ثمره تلاش دولت در توسعه 170 هزار مترمربع فضای آموزشی استان مرکزی


ثمره تلاش دولت در توسعه 170 هزار مترمربع فضای آموزشی استان مرکزی

اراک - ایرنا - عدالت آموزشی به عنوان یکی از راهبردهای دولتمردان در تحقق اهداف کلان حوزه آموزش و پرورش مطرح است که در هفت سال و نیم اخیر، 170 هزار و 154 متر مربع فضای فیزیکی مجموع به سرانه آموزشی استان مرکزی افزوده شد.

۲۰۸ هزار دانش آموز در ۲ هزار و ۱۰۷ فضای آموزشی استان مرکزی و بهره‌مندی از هشت هزار و ۲۷۸ کلاس درس به تحصیل اشتغال دارند و این در حالی است که این استان با سرانه موجود فضای آموزشی از سرانه میانگین بالای ۶ متر برخوردار است.

آمارهای نشان می‌دهد ۱۷۶ طرح در قالب یک هزار و ۴۷ کلاس درس در دولت تدبیر و امید استان مرکزی ساخته و به متولیان حوزه آموزش و پرورش استان تحویل شده‌ است.

توسعه فضاهای فیزیکی به ویژه در نقاط محروم و کم برخوردار استان مرکزی نیز در سال‌های اخیر با مشارکت دولت و خیران مدرسه ساز روند مطلوبی نشان می‌دهد که لازم است این چتر حمایتی همچنان در نقاط با تراکم بالای دانش آموزان به ویژه در مناطقی که اتباع بیگانه نیز سکونت دارند، گسترده شود.

ثمره تلاش دولت در توسعه 170 هزار مترمربع فضای آموزشی استان مرکزی

استاندارد سازی ۸۲۶ فضای آموزشی استان مرکزی در قالب پنج هزار و ۶۶۸ کلاس درس

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی می‌گوید: ۱۷۰ هزار و ۱۵۴ متر مربع فضای آموزشی در قالب یک هزار و ۴۷ کلاس درس در دولت تدبیر و امید به زیر بنای آموزشی این استان افزوده‌ شده است.

«حسین محمدی» افزود: این فضاها در قالب ۱۷۶ طرح در این مدت ساخته و به آموزش و پرورش استان مرکزی تحویل شد.

وی ادامه داد: ۸۲۶ فضای آموزشی استان مرکزی در قالب پنج هزار و ۶۶۸ کلاس درس در دولت تدبیر و امید استاندارد سازی شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی گفت: یک‌هزار و ۷۶۵ خیر مدرسه ساز اکنون در زمینه ساخت مدرسه و فضاهای آموزشی استان مرکزی فعال هستند که تعداد شمار آنان در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید، یک هزار و ۶۰۵ نفر بوده‌ است.

محمدی، درصد مشارکت خیران مدرسه ساز در مدرسه سازی نسبت به اعتبارت دولتی را اکنون ۳۲ درصد عنوان کرد و افزود: این مشارکت در ابتدای فعالیت دولت ۲۲ درصد بوده‌ است.

وی خاطرنشان کرد: ۶۲۰ مدرسه در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید در این استان نیازمند تخریب و بازسازی بود که تعداد این مدارس در سال جاری به ۵۲۵ مدرسه کاهش یافته‌ است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی گفت: ۹۳۵ مدرسه در استان مرکزی اکنون نیازمند مقاوم سازی هستند که تعداد این مدارس در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید ۹۸۵ مدرسه بوده‌ است.

محمدی افزود: ۱۴۹ سالن ورزشی دانش آموزی سرپوشیده اکنون در استان مرکزی وجود دارد که تعداد این فضاها در ابتدای دولت تدبیر و امید ۱۱۸ سالن بوده‌ است.

وی خاطرنشان کرد: سامانه گرمایشی ۱۲۴ مدرسه در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید بخاری نفتی بوده‌ است که سامانه گرمایشی تمامی این مدارس استاندارد سازی و این بخاری‌ها از سطح مدارس استان حذف شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی خاطرنشان کرد: حذف مدارس خشت و گلی در استان، جمع آوری بخاری‌های نفتی و غیر استاندارد در مدارس سطح استان و احداث سالن‌های ورزشی در مدارس از دیگر اقدامات اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان در این مدت بوده‌ است.

محمدی گفت: ساخت و ساز مدارس متناسب با تکنولوژی روز از جمله سبک سازی سازه‌ها ( استفاده از سقف کامپوزیت و دیوارهای تری دی پنل ) و بهینه سازی مصرف سوخت شامل استفاده از پنجره‌های ترمال بریک و ۲جداره و شیرهای ترموستاتیک و عایق کاری سیستم حرارتی از دیگر اقدامات اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز استان مرکزی در دولت تدبیر و امید است.

وی ادامه داد: صنعتی کردن ساخت وساز مدارس (پیش ساخته، قابل مونتاژ و قابل حمل)، مطالعات بهسازی لرزه‌ای فضاهای فاقد استحکام در قالب مرحله اول و دوم و بهینه سازی تجهیزات مراکز فنی و حرفه‌ای و کارو دانش نیز در این مدت در استان مرکزی انجام شد.

ثمره تلاش دولت در توسعه 170 هزار مترمربع فضای آموزشی استان مرکزی

تخصیص ۸۸۸ میلیارد ریال منابع دولتی برای نوسازی مدارس استان مرکزی

استاندار مرکزی نیز گفت: ۸۸۸ میلیارد و ۶۶۶ میلیون ریال از محل منابع دولتی برای نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اختصاص یافت که ۷۳ درصد این اعتبارات تخصیص یافته‌است.

سد«علی آقازاده» افزود: ۵۶۵ میلیارد و ۴۶۷ میلیون ریال این اعتبارات از محل اعتبارات ملی و ۳۳۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی به نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی اختصاص یافت که اعتبارات استانی این استان امسال نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته‌ است.

وی ادامه داد: ۸۶۷ میلیارد و ۸۷۲ میلیون ریال اعتبار نیز سال گذشته برای نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی اختصاص یافت که ۶۳ درصد این اعتبارت به استان تخصیص یافت.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: ۵۶۲ میلیارد و ۴۵۸ میلیون ریال این اعتبارات از محل منابع ملی و ۳۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی به نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اختصاص بافت که نسبت به سال قبل از آن ۵۰ درصد افزایش یافت.

وی ادامه داد: ۲۰۰ میلیارد نیز سال ۹۷ برای نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی اختصاص سافت.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: بیشترین میزان رشد اعتبارات عمرانی سال گذشته در این استان در حوزه نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس بوده‌است.

آقازاده گفت: ۴۵۰ میلیارد ریال منابع مالی توسط خیران استان مرکزی امسال تعهد شده‌ که امید است به طور کامل تحقق یابد.

وی ادامه داد: استان مرکزی بر اساس ارزیابی سازمان نوسازی مدارس کشور در زمینه جذب، تکریم خیرین و آغاز طرح‌های‌ مردمی رتبه سوم کشور را در سال گذشته کسب کرده‌است.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: ساخت فضاهای آموزشی با استفاده از جدیدترین فناوری روز نقش موثری در ایجاد فضاهای آموزشی با کیفیت، حذف امکانات بی‌کیفیت و محرومیت زدایی از این بخش به همراه دارد.

آقازاده گفت: ۱۰ طرح آموزشی سال ۹۲، ۱۹ طرح سال ۹۳، ۱۲ طرح سال ۹۴، ۲۰ طرح سال ۹۵، ۲۲ طرح سال ۹۶، ۲۹ طرح سال ۹۷ و ۱۹ طرح آموزشی مردمی و مشارکتی در سال گذشته تحویل آموزش و پرورش استان مرکزی شده‌است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز معتقد است: استان مرکزی با حدود ۲ هزار و ۱۰۴ واحد آموزشی جز استان‌هایی است که از سرانه میانگین بالای ۶ متر برخوردار است.

«فاطمه مهاجرانی» افزود: سرانه آموزشی استان مرکزی سرانه قابل قبولی بوده و تا رسیدن به سرانه هشت و ۳۹ صدم متر که در سند تحول مشخص شده، فاصله دارد.

وی ادامه داد: ۲۸۵ کلاس درس امسال توسط اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز استان مرکزی به آموزش و پرورش استان تحویل شد که نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش یافته‌است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور یادآور شد: ۱۴۰ کلاس درس سال گذشته توسط اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز استان مرکزی به آموزش و پرورش استان تحویل شد.

۲۰۸ هزار دانش آموز در ۲ هزار و ۱۰۷ فضای آموزشی با هشت هزار و ۲۷۸ کلاس درس به تحصیل اشتغال دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


منشا صدای انفجار در گناوه چه بود؟