برای زنده شدن شبکه مساجد همه تلاش کنیم


برای زنده شدن شبکه مساجد همه تلاش کنیم

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز بر لزوم تلاش همه برای زنده شدن شبکه مساجد و بازگشت رونق و حیات به این شبکه تاثیرگذار تاکید کرد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام در جلسه مسئولان طرح شبکه مساجد شیراز، گفت: الحمدالله امروز فعالیت مساجد و تاثیر گذار دینی مسجد بر شهر ملموس هست و تلاش ما در شبکه مساجد در راستای این است که ارتباط روحانیت و مساجد با هم زیادتر شود؛ یعنی دنبال تبدیل مسجد به اداره نیستیم بلکه می خواهیم مساجد حالت محوریت در محلات پیدا کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از دفتر نماینده ولی فقیه در فارس، آیت‌الله دژکام افزود: مسجد کانون اصلی جوشش، حرکت و انگیزه بخشی جامعه ما است و بقیه باید زیر پرچم مسجد باشند و اگر برعکس شود ما از اهداف عالیه اسلام فاصله گرفتیم یعنی چیزی به اسم تمدن اسلامی و حکومت اسلامی معنا پیدا نمی کند وقتی محور اصلی جامعه مسجد نباشد.

وی ادامه داد: حال این مسجد اگر بخواهد مسجد با حیات و با رونقی باشد و به تعبیر قرآن مسجد آباد باشد که می فرماید "یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ"، ببینید قرآن کریم هیچ از آجر و سنگ که صحبت نکرده است بلکه از ایمان به خدا و قیامت صحبت فرموده است یعنی ظاهر مسجد ممکن است خیلی پر طمطراق نباشد اما نفسی در آن است که همان نفس همه را حول محور مسجد جمع می کند.

امام جمعه شیراز گفت: روح مسجد چیز دیگری است البته در ظاهر مسجد نیز ما موظف هستیم زیبا و تمیز بسازیم تا کسانی که وارد مسجد می شوند استفاده ببرند ولی معنویت اصلی در روح آن هست همان طور که بقیع چگونه است و چه نورافشانی در عالم می کند در حالیکه در ظاهر جز خاک و دیوار چیزی ندارد.

آیت‌الله دژکام گفت: این حالت باید در همه مساجد باشد و روح مساجد همان ولایت آنها است.این را ما باید تقویت کنیم و دستمان در دست هم باشد.شبکه بودن یعنی دستمان در دست هم باشد. اصل حرف ما همین است.آنچیزی که لازم است ما دنبال کنیم این است که حالت ریاست را مدنظر قرار ندهیم و اگر کسی در مسجد مسئول است یعنی خدمت بیشتر باید کند.

او ادامه داد: استدعا بنده از همه عزیزان این است که نسبت به تک تک مساجدی که در مجموعه ای که حضرات آقایان تشریف فرما هستید ارتباط و صمیمیت برقرار کنید و اگر مشکلی وجود دارد همراهی کنید و کمک دهید و این ارتباط و اتحاد مهم است.

وی با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام در حدیثی فرموده اند که خدا رحمت کند کسی که حاجت دیگری را به ما برساند، گفت: این شبکه سازی است نه اینکه ما شبکه سازی کنیم و فقط دستور دهیم. طرف در مسجد خود زحمت می کشد و دیگر نباید بیشتر از توان به صورت دستوری از او چیزی بخواهیم. حال اگر ببینید کجای کار او گیر است و چه مشکلی دارد و در جهت رفع مشکلش حمایتش کنید این باعث می شود آنها نیز دلگرم تر شوند و همراهی بیشتر شود و وقتی همه با هم شدیم نتایج مطلوبی می گیریم و هدف ما از شبکه مساجد، ایجاد همین هم افزایی و همدلی است.

امام جمعه شیراز گفت: حدود 250 نفر از آقایان امام جماعت در این شهر داریم و چراغ 250 مسجد روشن است و اگر این مجموعه با هم در رابطه با یک موضوعی حرف بزنند و موضع بگیرند اثرگذار است. شبکه ویژگی دارد که در آن نیاز به ابلاغ نیست چون حرف همدیگر را می فهمند و دستشان در دست همدیگر است و این شبکه است.

آیت‌الله دژکام افزود: وقتی همه ما یک دغدغه و یک مسئله داریم خود به خود موضع ما مثل هم است و ویژگی شبکه بودن این است و غیر از سازماندهی اداری است که تا دستور ابلاغ نشود کاری انجام نمی گیرد.

وی گفت: در شبکه ها ممکن است مشکلی را در مسجدی در گوشه ای از شهر متوجه شوند و چون ارتباط شبکه ای وجود دارد و همدرد هستند همه با هم ندا می دهند، فریاد می زند و درخواست مطالبه می کنند و این حالت بود که نظام شاهنشاهی را به زانو درآورد یعنی روحانیت شبکه ای اقدام می کرد.

آیت‌الله دژکام با ابراز تاسف از لطمه خوردن شبکه مساجد، لزوم تلاش برای زنده کردن این شبکه را یادآور و متذکر شد: اصل حرف ما نوشته یک جامعه شناس فرانسوی است که شبکه روحانیت و شبکه مساجد ریشه نظام شاهنشاهی را درآورد. یک انقلاب باید از همان جایی که شروع شده است استمرار پیدا کند و اگر می خواهید انقلاب اسلامی ایران استمرار پیدا کند دوباره باید مساجد آباد و به صورت شبکه ای باشند.

او گفت: کار برای خدا است و اگر این حس را باز القا کنید سردار و سایر مسئولان همکاری می کنند چون برای خدا است اما اگر کسی برای خود کار کند همراهی نخواهد بود و همین است که تفرقه ایجاد می شود. در خطبه نمازجمعه ازخطبه پیامبر گرامی اسلام در مسجد خیف خواندم و باید این خطبه را با معنی در فضای مجازی پخش و منتشر کنید.

امام جمعه شیراز گفت: پیامبر فرموده دل مسلمان مومن راه نمی دهد و خیانت نمی کند در این مورد که کار خالص برای خدا باشد و اگر غیر از این باشد ایمانش مشکل دارد و اگر کار برای خدا شد همه دنبالش می آیند.

آیت‌الله دژکام گفت: ان شاالله همان طور که تا به امروز کارهای خوب و مخلصانه شما نتیجه داده است من مطمئن هستم با این همتی که کردید و پیگیری که می فرمایید کار شما بالا می گیرد و در این حرم سوم اهل بیت آنچه شایسته خدمت دینی هست شما حضرات آقایان علمای بزرگوار و روحانیت معظم با همکاری همه اقشار مردم انجام خواهید داد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته