامه داد: یک زمانی بحث خزانه متمرکز شهرداری تبریز را مطرح کردیم و قرار شد بر همین اساس فعالیت کنیم که به نظر می آید از این موضوع غافل شده ایم.

وی اظهار کرد: سرانه‌ی کلی ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار برای هر شهروند اعلام شد. ولی در بحث بودجه، این مورد اعمال نمی‌شود. مثلا برای شهرداری منطقه ۱۰، ۱۰۱ میلیارد تومان اختصاص داده شده ولی نسبت سرانه به جمعیت منطقه را نوشته نشده است.

غلامحسین مسعودی ریحان، خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز نیز بیان کرد: حدود یک سوم بودجه سال گذشته به بودجه سال ۱۴۰۰ اضافه شده است که نشان از عزم شهرداری برای انجام کارهای بزرگ دارد. اما پول بدون برنامه و هزینه، مشکل ساز می‌شود.

وی اضافه کرد: درآمد مهم است، ولی هزینه از آن مهم‌تر است. این پول کدام مشکل تبریز را حل خواهد کرد؟ کدام مشکل عمرانی، خدماتی و... حل خواهد شد؟ ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای قطار شهری هزینه کرده ایم که به نظرم تباه شده است. می‌توانستیم این پول را در بحث توسعه ناوگان اتوبوسرانی هزینه کنیم.

در ادامه محمد حسن اسوتچی دیگر عضو شورای شهر نیز گفت: اگر تعداد آمار نیروی انسانی، توسط تیم بررسی بودجه بصورت واقعی ثبت شده است، قابل تقدیر است.

وی ضمن انتقاد از رییس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: تصور میکنم نامه های ارسالی تعداد زیادی از اعضا روی میز شما باقی مانده است و پاسخی به آنها داده نشده است. لطفا بصورت قانونی به نامه های ارسالی پاسخ دهید، چرا که تنش های ایجاد شده در صحن به صلاح کسی نیست.

دبیری، رییس شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه نامه های ارسالی بدون معطلی پاسخ داده می شود، گفت: تاکیدم بر این است پروژه های نیمه تمام در اولویت باشد و ‌مابقی پروژه ها نیز به مرحله اتمام برسد و پول ها و هزینه ها نیز باید صرف برنامه ها و پروژه های نیمه تمام باشد.

شکور اکبر نژاد، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نیز گفت: در خصوص مسائل مناسب سازی شهری نیز باید اقداماتی ترتیب داده شود، لااقل در بودجه برای همه ی موضوعات و گروه ها اقداماتی در نظر گرفته می شد.

دبیری، رییس شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: سه راه برای تامین بودجه وجود دارد یکی عوارض پروانه های ساختمانی که در حد تراکم است که می‌توانیم درصد آن را تغیر دهیم. مورد بعدی عوارض بر پروانه تراکم مازاد ساختمانی بخش مسکونی است که سابقاً نیز مناطق با توافق کار می‌کردند اما امسال می‌توانند به‌صورت قانونی این کار را انجام دهند و درآمدشان افزایش یابد که با رعایت ضوابط شهرداری ممکن است.

وی اظهار کرد: در ارتباط با جرائم کمیسیون ماده صد نیز که با توجه به تغییر انجام شده می‌توانیم از این طریق نیز درآمد زایی کنیم که ۱۰۰ میلیارد تومان می‌توان از تراکم مازاد و ۱۰۰ میلیارد دیگر از دو بخش دیگر تامین شود.

وی ادامه داد: در ارتباط با تفریغ بودجه ۹۸ باید گفت با توجه به پیش بینی که برای سال ۹۸ داشتیم متوجه شدیم که از نظر درآمد و هزینه پیش بینی های ما تحقق یافته بود که اگر امسال نیز پیش بینی درستی داشته باشیم بسیار خوب خواهد بود. البته منابعی که در نظر گرفته شده است مناسب است.

دبیری افزود: کارشناسان قسمت عمده حذف و اضافه بودجه را بررسی کرده‌اند که پیشنهاد می‌دهم جلسه‌ای برای هماهنگی تغییرات در نظر گرفته شود و کمیسیون ها با برگزاری جلسات نظرات نهایی را اعلام کنند و نکته نظرات از طریق کمیسیون ها ارائه شود.

وی اظهار کرد: شهرداری تا فردا منابع درآمدی را که تعیین شده است، تعیین و تکلیف کند.

بابایی اقدم نیز در ادامه گفت: خزانه متمرکز به عنوان سیاست شورای پنجم مطرح شد تا نا عدالتی ها از بین رود. خواهش می‌کنم خروجی مصوب بودجه را مشاهده کنید و عدالت آن را نیز ببینید.

وی افزود: بدون احتساب سازمان ها هر شهروند به طور میانگین در بودجه ۳ میلیون تومان میانگین در بودجه سهم دارد. دو منطقه ۸ و ۹ به جمعیت پذیری نرسیده و متفاوت هستند اما مابقی مناطق اینطور نیست.

وی اضافه کرد: در مقایسه با دیگر مناطق، یک ششم میانگین بودجه شهرداری برای هر نفر در منطقه ۱۰ هزینه می‌شود که این مبلغ نسبت به سایر مناطق، نسبت به سرانه شهر کم است و این مبلغ فقط برای امور جاری میتواند هزینه شود و در واقع هیچ پروژه عمرانی با بودجه مد نظر نمیتوان در این منطقه انجام داد.

بابایی اقدم متذکر شد: اگر خزانه متمرکز برای ما اولویت داشت اینگونه شاهد نبود توزیع ناعادلانه بودجه نمی‌شدیم. اکنون منطقه ۱۰ و منطقه ۷ که از مناطق کم برخوردار هستند با بودجه مصوب نمی‌توانند بجز پرداخت حقوق ها اقدامی دیگر کنند. باید در بودجه برای خزانه متمرکز ردیف در نظر بگیریم..

دبیری نیز اضافه کرد: باید تلاش کنیم در سال ۱۴۰۰ خزانه متمرکز را به صورت کامل اجرا کنیم.

بهشتی اظهار کرد: بودجه خانه سازی باید در بودجه شهرداری لحاظ شود و علیرغم ارسال نامه به شهرداری برای اعلام بودجه خانه سازی، هنوز پاسخی اعلام نشده است.

بابایی اقدم ادامه داد: با تصویب بودجه های این چنینی نابرابری را در مناطق مختلف شهر گسترش می‌دهیم و باید توجه داشته باشیم که چقدر عدالت اجتماعی در بودجه رعایت می شود.

محمدزاده گفت: بیش از سه سال است که در مورد خزانه متمرکز صحبت می‌کنیم اما اثری نداشته تا شاهد تقسیم عادلانه بودجه در شهر باشیم. چرا باید یک منطقه برخوردار سرانه بیشتری نسبت به منطقه کم برخوردار داشته باشد.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: بودجه باید براساس سرانه شهروندان ساکن در مناطق تدوین شود.با این بودجه که برای ۱۴۰۰ تصویب می‌شود بازهم برخورداران برخوردار تر می‌شوند و تفاوتی در حال مناطق کم برخوردار ایجاد ‌نمی‌شود.

مسعودی ریحان نیز بیان کرد: آمار معناداری وجود دارد که اعضای شورا تلاش می‌کنند ثروت به صورت عادلانه تقسیم شود.اگر بودجه مناطق براساس سرانه مشخص شده به این دلیل است که اتفاقات انجام گرفته مشخص شود.

وی تاکید کرد: بودجه باید یک کاسه شود تا عدالت در تقسیم بودجه رعایت شود و شهرداری باید در این خصوص اقدام کند.

اکبرنژاد نیز در ادامه گفت: شهر باید یکجا در نظر گرفته شود، چرا که اگر یک ریال در شهر هزینه می‌شود از جیب خود مردم است.

وی اضافه کرد: باید به مناطق کم برخوردار توجه شود اما اینگونه نباشد که شهر را یکپارچه نبینیم.

محمدزاده نیز اضافه کرد: درست است که مردم فقیر پول ندارند، اما نباید اینگونه باشد که در مناطق برخوردار هر ماه یا هر سال یکبار آسفالت داده شود اما در مناطق کم برخوردار حسرت آسفالت داشته باشند.

بابایی اقدم نیز ادامه داد: علی رغم اینکه امروز تقریبا سه نسل از ایجاد مناطق حاشیه نشین می‌گذرد، اما مردم این مناطق خدمات مناسبی دریافت نمی‌کنند. ما شیعه حضرت علی(ع) هستیم و اگر در مسئولیتی که داریم با عدالت رفتار نکنیم، بهتر است مسئولیت را کنار بگذاریم

دبیری، رییس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: توسعه پایدار یعنی تمام مناطق شهر گسترش یابند و مناطق کم برخوردار نیز ارتقا یابند که لازم است در بودجه و اولویت بندی پروژه ها توجه ویژه ای به توسعه پایدار کنیم.

در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تبریز کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را تصویب کردند.

مسعودی ریحان، خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز نیز طی سخنانی گفت: هر چقدر که ما برای مصوبات وقت می‌گذاریم باید همان اندازه هم صرف نظارت کنیم. ما طرح تحقیق و تفحص را از قطار شهری طرح تحقیق و تفحص شروع کردیم اما هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: ما به مصوبات خود نیز عمل نمی‌کنیم. سه هفته است که نامه را داده‌ایم، اما یا رئیس دستور نداده است و یا کمیسیون تخلف کرده است. وقت‌کشی در این زمینه به چه معناست.

اندیش نیز در ادامه اضافه کرد: موضوع مصوبه قطار شهری بررسی شده و گزارشات آماده است که نتیجه نهایی را طی چند روز آتی به رییس شورا ارائه می دهیم.

وی افزود: بحث نظارت فقط وظیفه یکی از اعضای شورا نیست و باید همه باهم پای کار باشند.

اندیش گفت: نامه نیز در کارتابل رییس شورا است ولی امضا نشده است.

دبیری، رییس شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: در عرض ده روز بررسی ها تمام شده و نتیجه نهایی مشخص شود و کمیسیون ها تا زمان مقرر گزارشات خود را ارائه دهند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق