حذف ماهی گلی و سبزه نوروز کمک به سلامت محیط زیست/ رسم امسال؛ جای سبزه نهال بکاریم


حذف ماهی گلی و سبزه نوروز کمک به سلامت محیط زیست/ رسم امسال؛ جای سبزه نهال بکاریم

کاشت سبزه و خریدن ماهی گلی در هر سال جزء رسوم قدیمی ایرانیان بوده است که همین امر سلامت محیط زیست را به خطر می‌اندازد.


کاشت سبزه و خریدن ماهی گلی در هر سال جزء رسوم قدیمی ایرانیان بوده است که همین امر سلامت محیط زیست را به خطر می‌اندازد.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اسفندماه به دنبال خودش بوی بهار و عید را به همراه می‌آورد، سال نو و چیدن سفره هفت سین است که یکی از آداب و رسوم دیرینه ایرانی محسوب می‌شود، اما این سفره‌های هفت سین زمانی زیباتر خواهد شد که با خودش آسیبی به همراه نداشته باشد و بهاری را آغاز کنیم بدون آن که به محیط زیست آسیبی برسد. کاشتن سبز‌ه‌ و خرید ماهی‌های سفره هفت سین یکی از موضوعات مهمی است که سبب آسیب رسیدن به محیط زیست می‌شود.

سنت سبز کردن سبزه از دیرباز میان ایرانیان مرسوم بوده است، معمولا در اوایل اسفند ماه دانه‌های گندم، جو، برنج، لوبیا، عدس، ارزن، باقلا و نخود کاشته می‌شود تا در روز‌های آغازین بهار این دانه‌ها جوانه بزنند، اما حالا که این رسم دیرینه نسل به نسل به ما رسیده است، به دلیل وجود بحران آب، یک تهدید زیست محیطی تلقی می‌شود.

جالب است بدانید که هر ساله ۴ تن حبوبات برای همین امر از بین می‌رود، آمار قابل توجهی که می‌تواند امنیت غذایی انسان‌ها را به خطر بیندازد، همچنین به دنبال آن هرساله ۶ میلیارد لیتر آب برای کاشت سبزه به هدر می‌رود، سبزه‌هایی که مهمان چند روزه خانه‌های ایرانی هستند و با پایان تعطیلات نوروز در جو‌ی‌ها و باغچه‌ها رها می‌شوند.

امیر صانعی پور کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره این موضوع اظهار کرد: اگر هر خانوار ایرانی برای سبزه عید ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم گندم یا حبوبات مصرف کند، با توجه به مصرف ۱۵۰۰ لیتر آب برای جوانه زدن هر کیلو بذر، سالانه ۴ تا ۶ میلیارد لیتر آب برای کاشت سبزه هدر می‌رود.

او با اشاره به اینکه گندم یک کالای استراتژیک است و نباید برای سبزه عید نوروز آن را هدر داد افزود: رها کردن این میزان سبزه در طبیعت، خیابان‌ها، نهر‌ها و جوی‌ها، آب گندیدگی، آلودگی‌های میکروبی و قارچی و همچنین صحنه زشتی در فضای طبیعت ایجاد می‌کند.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه افراد باید کاشت سبزی یا نهال را جایگزین کاشت حبوبات کنند، گفت: جایگزین سبزه می‌تواند، سبز‌ه‌های مفیدی باشد که بعد از آن افراد می‌توانند آن را مصرف کنند، همچنین اگر هر خانواده یک نهال به جای سبزه بکارد، طبیعت بهتری خواهیم داشت.

او با تأکید بر اینکه امیدواریم این موضوع مورد توجه افراد و دوستداران محیط زیست قرار گیرد، گفت: متأسفانه هر ساله این موضوع و مشکلات پیش رو آن برای محیط زیست مطرح می‌شود، اما هنوز به صورت جدی به آن نگاه نشده است.

یکی دیگر از اجزای سفره هفت سین که دوستدار محیط زیست نخواهد بود، ماهی‌های قرمز است، ماهی‌هایی که رها کردن آن‌ها در رودخانه‌ها و طبیعت می‌تواند زنگ خطری برای سایر ماهیان باشد، جالب است بدانید که ماهی‌های قرمز بومی کشور نیستند و با رهاکردن آن‌ها در طبیعت آن‌ها به گونه‌های مهاجمی برای سایر گونه‌ها تبدیل می‌شوند.

امسال علاوه بر خطرات زیست محیطی که ماهیان قرمز دارند، می‌توانند ناقل مکانیکی ویروس کرونا نیز باشند، بنابراین بهتر است از خریدن ماهی‌های قرمز خودداری کنیم.

سرهنگ جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور نیز در این باره اظهار کرد: هر ساله با کاشتن سبزه حدود ۴ میلیون تن حبوبات از بین می‌رود، رهاسازی سبزه‌ها در جوی‌ها، طبیعت به شدت آسیب زاست، اگر به جای هر سبزه نهالی کاشته شود، خیلی بهتر خواهد بود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به رهاسازی ماهی‌های قرمز در رودخانه‌ها گفت: رهاسازی این ماهی‌ها در مسیل‌ها و رودخانه‌ها سبب خواهد شد تا سایر ماهی‌ها نیز تلف شوند.

این مسائل اگرچه حاوی نکات ریزی هستند، اما موضوعات مهمی وجود دارد که برای حفظ محیط زیست باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند، همچنین این امر نیاز به فرهنگسازی دارد تا شاهد تخریب کمتر محیط زیست باشیم.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا