خرید تضمینی 20ساله برق از نیروگاه های خورشیدی در کهگیلویه و بویراحمد


خرید تضمینی 20ساله برق از نیروگاه های خورشیدی در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد از خرید تضمینی 20 ساله برق از سرمایه گذاران نیروگاه خورشیدی در این استان خبر داد.

"جمال معتمدی زاده" در نشست با یکی از سرمایه گذاران احداث نیروگاه خورشیدی در کهگیلویه، افزود: در راستای توسعه هرچه گسترده تراستفاده ازانرژی های تجدیدپذیر، تعرفه خریدتضمینی برق ازنیروگاه های تجدیدپذیر و پاک ۱۹در سال ۱۳۹۵ توسط مقام عالی وزارت نیرو ابلاغ شده است.
وی با بیان اینکه قرار داد خرید تضمینی برق از نیروگاه های موضوع این ابلاغیه برای یک دوره ۲۰ ساله با نرخ های پایه مشخص شده منعقد می شود، تصریح کرد: البته در سال های قرارداد و براساس ضریب موضوع ماده (۳) تصویب نامه هیئت وزیران، این نرخ ها تعدیل می شود.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: دوره ۲۰ ساله قرارداد خرید تضمینی برق از تاریخ شروع قرارداد آغاز و دوره پیشبرد و احداث نیروگاه را شامل می شود.
معتمدی زاده با اشاره به اینکه در طول دوره قرارداد خرید تضمینی برق و پس از آن، سرمایه گذار مجاز به فروش برق در داخل کشور در قالب قرارداد دو جانبه، بورس انرژی، بازار برق و یا هر قالب دیگر مورد تایید وزارت نیرو خواهد بود، تاکید کرد: صادرات برق نیروگاه های تجدیدپذیر و پاک پس از دریافت مجوز جداگانه امکان پذیر است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تقاضای خرید تضمینی برق از سوی نیروگاه هایی که با استفاده از منابع مالی بلاعوض دولتی احداث شده اند، ممنوع و سرمایه گذار باید تضمین و تعهد کند که از منابع مالی بلاعوض دولتی در احداث نیروگاه استفاده نکرده است.
وی تصریح کرد: سیاست وزارت در توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر و پاک به میزان حداکثر ۲ هزار مگاوات در سال توسط بخش غیردولتی است.
معتمدی زاده، اظهار کرد: هم اکنون حدود یک و ۲ دهم مگاوات انرژی توسط نیروگاه های خورشیدی بخش های دولتی و خصوصی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد میزان انرژی تولید شده نیروگاه های خورشیدی در دستگاه های دولتی استان را حدود ۴۵۰ کیلووات ذکر و تاکید کرد: ۴۱ نیروگاه برق خورشیدی در استان کهگیلویه و بویراحمد راه اندازی که از این تعداد ۱۱ نیروگاه از سوی دستگاه‌های اجرایی و ۳۰ نیروگاه هم با مشارکت بخش خصوصی به بهره برداری رسیده است.
وی بیان کرد: این شرکت برای حمایت از سرمایه گذاران بخش دولتی و خصوصی جهت راه اندازی نیروگاه های خورشیدی تمام تلاش خود را بکار می بندد و همکاری های لازم نیز در این میان صورت می گیرد.
معتمدی زاده تصریح کرد: از یک تا ۲۰ کیلو به ازای هر کیلو ۱۰هزار و ۴۰۰، از ۲۰ تا ۱۰۰ کیلو به ازای هر کیلو ۹ هزار و ۱۰۰ و از ۱۰۰ کیلو به بالا تا هفت مگابایت به ازای هر کیلو ۶ هزار و ۳۷۰ ریال برق از بخش خصوصی خریداری و به شبکه برق استان تزریق می‌شود.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: راه اندازی نیروگاه خورشیدی از سوی بخش خصوصی هیچ گونه محدودیتی ندارد.
وی تاکید کرد: راه اندازی نیروگاه‌های از یک تا ۱۰۰ کیلو وات ساعت بدون استعلام و از ۱۰۰ کیلو وات ساعت به بالا با هماهنگی کارشناسان شرکت برق راه اندازی می‌شود.
معتمدی زاده بیان کرد: بر اساس مصوبه دولت دستگاه‌های اجرایی موظفند ۲۰ درصد برق مصرفی خود را با راه اندازی نیروگاه‌های خورشیدی تامین و در صورت عدم اجرای این مصوبه برق مصرفی نهادها آزاد محاسبه خواهد شد.
خرسندی" سرمایه گذار بخش خصوصی نیروگاه خورشیدی در کهگیلویه هم با اشاره به برخی از مشکلات اداری پیش روی سرمایه گذاران این بخش در حوزه احداث نیروگاه های خورشیدی، تصریح کرد: آمادگی لازم جهت تولید حدود ۲ مگاوات برق تا پایان سال آینده را در صورت فراهم شدن بسترها در کهگیلویه بزرگ دارم.
وی اظهار کرد: بدون شک احداث نیروگاه های خورشیدی می تواند برای توسعه ایران و رفع مشکلات کنونی شبکه های توزیع نیروی برق در استان کهگیلویه و بویراحمد مثمرثمر باشد.
به گزارش ایسنا، سرمایه گذار بخش خصوصی نیروگاه خورشیدی در کهگیلویه تاکید کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد بویژه کهگیلویه بزرگ قابلیت های فراوانی برای احداث نیروگاه های خورشیدی با کیفیت مطلوب را دارد که می طلبد دستگاه های اداری برای استقبال از سرمایه گذاران این بخش، همکاری های بیشتری از خود نشان دهند.
گفتنی است؛ تعداد مشترکین برق در کهگیلویه و بویراحمد ۲۷۰ هزار مشترک بوده که حدود ۲۱۰ هزار از این تعداد مشترکین برق روستایی هستند.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نشنیده آیسان آقاخانی زن محمدرضا گلزار ! + عکس ها و خصوصی ها