مشارکت حداکثری در انتخابات، پشتوانه‌ قوی برای نظام


مشارکت حداکثری در انتخابات، پشتوانه‌ قوی برای نظام

بیرجند - ایرنا - کارشناسان و فعالان سیاسی خراسان جنوبی در میزگرد ایرنا بر مشارکت گسترده مردم در انتخابات 1400 تاکید کردند و گفتند: مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، پشتوانه قوی برای نظام جمهوری اسلامی و ضامن امنیت کشور است.

به گزارش ایرنا انتخابات یکی از عرصه‌های تبلور مشارکت ملت ایران در تعیین سرنوشت خود است و افزایش این مشارکت همواره از اصول و سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌رود.

نظام جمهوری اسلامی ایران با برگزاری انتخابات متعدد در چهار دهه حیات سیاسی خود جلوه بی‌نظیری از دموکراسی را در قالب مردم‌سالاری دینی در معرض دید جهانیان گذاشته است.

به منظور فهم چرایی و اثرات مشارکت هرچه بیشتر مردم در انتخابات با دبیر حزب جمعیت تولیدگرایان ایران اسلامی در خراسان جنوبی و فعال سیاسی اعتدالگرا، دبیر جامعه اسلامی فرهنگیان خراسان جنوبی و فعال سیاسی اصولگرا و دبیر انجمن اسلامی مدرسان دانشگاه‌های خراسان جنوبی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در میزگرد انتخاباتی به گفت و گو پرداختیم.

آنان در این میزگرد امیدبخشی، اطلاع‌رسانی از دستاوردهای نظام و دولت، پیگیری به موقع مشکلات مردم، بیان واقعیت‌های جامعه به مردم و محرم دانستن آنان، شفافیت شورای نگهبان، بی‌طرفی رسانه‌ها و تعدد نامزدها از گروه‌های سیاسی مختلف را از جمله مواردی اعلام کردند که نقش موثری در مشارکت پرشور مردم در انتخابات ۱۴۰۰ دارد.

این فعالان سیاسی اظهار داشتند مادامی که افراد به نظام، دستگاه‌ها و سازمان‌های وابسته آن اعتماد داشته باشند در روند مسائل و رخدادهای سیاسی کشور، حضور و مشارکتی فعال خواهند داشت همچنین به موازات گسترش اعتماد عمومی در سطح جامعه، مشارکت مردم در حوزه‌های مختلف از جمله مشارکت سیاسی نیز افزایش خواهد یافت.

حضور حداکثری مردم در انتخابات، ضامن امنیت کشور

دبیر انجمن اسلامی مدرسان دانشگاه‌های خراسان جنوبی در این میزگرد گفت: حضور مردم در انتخابات به وضعیت آنان برمی‌گردد و نگاه می‌کنند که ادوار مختلف، حکومت چه رفتاری با آنان داشته است.

دکتر احمد حاجی‌زاده افزود: فشارهای اقتصادی باعث شد تا در انتخابات گذشته مجلس شورای اسلامی، مردم در کشور حضور ۴۲ درصدی داشته باشند و در مجموع حضور پررنگی نبود در حالی که حکومت ما مردمی و برخاسته از مردم است و به نظر من این حضور یک ابهام و نقطه تاریک بود که اتفاق افتاد.

وی اظهار داشت: افزایش اعتماد عمومی در جامعه یکی از مولفه‌های انتخابات پرشور است.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند در پاسخ به این پرسش که حضور حداکثری مردم در انتخابات چه دستاوردی را برای نظام و مردم خواهد داشت گفت: امنیت با مشارکت مردم در انتخابات عجین است و حضور آنان در پای صندوق‌های رای، امنیت‌آور است و تاکید امام راحل هم همیشه روی این مسئله بود.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان در مشارکت مردم تاثیر بسزایی دارد افزود: وقتی مردم بفهمند که نقشی ندارند و شورای نگهبان برای آنان تعیین تکلیف می‌کند به عنوان مثال در مورد رد صلاحیت‌ها کارهایی می‌شود که افراد نمی‌توانند آزادانه در انتخابات بیایند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: از دیدگاه من رفتار کلی حکومت نسبت به مردم، نحو عملکرد شورای نگهبان، جراید و رسانه‌ها نقش موثری در مشارکت مردم دارند و نقش صدا و سیما در این موضوع خیلی پررنگ است، گاهی به زمان انتخابات که نزدیک می‌شویم مثل یک ستاد انتخاباتی برای یک کاندیدا عمل می‌کند که این موضوع روی مردم خیلی تاثیر منفی دارد.

وی افزود: صدا و سیما تشکیلاتی است که باید عموم را ببیند ولی جهت‌گیری‌ها به نحوی است که خیلی‌ها دلزده و مکدر می‌شوند و اگر می‌خواهند خدمتی به جمهوری اسلامی کنند واقعا باید سیاست بی‌طرفی را دنبال و تنها مشارکت مردم را تبلیغ کنند و از حالت یک سویه رفتن خودداری کنند.

حاجی‌زاده در پاسخ به این سوال که کاهش حضور مردم در انتخابات چه پیامدهایی دارد؟ گفت: وقتی مشارکت در انتخابات در یک کشوری کم شود یقینا نگاه دنیا هم نسبت به آن کشور تغییر می‌کند و نیز سیستم و دولت یک پشتوانه عظیمی را از دست می‌دهد.

وی اظهار داشت: وقتی مردم در مقاطع مختلف به صحنه می‌آیند، نوع رفتار دشمنان جمهوری اسلامی ایران هم عوض می‌شود و در مجموع حضور پررنگ مردم در مقاطع مختلف پشتوانه‌ قوی برای انقلاب و نظام ما است.

مدرس دانشگاه گفت: باید بررسی شود در گذشته چه رفتاری داشته‌ایم که مشارکت مردم در انتخابات پایین آمده است و باید در عمل مردم را محرم بدانیم لذا وقتی حاضر نیستید مطالبات مردم را پیگیری و منتقل کنید پس مردم این وسط می‌گویند ما چکاره‌ایم.

وی اضافه کرد: مردم با خود می‌گویند چرا زمان انتخابات مسوولان سراغ ما می‌آیید اما وقتی در هشت سال مطالبه به حق خود را داد می‌زنیم، عمل نمی‌شود که این موضوع در حضور مردم تاثیرگذار است، به عنوان مثال در سال‌های اخیر چند استاندار در خراسان جنوبی عوض شد و در سال پایانی دولت هم استاندار را عوض کردند که این باعث دلزدگی مردم می‌شود.

حاجی‌زاده گفت: گاهی به دنبال این هستند که مردم را دور نگه دارند که این مشارکت مردم را در انتخابات پایین می‌آورد و باید اعتماد عمومی بین مردم برای افزایش مشارکت سیاسی افزایش یابد.

وی افزود: مشارکت حداکثری مردم بستگی به رفتاری دارد که در گذشته با مردم شده است، به عنوان مثال در شهادت سردار سلیمانی اگر تبلیغی هم نمی‌شد مردم همین حضور باشکوه را داشتند چرا که متوجه و قدردان هستند.

دبیر انجمن اسلامی مدرسان دانشگاه‌های خراسان جنوبی تعدد حزب را در کشور یک آفت دانست و گفت: احزاب در کشور ما باید منحصر به سه یا چهار حزب مشخص شود تا بدانند در انتخابات پرشور و اثرگذار باشند.

وی اظهار داشت: در بحث انتخابات باید تلاش شود که از سلیقه‌های مختلف حضور پیدا کنند که در حضور پررنگ مردم تاثیرگذار است.

حاجی‌زاده با بیان اینکه نقش رسانه‌ها در حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رای مهم است گفت: حداقل باید عملکرد مجموعه حاکمیت به مردم گزارش شود چرا که در حضور آنان پای صندوق رای تاثیرگذار است.

وی بیان کرد: پاسخگویی به مطالبات و مشکلات مردم از راهکارهای حضور حداکثری آنان در پای صندوق‌های رای است که باید به آن توجه شود.

وی افزود: مردم خراسان جنوبی مردمانی قانع و نجیب هستند که در همه صحنه‌های نظام و انقلاب حضور حداکثری داشته‌اند و توجه به مردم در همه ایام زمینه‌ساز انتخابات پرشور است.

حفظ کرامت مردم و عدالت محوری از مولفه‌های حضور حداکثری

دبیر جامعه اسلامی فرهنگیان خراسان جنوبی در ادامه این میزگرد برخی موضوعات را از موانع انتخابات پرشور ذکر کرد و گفت: ما نگران این موانع از جمله تحریم‌ها، تبعیض‌ها و اختلاس‌ها هستیم و دیر شده که دیگر بخواهیم آن را برگردانیم.

ابوالقاسم روحبخش بیان کرد: یکی از عواملی که نقش موثری در حضور گسترده مردم پای صندوق‌های رای دارد این است که مردم متوجه یک دشمن واقعی شوند؛ مردم باید واقعا بدانند و ببینند که آمریکا آشکارا به دنیا زور می‌گوید و قوانین دنیا را زیر پا می‌گذارد و یکه‌تازی می‌کند.

وی افزود: باید به مردم بگوییم وقتی انقلاب کردید در مقابل چنین دشمنی انقلاب کردید و نسل قبل از ما برای مبارزه با استکبار جهانی انقلاب کرد، الان هم بدانید که آمریکا هنوز از دشمنی خود دست بر نداشته است.

فعال سیاسی اصولگرا اظهار داشت: مردم را باید به این سمت و سو بیاوریم که امروز نبرد پای صندوق‌های رای است و دشمنان دنبال این هستند که حضور مردم را کمرنگ کنند اما باید مردم به کوری چشم دشمنان حضور حداکثری و باشکوه در انتخابات پیش رو داشته باشند.

وی گفت: اگر مردم متوجه دشمنی استکبار جهانی و توطئه آنان شوند، جواب می‌دهند و اگر مردم احساس کنند که دشمن پشت گوش آنان است قطعا تحرک خوبی از خود نشان خواهند داد.

روحبخش افزود: مردم با نظام و رهبری هستند و در این چند مدت تمام جریان‌ها از اصولگرا گرفته تا اعتدال و اصلاح‌طلب امتحان خود را پس دادند، الان حرفی برای گفتن ندارند و وقت آن رسیده که بررسی کنند کجا اشتباه کردند و به نظر من همه جریان‌ها آنجایی که به حرف رهبری توجه نکردند، ضرر کردند.

وی رهبری را دلسوزترین فرد به مردم و دولت‌ها دانست و گفت: مقام معظم رهبری در همه دولت‌ها بیشترین حمایت را داشتند و هر موقع هم تذکری دادند به نفع مردم و خود مسوولان بوده است.

وی بیان کرد: اگر در جریان برجام به حرف‌های دلسوزانه رهبری توجه می‌شد امروز ما دچار این مخمصه نمی‌شدیم هرچند در این قضیه مسوولان کشور ما صادقانه به طرف مقابل اعتماد کردند و پیش رفتند اما امروز دشمن بدترین ضربات خود را می‌زند.

روحبخش افزود: دشمن ما رحم و انصاف و قول و قرار نمی‌شناسد و باید بدانیم دشمن همیشه دشمن است و به کوری چشم دشمنان حضور حداکثری در پای صندوق‌های رای داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در کشور ما برخی موارد جزو پایه‌ها و اصول است گفت: در کشور یک حزب هرچند قدرتمند نمی‌تواند کشور را اداره کند و همه ما اگر با هم باشیم می‌توانیم کشور را خوب اداره کنیم و هر حزب و گروهی که بگوید من کشور را به تنهایی اداره می‌کنم، دروغ می‌گوید.

مشارکت حداکثری در انتخابات، پشتوانه‌ قوی برای نظام

دبیر جامعه اسلامی فرهنگیان خراسان جنوبی گفت: همان طور که انقلاب و هشت سال جنگ تحمیلی را همه با هم به پیروزی رساندیم الان هم اداره کشور با مشارکت مردم و با همه احزاب کشور میسر می‌شود.

وی اضافه کرد: خانه احزاب در استان شکل گرفته و انتخابات آن برگزار شد که هفت نفر هیات رییسه انتخاب شدند و مطالبات استانی را احزاب پیگیری می‌کنند و در حال حاضر به دنبال به‌روز کردن مساله محرومیت خراسان جنوبی هستیم.

وی گفت: الان فضای مجازی پر از مطالب انتخاباتی است و مردم با آنها ارتباط دارند که باید رسانه‌ها و صدا و سیما تعامل خود را با مردم و احزاب بیشتر کنند تا انتخابات پرشور و آگاهانه داشته باشیم.

روحبخش گفت: مردم خراسان جنوبی مودب و اهل احترام هستند ولی مراجعه افراد به ادارات و موسسات آن گونه که شایسته مردم است انجام نمی‌شود، نمی‌گوییم همه مسوولان ولی افرادی هستند که به خوبی پاسخگوی مشکلات نیستند.

وی بر تبیین مولفه‌های انتخابات پرشور در سال ۱۴۰۰ تاکید و بیان کرد: حفظ کرامت مردم و مساله عدالت محوری از مولفه‌های حضور حداکثری مردم در انتخابات است.

فعال سیاسی اصولگرا به اشاره به نقش زنان در انتخابات گفت: بانوان موثرتر از مردان در انتخابات هستند چرا که می‌توانند اعضای خانواده را با خود همراه کنند تا انتخابات باشکوهی رقم بخورد.

روحبخش افزود: قوانین متعارض یک مشکل جدی در جامعه است و الان مشکل تمام کشور برگرفته از این قوانین است، خیلی از سیستم‌ها در کشور ما متناسب با جمهوری اسلامی نیست که باید متناسب با نظام جمهوری اسلامی ایران یک بازنگری ساختاری صورت گیرد تا پاسخگوی مناسبی برای مردم باشد.

وی گفت: مردم باید از مدیریت اسلامی و قوانین اسلامی بهره‌ ببرند، مردم ما با نظام و رهبری هستند ولی متاسفانه برخی مسوولان با مردم نیستند و باید اعتماد عمومی بین مردم افزایش یابد.

این فعال سیاسی بیان کرد: من مطمئنم ما در انتخابات شگفتی خواهیم داشت و مردم استان ما همانند گذشته حضور حداکثری در پای صندوق‌های رای خواهند داشت.

وی اظهار داشت: در شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی مردم به صورت خودجوش به پاس قدردانی به میدان آمدند و حماسه آفریدند.

حضور حداکثری مردم و افزایش مشروعیت و مقبولیت نظام

فعال سیاسی اعتدالگرا هم گفت: وقتی از انتخابات نام می‌بریم اشاره به یک نظام دمکراسی می‌کنیم همچنین وقتی از انتخابات ایران نام می‌بریم یعنی به یک نظام اسلامی بر پایه دمکراسی یا مردم‌سالاری دینی اشاره می‌کنیم که یک پایه آن برگرفته از اعتقادات اسلامی و دینی و بخش دیگر آن به انتخاب مردم و تعیین سرنوشت به دست جمهور یا مردم بر می‌گردد.

ابوالفضل زاهدی‌پور با تاکید بر اینکه هرچه حضور مردم در انتخابات پرشورتر باشد نظام از مشروعیت و مقبولیت بالاتری برخوردار می‌شود افزود: مشارکت حداکثری مردم در انتخابات باعث تثبیت و تقویت بیش از پیش انقلاب ما می‌شود.

به گفته وی، زمانی مردم می‌توانند حضور حداکثری در انتخابات داشته باشند که احساس کنند بین خودشان، دولت و مجموعه نظام فاصله بسیار اندکی است یعنی در تمام زمان‌های حکومت‌داری توسط مسوولان، مردم هم احساس کنند که دیده می‌شوند.

وی به نقش شورای نگهبان در انتخابات پرشور و حداکثری اشاره کرد و گفت: ما در اینکه اعضای شورای نگهبان از لحاظ دینی و اعتقادی پاک هستند هیچ شک و تردیدی نداریم ولی چه خوب است که عملکرد شورای نگهبان به خصوص در رد صلاحیت‌ها آن قدر شفاف باشد که مردم احساس کند عملکرد شورای نگهبان منصفانه و بی‌طرفانه است که این موضوع نقش موثری در حضور حداکثری مردم خواهد داشت.

دبیر حزب جمعیت تولیدگرایان ایران اسلامی در خراسان جنوبی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا بر حضور مردم در پای صندوق‌های رای تاثیرگذار خواهد بود اضافه کرد: در این شرایط مردم از صف کشیدن برای حضور باشکوه در انتخابات ترس دارند و باید در این زمینه تدابیر لازم اندیشیده شود.

وی گفت: پس بهتر است که نظام برای الکترونیکی کردن انتخابات چاره‌اندیشی کند تا مردم تجمع نداشته باشند و این موضوع یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در شرایط فعلی است.

وی یکی دیگر از متغیرها در حضور باشکوه مردم در انتخابات را برنامه‌ها و ایده‌های کاندیداهای ریاست جمهوری ذکر و اضافه کرد: مردم اکنون منتظر کسی هستند که بیاید و آنان را در برابر مشکلات موجود بخصوص تحریم و مشکلات معیشتی نجات بدهد، به عنوان مثال در انتخابات گذشته شاهد بودیم که برخی کاندیداها برنامه نداشتند و موضوعات را به جای ارایه برنامه‌ها و عملکرد خود به سمت مسائل سیاسی پیش می‌بردند و همدیگر را تخریب می‌کردند.

زاهدی‌پور بیان کرد: اکنون نیاز به کاندیدایی داریم که گفتمان جدیدی از جمله گفتمان کارآمدی یا برنامه اجرایی موفق را برای جامعه ما مطرح کند، ما الان نیاز داریم به فردی که با برنامه بسیار منسجم پا به صحنه بگذارد و مردم به برنامه او اعتماد کنند که خود این موضوع، زمینه‌ساز مشارکت هرچه بیشتر مردم خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با نقش احزاب در مشارکت پرشور مردم در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: احزاب نقش موثری در مشارکت و حضور باشکوه مردم در انتخابات دارند، احزابی که ما می‌بینیم فقط زمان انتخابات شعله‌شان افروخته‌تر می‌شود و در بقیه ایام سال خواب هستند.

مدیر مسوول روزنامه زعفران ادامه داد: اینکه ما این همه حزب در کشور و در خراسان جنوبی داریم، من خودم هم مفهوم آن را متوجه نمی‌شوم؛ ما در کشورهای پیشرفته از جمله در ایالات متحده آمریکا فقط ۲ حزب دمکرات و جمهوری‌خواه داریم و کاندیدا هم به صورت شفاف حزب خود را اعلام می‌کنند.

وی گفت: اما در کشور ما گاهی کاندیدا به پشتوانه حزب رای می‌آورد بعد می‌گوید من فراجناحی و فراسیاسی هستم که این پشت کردن به احزاب است و جایگاه احزاب به شدت تخریب می‌شود.

وی تصریح کرد: احزاب از دل مردم هستند و اگر با برنامه و منظم باشند در حضور حداکثری مردم در انتخابات بسیار تاثیرگذار هستند.

زاهدی‌پور افزود: در مجموعه احزاب و فعالان سیاسی ۲ بال پرقدرت سیاسی در کشور داریم که یکی اصولگراها و دیگری اصلاح‌طلب‌ها هستند، در بحث انتخابات نباید به دنبال حذف هیچ کدام از بال‌ها باشیم چراکه هر دوی این جریانات در طول فعالیت سیاسی خود کمک حال نظام بوده و در مسیرهای سخت و صعب العبوری که برای نظام پیش آمده حضور موثر و گره‌گشایی داشته‌اند.

وی با اشاره به تاثیرگذاری رسانه‌ها در ایجاد انتخابات پرشور گفت: رسانه‌ها اگر به دنبال حضور باشکوه مردم در انتخابات هستند، بدیهی است که باید به وظیفه ذاتی خود درست عمل کنند.

فعال سیاسی اعتدالگرا اظهار داشت: رسانه‌های ما در صورت انعکاس واقعی مشکلات موجود و نیز انعکاس فعالیت‌ها و خدمات نظام در هر کوی و برزن این کشور و منطقه نقش تاثیرگذاری در انتخابات دارند.

وی با تاکید بر اینکه هرچه مشارکت مردم در انتخابات کم باشد به همان میزان آفات آن بالا است اضافه کرد: البته در خراسان جنوبی همیشه ما شاهد حضور پررنگ مردم بودیم و همیشه در رتبه‌‎های بالایی از نظر میزان مشارکت قرار داشتیم.

زاهدی‌پور گفت: در خراسان جنوبی ما نگرانی برای کاهش مشارکت مردم در انتخابات نخواهیم داشت و مسوولان نیز باید با توجه به مشارکت بالای مردم استان در انتخابات، حق آنان را به خوبی ادا کنند و مطالبات آنان را جدی بگیرید.

وی بیان کرد: اکثر مطالبات مردم خراسان جنوبی از جنس مطالبات سیاسی نیست بلکه مطالباتی از جنس اقتصادی، گردشگری و فرهنگی است که اگر به این مطالبات مردم توجه شود، وقتی نیاز به حضور مردم است خروجی پررنگی را شاهد خواهیم بود.

دبیر حزب جمعیت تولیدگرایان ایران اسلامی در خراسان جنوبی اظهار داشت: برخی مدیران دستگاه‌های استان دارای عارضه خود برتر بینی و پشت میزنشینی شده‌اند و گاهی مسوولان را در میدان‌های عملیاتی و کاری نمی‌بینیم.

وی گفت: آنچه به عنوان مدیریت جهادی مطرح شده باید توسط مدیران و مردم مانند فعالان بسیج و سپاه که بی‌چشمداشت در گوشه و کنار استان، در روستاها و محلات ضعیف حضور می‌یابند و مشکلات مردم را حل می‌کنند، از سوی مدیران نیز صورت گیرد.

وی عنوان کرد: انتخابات شوراهای شهر و روستا در کنار انتخابات ریاست جمهوری یکی دیگر از مولفه‌های برگزاری انتخابات پرشور است که اتفاقا انتخابات شورای شهر و روستا در جهت ایجاد پارلمان محلی می‌تواند رنگ و طعم متفاوتی به انتخابات بدهد و جا دارد افرادی که احساس می‌کنند می‌توانند در توسعه شهر و روستایشان تاثیرگذار باشند پا پیش گذاشته و نامزد شوند.

زاهدی‌پور افزود: اگر اعتماد عمومی بین مردم ایجاد و تقویت شود از مولفه‌های حضور حداکثری آنان در انتخابات خواهد بود.

وی اظهار داشت: امیدواریم در انتخابات آتی هم حضور پررنگ و مشارکت حداکثری مردم را در سراسر کشور داشته باشیم چرا که همه ما به نظام اسلامی اعتقاد قلبی و کلامی داریم و چه بهتر که این نظام با مهر تایید همه مردم بتواند به مسیرش ادامه دهد.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه، میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در سه حوزه انتخاباتی و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در یک هزار و ۳۷۲ شهر و ۴۰ هزار و ۶۲۰ روستا و تیره عشایری کشور ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر