وزیر گردشگری مجموعه اقامتی و صنایع دستی سرای‌خان گرگان را افتتاح کرد


وزیر گردشگری مجموعه اقامتی و صنایع دستی  سرای‌خان  گرگان را افتتاح کرد

گرگان - ایرنا - مجموعه گردشگری، اقامتی و صنایع دستی سرای‌خان در خانه تاریخی شفیعی گرگان امروز دوشنبه با حضور مونسان وزیر میراث فرهنگی، گرشگری و صنایع دستی به بهره‌برداری رسید.

خانه تاریخی شفیعی گرگان که از بناهای متعلق به دوره قاجار است با ۲ میلیارد ریال اعتبار مرمت و با ۱۰ اتاق، ۳۰ تخت و ایجاد ۱۵ فرصت شغلی به واحد اقامتی تبدیل شده است.

این اثر تاریخی و ثبت ملی که در بافت تاریخی گرگان قرار دارد از ۲ حیاط بیرونی و اندورنی تشکیل شده که شامل بخش های مختلف تابستان‌نشین در قسمت جنوب و زمستان‌نشین در قسمت مرکزی است.

بخش شمالی خانه شفیعی که به صورت سه طبقه با درهای چوبی و گره چینی چوبی اجرا شده از ویژگی منحصر به فرد و ارزشمند بنا به شمار می رود.

بافت تاریخی گرگان به دلیل وسعت زیاد و سبک معماری جذاب و منطبق بر ساخت و ساز دوران قاجاری که نمونه های کمی از آن به صورت متمرکز در کشور باقی مانده است؛ می‌تواند جذابیت زیادی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی داشته باشد.

بافت قدیم گرگان حدود ۲۰۰ هکتار وسعت دارد و پس از اصفهان و یزد سومین بافت بزرگ ارزشمند تاریخی ثبت شده ایران است.

بافت تاریخی گرگان که عنوان افتخارآمیز وسیع‌ترین بافت تاریخی ثبت شده شمال ایران را دارد با بناهای شاخصی همچون خانه‌های شیرنگی، تقوی، شعرباف، خراسانی، مفیدیان، کبیر، سرای باقری‌ها و امامزاده نور در محلات سرچشمه، دوشنبه‌ای، دربنو به مرکز استان گلستان هویتی عمیق بخشیده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین امروز از مزرعه گردشگری کشاورزی توسکا در منطقه توسکستان دیدن کرد.

این مزرعه به مساحت پنج هکتار شامل بخش های پرورش تمشک، توت‌فرنگی، سبزی‌ و صیفی‌جات، نگهداری حیوانات و فضای آموزش کشاورزی است که بخش عمده کاشت، داشت و برداشت محصول در این مزرعه بر اساس الگوی کار داوطلبانه توسط گردشگران انجام می شود.

امروز همچنین با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۳۰۸ پروژه مرمت بناهای تاریخی، میراث فرهنگی و مذهبی کشور به صورت ویدئو کنفرانس از سوی رییس جمهوری بهره‌برداری می‌شود.

از مجموع این طرح ها ۱۴ پروژه متعلق به گلستان است که برای حفظ، احیا و مرمت آن ها ۲۴۰ میلیارد ریال هزینه شد.

همچنین با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۵۱ پروژه گردشگری و صنایع دستی دیگر گلستان افتتاح و یا عملیات ساخت آن آغاز خواهد شد.

افتتاح سه هتل، یک هتل آپارتمان، سه مجتمع گردشگری، سه واحد پذیرایی سنتی، سه دفتر خدمات مسافرتی، ۱۶ اقامتگاه بومگردی، چهار مزرعه گردشگری و هفت خانه مسافر با سرمایه گذاری ۲۱ میلیارد و ۲۱۱ میلیون ریالی بخش خصوصی و ایجاد ۵۹۱ فرصت شغلی از جمله پروژه های قابل بهره برداری فردا در این استان است.

گلستان ۴۵۲ واحد گردشگری شامل ۲۳ هتل، ۶ هتل آپارتمان، پنج مُتل، ۱۰۱ واحد اقامتی بوم‌گردی، ۲۰۱ خانه مسافر، ۱۴ مهمانپذیر، پنج پانسیون، ۴۴ واحد پذیرایی، ۲۲ سفره خانه سنتی، ۷۵ دفتر خدمات مسافرتی، یک مجتمع تفریحی گردشگری، یک مزرعه گردشگری و چهار موسسه آموزش گردشگر دارد.

مجمموع تخت‌های واحدهای گردشگری گلستان هفت هزار و ۳۱۴ تخت در هزار و ۹۲۴ اتاق با ظرفیت پذیرش ۲۴ هزار و ۵۹۵ نفر روز و اشتغال ۲ هزار و ۳۶۰ نفر است.

گلستان با مناطق گردشگری، تفریحی، میراث فرهنگی و صنایع دستی گوناگون دارای افزون بر ۷۰۰ اثر ثبت ملی و ۲ اثر شامل برج آجری گنبدکاووس و بخشی از جنگل‌های هیرکانی در فهرست آثار جهانی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!