وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ایده‌ها و فعالیت‌های روستایی حمایت می‌کند


وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ایده‌ها و فعالیت‌های روستایی حمایت می‌کند

حجت‌الاسلام والمسلمین ارزانی با اشاره به برنامه‌های دبیرخانه شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: توسعه و حمایت از ایده‌ها و فعالیت‌های روستایی، دستور کار این دبیرخانه است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب رضا ارزانی» در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، با اشاره به فعالیت‌های دبیرخانه روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1399 اظهار کرد: به منظور توسعه و حمایت از طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی مرتبط با روستا و عشایر، در سطح وزارتخانه رویکردهای جدی و متنوعی شکل گرفت که هرکدام از آنها منجر به جریان‌سازی گسترده ای در فضای فرهنگی کشور شد.

دبیر شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: جشنواره ملی نماهنگ روستا و عشایر با محور استان چهار محال و بختیاری، از جمله این فعالیت‌ها بود که با اهداف متنوعی از جمله ترویج فرهنگ، آداب و رسوم و گسترش سبک زندگی روستایی و عشایر از قاب نماهنگ وهمچنین تقویت وحدت ملی میان روستاییان و عشایردر اقوام مختلف ، شناخت استعدادهای جوان و تبلیغ اخلاقی در عرصه هنر روستاییان و عشایر کشور برگزار شد.

وی ادامه داد: علاقه مندان برای شرکت در این جشنواره تا بهمن ماه فرصت ارسال آثار خود را داشتند اما به دلیل استقبال و درخواست مکرر فعالان این عرصه این مدت تمدید شده و تا پایان اسفند ماه فرصت دریافت آثار وجود دارد، ضمن اینکه اعلام اسامی برگزیدگان و اختتامیه جشنواره خرداد ماه سال آینده برگزار می شود.

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی با اشاره به برنامه‌های دیگر شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حمایت از طرح‌ها و ایده‌های موسسات فرهنگی هنری و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد روستایی از دیگر اقداماتی بود که به شکل ویژه در دستور کار دبیرخانه شورای فرهنگ و هنر قرار گرفت که در این راستا تاکنون 20 طرح و ایده، زیر چتر حمایتی رفته و به طور میانگین از حمایت مالی تا سقف 10 میلیون تومان برخوردار شدند.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به محدود شدن برگزاری همایش‌ها و فعالیت‌های حضوری به دلیل شیوع کرونا افزود: با توجه به این مساله تولید مستند روستای برتر فرهنگی در سطح استان ها در دستور کار قرار گرفت که در این راستا استان ها پس ازبررسی های لازم وانتخاب روستای برگزیده نسبت به ساخت مستند اقدام کردند که این مستندها در شبکه های استانی و ملی نیز پخش می‌شوند.

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی تصریح کرد: امسال به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی 14 استان شامل لرستان، یزد، گلستان، خراسان شمالی، بوشهر، منطقه آزاد قشم، اردبیل، سیستان و بلوچستان، مرکزی، کرمان، خراسان رضوی، کرمانشاه، اعتبار به منظور ساخت این مستند تخصیص یافت که نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی را تجربه می کرد.

دبیر شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ادامه حمایت از نویسندگان روستا و عشایر را ازدیگر برنامه‌های این وزارتخانه در راستای اعتلای فرهنگ وهنرروستا و عشایر عنوان کرد و گفت: با عنایت به این هدف ما به دنبال جمع آوری آثار تولیدی درسال‌های1398 و 1399 هستیم که پس ازارزیابی آثار در دوقالب چاپ و انتشار و نیزخریداری آنان حمایت لازم ازسوی دبیرخانه انجام خواهدگرفت.

وی همچنین برگزاری سوگواره شعر عاشورایی اقوام، ایلام و عشایر ایران را از دیگر برنامه های شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد و افزود: این جشنواره با محوریت و میزبانی استان فارس برگزار شد و آثار خوبی به دبیرخانه ارسال شد. این جشنواره به همت موسسه «رهروان اندیشه امامت» و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی در ادامه امضای تفاهم نامه همکاری میان دبیرخانه فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سازمان تعاون روستایی و معاونت هنری بنیاد شهید را از دیگر اقدامات در راستای حمایت از فرهنگ روستاها و عشایر خواند و افزود: با توجه به این مساله در حال تولید کلیپ نماهنگ برای شهدای روستا و عشایر هستیم که گروه تلویزیونی شاهد پس از آماده شدن این اثر اقدام به پخش آن از شبکه ملی می کند.

وی ادامه داد: ما رایزنی خوبی با سازمان تعاون روستایی وزارت جهاد کشاورزی داشتیم و به زودی شاهد امضای تفاهم دبیرخانه فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ونیز ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با نمایندگی ولی فقیه و مدیر عامل سازمان تعاون روستایی خواهیم بود تا از این رهگذر تعامل مضاعفی را شاهد باشیم.

دبیر شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ادامه اضافه شدن بخش روستایی به جشنواره‌های «طنین مسجد»، «سرود انقلاب» و «تئاتر بچه‌های مسجد» را اتفاق مبارکی دانست که برای اولین بار امسال به منظور گسترش فعالیت های هنری محقق شد.

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی برگزاری جشنواره فرهنگ و هنر روستایی در بستر فضای مجازی در استان های شمال غرب کشور را از دیگر اقدامات دبیرخانه روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواند و افزود: این جشنواره با محوریت ستادهماهنگی کانونهای مساجد استان زنجان در بخش های مختلفی نظیر شعر، خوشنویسی و نقاشی درحال برگزاری است.

وی ادامه داد: اجرای طرح ملی یاری‌گران زندگی با همکاری ستاد فهما استان ایلام و دبیرخانه روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ویژه اهالی روستا فعالیت دیگری است که امسال در دست اجرا بود و همچنان ادامه دارد، این طرح ناظر بر آسیب‌های اجتماعی به ویژه مبارزه با مواد مخدر است.

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی در ادامه تصریح کرد: همچنین یک سند از سوی معاونت روستایی ریاست جمهوری با همکاری دستگاه های مختلف از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان «بسته فرهنگی روستا» تدوین شد. این سند پس ازتصویت درهیات دولت از سوی دکتر جهانگیری معاون رئیس جمهور ابلاغ شده و شامل چندین بند می شود که هشت بند آن به صورت خاص به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص دارد. در این راستا برنامه های سال آتی (1400) در حوزه های مختلف به همت دبیرخانه فرهنگ و هنر روستا و عشایرتدوین و به معاونت توسعه منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وسازمان برنامه وبودجه کشور ارائه شده است.

وی در ادامه تقدیر از فعالیت‌های حوزه های ستادی و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها را از دیگر اقدامات دبیرخانه شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر در سال 1399 برشمرد و افزود: این اقدام با توجه فعالیت‌های صورت گرفته و ارزیابی نهایی صورت پذیرفت و نهایتا از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مدیران ستادی و استانی تقدیر شد.

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی در پایان تهیه گزارش جامع متشکل از فعالیتهای دبیرخانه شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری را از دیگر فعالیت های این حوزه دانست و افزود: این گزارش از زمان تشکیل دبیرخانه تاکنون ودرقالب یک گزارش هزار روزه تهیه وبه زودی منتشر می شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر تیپ و چهره دومین بازیگر نقش «نجلا» / محیا دهقانی جنجال کرد!