114 میلیون مترمکعب آب در خراسان جنوبی صرفه‌جویی شد


114 میلیون مترمکعب آب در خراسان جنوبی صرفه‌جویی شد

بیرجند - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با بهره‌گیری از روش‌های نوین آبیاری در خراسان جنوبی 114 میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شده و راندمان آبیاری از 44 به 47 درصد رسیده است.

غلامرضا قوسی روز یکشنبه در جلسه سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی که با حضور استاندار برگزار شد، افزود: ۲۲ درصد از اراضی کشاورزی استان زیر پوشش سامانه‌‎های نوین آبیاری قرار گرفته است.

وی گفت: تاکنون حدود ۳۶ هزار هکتار از اراضی استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است که یک سوم اراضی مستعد را شامل می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون سه هزار و ۷۰۰ هکتار آبیاری نوین در استان اجرا شده و هشت هزار و ۵۰۰ هکتار در دست اجرا است.

وی گفت: کنتورگذاری هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی استان در گذشته به صورت رایگان انجام می‌شد و هزینه‌ای که در حال حاضر گرفته می‌شود کشاورزان را برای کنتورگذاری تا حدودی بی‌رغبت کرده است.

قوسی با بیان اینکه در حوزه جهاد کشاورزی ۲ نوع پروژه سازه‌ای و غیر سازه‌ای وجود دارد افزود: در بخش پروژه‌های سازه‌ای براساس هدف‌گذاری باید ۱۱۸ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی و در بخش غیرسازه‌ای ۴۴ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی آب داشته باشیم.

دبیر اجرایی نظام صنفی بخش کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: ۹۰ درصد آب‌های زیرزمینی استان در اختیار بخش کشاورزی است و سال ۹۲ مصرف بخش کشاورزی ۷۱۰ میلیون مترمکعب بوده که با توجه به اجرای طرح تعادل‌بخشی، ۲۱۰ میلیون مترمکعب تاکنون در این بخش صرفه‌جویی داشته‌ایم.

علی رومنجانی افزود: کشاورزان با کاهش سهمیه آب کشت زراعی خود را حذف کردند و فقط باغات را آبیاری می‌کنند و کاهش دوباره سهمیه‌ها به معیشت خانوارها ضربه می‌زند.

وی اظهار داشت: در شورای عالی آب که سال ۹۲ در کشور ۱۵ پروژه برای تعادل‌بخشی تبیین شده و شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی فقط کم کردن آب‌ چاه‌های کشاورزی را در برنامه دارد و باید راهکارهای دیگر را نیز در دستور کار خود قرار دهد.

شهردار بیرجند هم گفت: تاکنون ۷۰ درصد از شبکه آبیاری فضای سبز بیرجند از آب شرب جدا شده و فقط ۳۰ درصد باقی مانده است.

محمدعلی جاوید افزود: درخصوص استفاده از پساب تصفیه‌خانه بیرجند تفاهم اولیه انجام شده و بسیاری از شهرهای کشور که از پساب فاضلاب استفاده کردند، چالش آلودگی خاک را داشتند.

وی گفت: از طرف دیگر درخواست شرکت آب منطقه‌ای این است که در صورت استفاده از پساب فاضلاب برخی از چاه‌های آب ما را مسدود کند در صورتی که سهمیه پساب اختصاص یافته به شهرداری فقط برای توسعه فضای سبز شهر نیاز است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی هم گفت: شهریور ۹۷ در شورای مدیریت منابع آب استان مقرر شد کسری محزن ۱۲۰ میلیون مترمکعبی در آن سال طی پنج سال به صفر برسد و کسری مخزن کنترل شود و سه میلیارد مترمکعب کسری تجمعی در بلند مدت جبران شود.

حسن اکبری افزود: ۲ سال بارندگی مناسب را در استان داشتیم و از طرفی طرح تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی اجرا شده و کسری مخزن ما به ۱۰۱ میلیون مترمکعب رسیده که نشان می‌دهد در پیشرفت سند سازگاری با کم‌آبی استان موفق نبوده‌ایم.

وی عنوان کرد: مدیریت مصرف آب در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در استان نیز صرف بهره‌وری می‌شود یعنی کشاورزان سطح زیرکشت را افزایش می‌دهند یا کم‌آبی خود را جبران می‌کنند و اگر با همین روند پیش برویم به نتیجه نمی‌رسیم مگر اینکه زمان را از دست بدهیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: اگر مدیریتی در بخش کشاورزی داریم باید خودش را در جبران کسری مخزن نشان دهد در غیر این صورت به نتیجه‌ای در بلندمدت نمی‌رسیم.

وی اظهار داشت: ۲۵۰ لیتر بر ثانیه پساب فاضلاب بیرجند را داریم که بلاتکلیف است و معضلی هم در استان شده در حالی که این آب بهترین گزینه برای مصرف در بخش صنعت است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا