از کرونا هراسی تا انگ اجتماعی


از کرونا هراسی تا انگ اجتماعی

با وجود گذشت بیش از یک سال از شیوع ویروس کرونا در کشور، هنوز فرهنگ صحیح مواجهه با این بیماری به درستی در جامعه نهادینه نشده است. اگرچه هراس از عوارض بیماری کووید، به‌مرور کرونا هراسی را در جامعه کمتر کرد و بسیاری از مردم متوجه شدند مراجعه دیر هنگام به پزشک یا مراکز درمانی ممکن است به قیمت جان آنها تمام شود، اما همچنان انگ اجتماعی کرونا تبعات روحی...

بهروز کلیدری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص کرونا هراسی و انکار کرونا در جامعه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، اظهار کرد: متأسفانه در این دوران شاهد مواردی از مراجعه نکردن بیماران به مراکز درمانی به دلیل کرونا هراسی و ترس از کرونا بودیم، البته این موارد در ۸ ماه اول شیوع کرونا بسیار بیشتر بود و بیماران زیادی، بیماری خود را پنهان می‌کردند و یا به دلیل ترس به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کردند.

وی از کاهش کرونا هراسی در ماه‌های مهر و آبان خبر داد و گفت: در این زمان تعداد بیماران مبتلا به کووید به‌قدری زیاد شد که بیماران بدحال جرأت نمی‌کردند در منزل بمانند و برای دریافت مراقبت‌های درمانی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه می‌کردند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: از سوی دیگر گسترش بیماری در ماه‌های مهر و آبان به سمت خانواده‌ها رفت، به‌طوری‌که اگر تا پیش از آن بیماری را به‌صورت پراکنده در خانواده‌ها می‌دیدیم، در ماه‌های مهر و آبان و آذر گسترش بیماری را به‌صورت خانوادگی می‌دیدیم و وقتی در یک خانواده، بیماری شناسایی می‌شد حتماً چند بیمار دیگر هم شناسایی می‌شد، حتی وقتی بیماری در بیمارستان بستری بود، یکی دو نفر از خانواده او هم در بیمارستان بستری بودند.

وی با تصریح بر اینکه هراس از عوارض بیماری کووید، به‌مرور کرونا هراسی را در جامعه کمتر کرد، گفت: با گذشت چندین ماه از همه‌گیری کرونا مردم متوجه شدند اگر دیر به پزشک و یا مراکز درمانی مراجعه کنند ممکن است جان خود را از دست بدهند و به همین دلیل از مهر، آبان و آذر مراجعات بیماران به مراکز درمانی بهتر شد و بیماران نیازمند به بستری کمتر در منزل ماندند، درعین‌حال که با تصمیمات خوب ستاد مقابله با کرونا، محدودیت‌های بیشتری اعمال شد و مردم نیز همکاری کردند و توانستیم از وضعیت قرمز خارج شویم.

طبقه‌بندی بیماران کووید در ۵ سطح

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه با بیان اینکه بیماران مبتلا به کووید که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند در ۵ گروه سطح‌بندی شده‌اند، تصریح کرد: گروه اول بدحال‌ترین و گروه پنجم خوش‌حال‌ترین بیماران هستند. متأسفانه در پاییز با مراجعاتی مواجه شدیم که ۹۰ درصد در گروه اول و بدحال‌ترین بیماران بودند و همین مسئله میزان مرگ‌ومیرها را افزایش داد.

کلیدری خاطرنشان کرد: مسلماً هر چقدر افراد مبتلا به بیماری دیرتر به مراکز درمانی مراجعه کنند و هر چقدر بیماری در بدن آن‌ها پیشرفت کند و عوارض پایدارتری در بدن ایجاد کند، احتمال بهبودی کاهش‌یافته و احتمال مرگ‌ومیر افزایش پیدا می‌کند.

مداخلات درمانی برای نجات بیماران بدحال

وی اظهار امیدواری کرد در ماه‌های آینده شدت بیماری در پاییز امسال را نداشته باشیم و گفت: مردم با تجربه یک سال گذشته باید بدانند اگر بیماری با علائم قابل‌توجهی دارند و بنا به توصیه پزشک باید در یکی از مراکز درمانی بستری شود، به‌هیچ‌عنوان از این موضوع شانه خالی نکنند و بیمار را بستری کنند تا مداخلات درمانی سریع‌تر انجام شود و بیمار نجات پیدا کند.

طرد کردن بیماران مبتلا به کرونا و تشدید همه گیری

زهرا امینی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز با بیان اینکه ابتلا به کرونا، انگ نیست و برای هر فردی در هر قشر و سنی ممکن است رخ بدهد، افزود: برخی به دلیل هراس از ابتلا به این بیماری، با مبتلایان یا اعضای خانواده آنها، برخوردی سرد و توام با تحقیر انجام می دهند که همین امر، زمینه پنهان کاری را در مبتلایان فراهم کرده و بر شدت شیوع بیماری در جامعه می افزاید.

وی با اشاره به اینکه با وجود گذشت بیش از یک سال از شیوع ویروس کرونا در کشور، هنوز فرهنگ صحیح مواجهه با این بیماری به درستی در جامعه نهادینه نشده، تصریح کرد: ناشناخته بودن ابعاد مختلف بیماری کووید، واگیر بودن شدید آن و عوارض خطرآفرینی همچون تخریب سیستم تنفسی و مرگ حاصل از آن، باعث شده برخی از افراد، به دلیل اضطراب ناشی از احتمال ابتلا به این بیماری، حتی با مبتلایان بهبود یافته یا اعضای کادر درمانی نیز مواجهه ای سرد و تحقیرآمیز انجام دهند.

سرپرست واحد سلامت اجتماعی مرکز بهداشت استان، اجتناب از ورود به طرح های غربالگری، ندادن تست و رعایت نکردن قرنطینه را از جمله عوارض منفی ناشی از انگ زدن به بیماران مبتلا به کرونا برشمرد و افزود: ترس از برخوردهای تحقیرآمیز اجتماعی و نگرانی از برچسب خوردن، طرد شدن و مورد تبعیض قرارگرفتن موجب می شود افراد به هنگام مشاهده عوارضی نظیر تب، سرفه و... از مراجعه به مراکز درمانی و انجام تست کرونا سر باز زده و با شدت یافتن بیماری، هم جان خود را به خطر اندازند و هم افراد دیگر را به این ویروس مبتلا کنند.

این متخصص پزشکی اجتماعی با بیان اینکه انگ اجتماعی موجب بروز اختلالات روانی و رفتاری نظیر استرس، ناامنی روانی و افسردگی در افراد مبتلا می شود، گفت: بیماران کووید پس از بهبودی و سپری کردن ایام قرنطینه، هیچ خطری برای اطرافیان خود ندارند و باید بدون هیچگونه نگرانی در اجتماعات دوستانه و محیط های شغلی پذیرفته شوند.

امینی با بیان اینکه خانواده هایی که عزیزان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست داده اند، به دلگرمی و حمایت های اجتماعی گسترده ای نیاز دارند، افزود: متاسفانه ناآگاهی و هراس افراطی موجب شده عده ای با خانواده های سوگوار به عنوان ناقلان کرونا که پیش از این، با افراد فوت شده در تعامل بوده اند، برخوردی طردکننده داشته باشند که همین امر، وضعیت روانی و اجتماعی خانواده های داغ دیده را به مراتب دشوارتر می سازد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به موج جدید ابتلا به بیماری کرونا در کشور که از ابتدای اسفندماه آغاز شده، خاطرنشان کرد: همزمان با موج جدید کرونا، به روال سال های گذشته با شیوع سایر بیماری های خفیف تنفسی نظیر سرماخوردگی نیز مواجه هستیم، بنابراین نباید همه افراد دارای علائم تنفسی همچون عطسه و سرفه را به عنوان بیمار مبتلا به کرونا، قلمداد کرده و با آنها برخوردی افراطی و سخت گیرانه داشت.

نقش رسانه های جمعی در کاهش واکنش های افراطی

وی نقش رسانه های جمعی را در ارائه اطلاعات صحیح به افراد و کاهش واکنش های افراطی در جامعه، نقشی خطیر و تعیین کننده برشمرد و گفت: شیوع ترس، اضطراب و افسردگی در جامعه، به خودی خود موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن و افزایش احتمال ابتلای افراد به بیماری های مختلف می شود، بنابراین رسانه های جمعی در حین تحذیر و سفارش به رعایت پروتکل های بهداشتی، باید بر رفتار معقول و غیر افراطی در مواجهه با مبتلایان بهبود یافته، خانواده افراد مبتلا و اعضای کادر درمانی تاکید کنند.

وی به کارگیری صحیح واژگان و توجه به بار معنایی هر واژه را یکی از نکات مهم در انعکاس صحیح اخبار از سوی رسانه های جمعی عنوان کرد و افزود: به عنوان نمونه، بهتر است به جای استفاده از واژه «کرونایی» در خطاب کرد بیماران، از ترکیب های مثبتی نظیر «مبتلایان به بیماری کووید۱۹» استفاده کنیم.

امینی ترویج همدلی، عطوفت و دلجویی را رمز مقابله با کرونا ذکر کرد و یادآور شد: در ماه های گذشته شاهد حمایت های مادی و معنوی فراوانی از سوی خیرین و نیکوکاران بوده ایم که ارائه بسته های حمایتی و ارزاق به خانواده های مبتلا به کرونا، تهیه آب میوه برای افراد بستری در بیمارستان ها و تشکیل گروه های مردم نهاد و جهادی برای مراجعه به درب منازل و غربالگری و تشخیص مبتلایان به بیماری کرونا، از آن جمله است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان