فن آوری های نو به کمک صیانت از جنگل و مراتع کهگیلویه و بویراحمد می آید


فن آوری های نو به کمک صیانت از جنگل و مراتع کهگیلویه و بویراحمد می آید

گچساران- ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت:.براساس تفاهم نامه با پارک علم و فن آوری استان فن آوری های نوین به کمک صیانت از جنگل ها و مراتع می آید.

غلام حسین حکمتیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه بخشی از جنگل های کهگیلویه وبویراحمد بر اثر بیماری های طبیعی دچار آسیب شده است اظهار داشت: براساس این تفاهم نامه قرار است ۳۰هزار هکتار از این عرصه ها با استفاده از پهپادهای پارک علم وفن آوری محلول پاشی شود.

وی بیان کرد: اعتبار و سم مورد نیاز این طرح از سوی منابع اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان تامین می شود.

۱۷۰ هزار هکتار از جنگل های بلوط کهگیلویه وبویراحمد بر اثر تغییرات اقلیمی، خشکسالی های پی در پی و نفوذ ریزگردها و شیوع آفت دچار خشکیدگی شده است.

در نیمی از این جنگل ها به دلیل در دست نبودن مصالح و قرار گرفتن در مناطق کوهستانی امکان اجرای عملیات اصلاحی وجود ندارد.

شاخه زنی و قطع بافت های آسیب دیده ناشی از خشکیدگی یا بیماری های دیگری چون زغالی، خروج بافت های آسیب دیده از جنگل و معدوم سازی آنان، تولید نهال و بذرکاری و ایجاد سامانه های سطوح آبگیر باران از جمله فعالیت های مربوط به احیای درختان بلوط در این استان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمدتصریح کرد: طرح نصب حسگرهای هوشمند برای اطلاع رسانی به موقع درباره وقوع آتش سوزی در جنگل ها و مراتع از دیگر برنامه های در دست اجرای این اداره کل است که با مشارکت پارک علم و فن آوری استان انجام می شود.

حکمتیان با یادآوری اینکه آگاهی به موقع از بروز آتش سوزی نیازی برای کاهش خسارت های آن است عنوان کرد:اجرای این طرح در انتظار تامین اعتبار است.

وی عنوان کرد: امسال یکهزار و ۸۰۰ هکتار از جنگل ها و مراتع استان بر اثر آتش سوزی خسارت دیده است

حکمتیان با اشاره به اینکه سطح آتش سوزی ها بیشتر از این میزان بوده ابراز داشت:این میزان عرصه طبیعی در کهگیلویه وبویراحمد خسارت جدی دیده اند و نیازمند احیا هستند.

وی بیان کرد: از این میزان یکهزار و۴۰۰ هکتار آن با استفاده از طرح های بذرپاشی و غنی سازی جنگل ها احیا شده است.

کهگیلویه و بویراحمد دارای ۵۵۲ هزار هکتار مرتع و بیش از ۸۰۰ هزار هکتار جنگل است.
این استان با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.ن حکمتیان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس