دموکرات ها در سنا میخ اول را محکم کوبیدند


دموکرات ها در سنا میخ اول را محکم کوبیدند

لایحه 9/ 1 تریلیون دلاری جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا برای کمک به دوران پاندمی، سنای این کشور را به شدت دو پاره کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، در حالی که دموکرات‌ها موافق تصویب این طرح بودند، جمهوری‌خواهان به شدت از در مخالفت با تصویب ابر بودجه ۹/ ۱ تریلیون دلاری به منظور مبارزه با فقر وارد شدند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این بسته که هنوز باید قبل از ورود به کاخ سفید از مجلس نمایندگان عبور کند، اولین قانون تصویب شده عمده جو بایدن به حساب می‌آید.

این بسته کمکی به‌دنبال آن است که بلافاصله دوران پاندمی را کوتاه کند و چرخ اقتصاد را در این کشور که به شدت کند شده است، سرعت ببخشد و از نیازمندان این دوران نیز محافظت به‌عمل آورد. با این حال جمهوری‌خواهان به اتفاق آرا به آن رای منفی دادند و آن را غیرضروری و غیرقابل قبول خواندند. این در حالی است که بحث درباره این لایحه تازه ۲۴ ساعت قبل آغاز شده بود. درون فراکسیون حزب دموکرات اختلافاتی در مورد جزئیات بیمه بیکاری وجود داشت که باعث تاخیر در تدوین شکل نهایی لایحه شده بود.

مجلس سنا در حال حاضر ۵۰ به ۵۰ بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان تقسیم شده است و این امر باعث حساس و دشوار بودن روند تصویب لایحه‌ها می‌شود. با این حال در مواردی که بن‌بست ایجاد می‌شود، طبق قانون کامالا هریس، معاون بایدن می‌تواند رای دهد و سنا را از بن‌بست خارج کند. البته این لایحه اقتصادی نهایتا با رای ۵۰ به ۴۹ به تصویب مجلس سنا رسید. تمام دموکرات‌ها (از جمله دو سناتور مستقل که جزو فراکسیون حزب دموکرات هستند، یعنی برنی سندرز و انگوس کینگ) رای مثبت دادند و تمام جمهوری‌خواهان هم رای منفی دادند. تنها سناتور جمهوری‌خواهی که در رای‌گیری حضور نداشت، دان سالیوان بود که به علت یک مورد اضطراری خانوادگی، روز جمعه از واشنگتن رفته بود. اگر او حضور می‌داشت و رای منفی می‌داد، نتیجه تساوی ۵۰ به ۵۰ می‌شد، اما در آن صورت هم پیروزی با دموکرات‌ها می‌بود، چرا که رای تعیین‌کننده را کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری می‌دهد.

این لایحه حالا به صحن مجلس نمایندگان می‌رود که اکثریت در آن با دموکرات‌ها است. مجلس که رای مثبت دهد، لایحه به میز بایدن می‌رود و پس از امضای او قانونی می‌شود. مجلس هفته گذشته نسخه متفاوتی از این لایحه را تصویب کرده بود و حالا باید نسخه ترمیم‌شده توسط سنا را به رای مجدد بگذارد. مهم‌ترین بخش این لایحه، ارسال چک‌های ۱۴۰۰ دلاری به تمام ساکنان آمریکا است که درآمد سالانه‌شان زیر ۷۵ هزار دلار است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد لایحه نزد عموم مردم آمریکا محبوب است. از جمله اختلافات درون دموکرات‌ها این بود که سقف درآمدی کسانی که مشمول این کمک می‌شوند چقدر باشد و نهایتا رقم ۷۵ هزار دلار به‌عنوان سازش بین جناح‌های چپ‌ و میانه حزب دموکرات پذیرفته شد. پیش از رسیدن به تصویب نهایی، ۳۹ متمم در عرض ۲۵ ساعت به صحن مجلس سنا آورده و به رای گذاشته شدند. از جمله عوامل ایجاد تاخیر، جو مانچین، سناتور دموکرات از ایالت ویرجینیای غربی بود که به جناح میانه یا راست حزبش متعلق است.

جمعه شب مانچین پس از جلسه‌ای طولانی با چاک شومر، سناتور نیویورک و رهبر اکثریت، بالاخره با رهبری حزبش به توافق رسید. در نسخه نهایی لایحه، بیمه بیکاری تا روز ۶ سپتامبر به میزان هفته‌ای ۳۰۰ دلار پرداخت خواهد شد (در نسخه‌های قبلی این میزان هفته‌ای ۴۰۰ دلار بود.) در ضمن خانوارهایی که درآمد سالانه‌شان زیر ۱۵۰ هزار دلار است، نیاز به پرداخت مالیات برای بیمه بیکاری زیر ۱۰۲۰۰ دلار ندارند. افزون بر این سناتور برنی سندرز، شاخص‌ترین چهره جریان سوسیالیستی در آمریکا، صبح روز جمعه متممی پیشنهاد کرده بود که حداقل دستمزد فدرال را (به ۱۵ دلار در ساعت) افزایش می‌داد، اما آن متمم با مخالفت میانه‌روهای حزب دموکرات رای نیاورد. سندرز و بقیه چپ‌گرایان دموکرات نهایتا به نسخه سازشی رای دادند. این امر باعث ناخرسندی چهره‌هایی همچون رای وایدن، سناتور دموکرات از ایالت اورگون شد.

بایدن می‌خواست بیمه بیکاری هفته‌ای ۶۰۰ دلار باشد و تا ماه اکتبر تمدید شود. یکی از آخرین متمم‌هایی که به لایحه اضافه شدند، ۸۰۰ میلیارد دلار را صرف بودجه آموزشی برای کودکان بی‌خانمان می‌کند و دیگری حمایت‌های موجود از پیمانکاران دولت فدرال را تا روز ۳۰ سپتامبر تمدید می‌کند. هر دوی اینها لوایح دوحزبی محسوب می‌شوند که اولی مورد حمایت مانچین دموکرات و لیزا مورکووسکی جمهوری‌خواه است و دومی مورد حمایت مارکو روبیوی جمهوری‌خواه و مارک وارنر دموکرات.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج