ایلام مهیای جشن پایان گازرسانی


ایلام مهیای جشن پایان گازرسانی

ایلام - ایرنا - ایلام در غربی‌ترین نقطه کشور با اجرای طرح‌های مختلف گازرسانی از هفت سال گذشته تاکنون به میانگین کشوری ضریب برخورداری از گاز نزدیک شده و امید است تا اوایل سال آینده جشن پایان گازرسانی در تمامی شهرها و روستاهای این استان برگزار شود.

به گزارش ایرنا، دولت طی سال‌های اخیر با چندین شیوه از جمله اختصاص بخشی از درآمد واصله از طریق مالیات بر ارزش افزوده برای دهیاری‌ها و توسعه زیرساخت‌ها به خصوص شبکه گازرسانی، به دنبال ایجاد تحول مثبت در مناطق روستایی بوده است و روستاییان نیز کم و بیش این تغییر را احساس می‌کنند.

دیگر مردمی که در روزهای سرد زمستان باید از مناطق سخت‌گذر می‌گذشتند تا شاید کپسول گازی یا بشکه نفتی را بخرند، گرمای حمایت مسوولان از جامعه روستایی را در کنار بخاری‌ها و اجاق‌های متصل به شبکه گازرسانی لمس خواهند کرد.

اجرای طرح نهضت گازرسانی در روستاها سبب شد تا تعداد روستاهای برخوردار از ۱۴‌ هزار در ابتدای دولت یازدهم به ۳۰ هزار در سال ۹۹ برسد و قرار است در ۲ هزار روستای دیگر نیز تا پایان سال از انرژی گاز برای گرمایش خانه های روستاییان استفاده شود.

گازرسانی در استان ایلام با توجه به موقعیت جغرافیایی و به لحاظ زمین شناسی خاص و کوهستانی و سخت گذر بودن مسیرها در کنار هزینه بالای اجرای پروژه‌ها در این مناطق، همواره با چالش‌هایی روبرو بوده است که به همت گازرسانان، یکی پس از دیگری رفع شده و شعله‌های امید را با تدبیر خود در خانه‌های مردم فروزان کرده‌اند.

در واقع استان ایلام را باید در زمره آخرین استان‌هایی قرار داد که ساکنانش از نعمت گاز لوله کشی برخوردار شدند چرا که تا اواسط دهه هشتاد و اوایل دهه ۹۰ مردم نقاط مختلف استان با وجود بهره‌مندی از ذخایر عظیم گاز طبیعی اما گاز مورد نیاز مصرف خانگی خود را از طریق سیلندرهای گاز تهیه می‌کردند.

تا اینکه بعد از گذشت دهه‌ها رنج و مرارت تامین گاز از طریق سیلندرها که سختی‌ها و چالش های خاص خود را داشت، گاز لوله کشی وارد استان شد و ساکنان این دیار از نعمت گاز لوله‌کشی بهره‌مند و از دردسرهای تامین گاز با سیلندر آسوده شدند.

اکنون که یک دهه از گازرسانی به استان ایلام می‌گذرد بیشتر مناطق شهری و روستایی استان گاز خیز ایلام از نعمت گاز لوله‌کشی برخوردار شده‌اند، بدون شک عمده گازرسانی ها به نقاط مختلف استان ایلام در دولت تدبیر و امید صورت گرفت و به لطف سرمایه‌گذاری‌ها و پیگیری‌های مسوولان استان، مردم سختی‌های حمل سیلندرهای گاز را به بوته فراموشی سپرده‌اند و از نعمت گاز پایدار لوله‌کشی برخوردارند.

در سال‌های فعالیت دولت تدبیر و امید، چندین شهر و صدها روستای استان ایلام از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند تا ضمن ایجاد عدالت اجتماعی و استفاده مناطق محروم از این نعمت خدادادی، قدم‌های بلندی نیز برای جهش تولید بخش‌های مختلف مرتبط برداشته شود؛ گام‌هایی که منجر به توسعه همه‌جانبه می‌شود.

عملکرد شرکت گاز استان ایلام از سال ۱۳۹۲ تاکنون نشان از جهشی چشم‌گیر در گازرسانی به شهرها و روستاها به ویژه مناطق دور افتاده و سخت گذر دارد، به گونه‌ای که میزان گازرسانی روستایی و شهری در این استان از آغاز دولت تدبیر و امید به بعد به ترتیب(روستایی و شهری) ۷۸ و ۵۸ درصد کل میزان گازرسانی شرکت گاز استان از بدو تاسیس است.

هم اکنون ۹۹ درصد خانوار شهری و ۹۴ درصد خانوارهای روستایی استان ایلام از گاز طبیعی بهره مند هستند و این استان در آستانه اتمام گازرسانی به روستاها قرار دارد.

اتصال ۹۹ درصد مناطق شهری ایلام به شبکه گاز

مدیرعامل شرکت گاز ایلام با اشاره به وضعیت گازرسانی در مناطق شهری استان یادآور شد: تنها شهرهای میمه و پهله‌زرین آباد از توابع شهرستان مرزی دهلران از نعمت گاز برخوردار نبودند که در ایام دهه مبارک فجر طرح گازرسانی به شهر میمه تکمیل و این شهر نیز از نعمت گاز برخودار شد.

شمس اللهی افزود: طرح گازرسانی به شهر پهله زرین‌آباد دهلران به عنوان آخرین شهر بدون گاز در مراحل پایانی کار قرار دارد که با تسریع روند کار پیمانکار مربوطه به زودی این شهر نیز از نعمت گاز برخودار خواهد شد.

گازرسانی به شهر پهله در مراحل پایانی است

مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام با بیان اینکه اقدامات این شرکت در بخش زرین‌آباد شهرستان دهلران با وجود توپوگرافی خشن و سخت‌گذر بودن مسیر، نمونه بارز تلاش جهادی است، افزود: در پهله زرین‌آباد ۸۰ کیلومتر خط تغذیه و ۹۰ کیلومتر شبکه با اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریال توسط ۱۴ پیمانکار در فازهای مختلف انجام شده و هم‌اکنون این پروژه در مراحل پایانی کار است.

شمس اللهی تاکید کرد: شهر پهله و ۱۰ روستای اطراف آن با شبکه داخلی ۸۰ کیلومتر انجام و خط تغذیه آن با ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست که پیش‌بینی می‌شود تا اوایل سال جاری مشعل گاز در شهر پهله و روستاهای آن نیز روشن شود.

ضریب نفوذ گازرسانی روستایی ایلام تا پایان سال به ۹۷ درصد می‌رسد

مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام گفت: طی سال‌های فعالیت دولت تدبیر و امید، ۳۶۰ روستای ایلام از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند تا ضمن ایجاد عدالت اجتماعی و استفاده مناطق محروم از این نعمت خدادادی، قدم های بلندی نیز برای جهش تولید بخش‌های مختلف مرتبط برداشته شود؛ گام‌هایی که منجر به توسعه همه‌جانبه می‌شود.

شمس اللهی در خصوص وضعیت گازرسانی در مناطق روستایی استان تاکید کرد: هم اکنون از ۶۰۰ روستای استان ایلام ۴۶۷ روستا معادل ۹۴ درصد خانوارهای روستایی از نعمت گاز برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۸۲ روستای استان به شبکه گاز سراسری متصل شد، یادآور شد: هم اکنون ضریب نفوذ گاز در خانوارهای روستاهای استان ۹۴ درصد است که با اتمام گاز رسانی به روستا ها در دست اقدام تا پایان سال، ضریب نفوذ به ۹۹ درصد می رسد.

ایلام به جمع استان‌های سبز کشور می‌پیوندد

شمس اللهی گفت: ۲۵ شهر استان ایلام هم‌اکنون گازدار هستند و گازرسانی به تنها شهر باقی مانده (پهله زرین آباد دهلران) نیز با پیشرفت فیزیکی بالا در حال اجراست که با اقدامات انجام شده تا اوایل سال جاری همه شهرهای استان گازدار می‌شوند.

تمامی شهرک های صنعتی ایلام گازدار هستند

مدیرعامل شرکت گاز ایلام گفت: سال گذشته ۱۴۶ واحد صنعتی، نصب ۱۳ ایستگاه میترینگ، ۶۱ کیلومتر اجرای خط تغذیه و شبکه برای صنایع اجرا شد که این میزان عملیات گازرسانی به عنوان یک رکورد ثبت شد.

شمس اللهی با بیان اینکه هم اکنون ۸۷۰ واحد صنعتی و تولیدی در استان از نعمت گاز برخوردار هستند، افزود: در چند سال‌ گذشته توسعه گازرسانی به صنایع موجب کاهش مصرف سوخت های آلاینده مانند گازوییل و مازوت شده است که می تواند تاثیر بسزایی بر بهبود کیفیت هوا و کمک به محیط زیست داشته باشد.

وی ِیادآور شد: میانگین مصرف گاز مصرفی در صنایع استان در سال گذشته ۲۲۱ میلیون متر مکعب بوده است که برابر جایگزینی ۲۲۷ میلیون لیتر گازوییل مصرفی در صنایع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان