25 هزار کودک در هرمزگان برابر فلج اطفال واکسینه می شوند


25 هزار کودک در هرمزگان برابر فلج اطفال واکسینه می شوند

بندرعباس- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: با اجرای طرح واکسیناسیون فلج اطفال در استان ، 25 هزار و 922 کودک زیرپنج سال برابر این ویروس واکسینه می شوند.

دکتر محمود حسین‌پور روز دو شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح همچون سالهای گذشته در ۲ مرحله انجام می شود که مرحله نخست آن در آخرین روزهای بهمن اجرا شد و در حال حاضر نیز مشغول انجام مرحله دوم آن هستیم.

وی افزود: امسال واکسیناسیون فلج اطفال در سه شهرستان شرقی هرمزگان شامل جاسک، بشاگرد و رودان توسط ۲۷۶ گروه دو نفره از نیروهای بهداشتی انجام می شود.

دکتر حسین‌پور با بیان اینکه بیماری فلج اطفال در کشور ما ریشه کن شده، خاطرنشان کرد: به دلیل مشاهده نوع دو فلج اطفال در کشورهای همسایه و با توجه به تردد برخی اتباع این کشورها به شهرستان های مذکور، اجرای طرح واکسیناسیون در این شهرها الزام یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزود: پارسال واکسیناسیون فلج اطفال در استان اجرا و طی آن بیش از ۲۱۰ هزار کودک زیر پنج سال در سراسر هرمزگان برابر این بیماری واکسینه شدند.

دکتر حسین پور تصریح کرد: واکسیناسیون بهترین راه ریشه کنی بیماری هایی نظیر فلج اطفال است و امسال در اجرای این طرح کودکان متولد ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ به بعد، واکسن (قطره خوراکی فلج اطفال) دریافت می‌کنند.

این مقام مسوول ابراز داشت: هماهنگی و برنامه ریزی های لازم جهت اجرای هر چه بهتر این طرح انجام شده و از خانواده ها نیز خواستاریم تا در صورت حضور نداشتن در منزل به هنگام مراجعه ماموران بهداشت، جهت انجام واکسیناسیون فرزندان زیر پنج سالشان به مراکز بهداشت مراجعه کنند.

شمار فوتی های کرونا در هرمزگان به یک هزار و ۳۲ نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص آخرین وضعیت فوتی های کرونا در استان گفت: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته یک فرد ۶۷ ساله بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داد و شمار قربانیان آن در هرمزگان به یک هزار و ۳۲ نفر رسید.

دکتر حسین‌پور خاطرنشان کرد: هم اکنون ۱۲۲ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان های هرمزگان بستری هستند که از این شمار ۳۳ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت نظر هستند که حال شماری از آنها وخیم گزارش شده است.

وی با هشدار نسبت به شیوع ویروس جهش یافته کرونا در هرمزگان گفت: همانطور که پیش از این نیز اعلام کردیم یک موج از این نوع ویروس از منطقه غرب به سمت مناطق مرکزی و شرق استان در حال شیوع است و تاکنون ۱۸ نفر مبتلا به این نوع ویروس در هرمزگان شناسایی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با انتقاد از رعایت نشدن پروتکلهای بهداشتی از سوی برخی از افراد ، گفت: امروز اجرای این پروتکلها یک انتخاب شخصی نیست، بلکه یک وظیفه مهم انسانی و تعهد در برابر سلامت دیگر افراد جامعه است و از همه مردم خواستاریم تا با دقت هر چه تمامتر به منظور حفظ جان خود و عزیزانشان در برابر این ویروس مرگبار، شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند.

سازمان بهداشت جهانی در چهل و یکمین اجلاس خود در ژنو ریشه کنی بیماری فلج اطفال را به تصویب رساند و تمام کشورها را موظف کرد تا سال ۲۰۰۰ این ویروس را ریشه کن نمایند.

این مصوبه موجب شد در سال ۲۰۰۱ فقط در سه کشور افغانستان و پاکستان و نیجریه این بیماری را گزارش دهند و در ۱۲۵ کشور این بیماری به طور کامل حذف شد.

در حال حاضر بیماری در سه کشور پاکستان، افغانستان و نیجریه بومی است و در سال ۲۰۱۳ افزون بر کشورهای یادشده در کشورهای سومالی، اتیوپی، کامرون، کنیا و سوریه نیز گزارش شده است.

از سال ۲۰۰۱ موارد قطعی فلج اطفال در ایران مشاهده نشده ولی به دلیل اینکه ایران در مجاورت دو کشور با شیوع بالای موارد فلج اطفال (افغانستان و پاکستان) قرار دارد، به علت تردد مهاجران و اتباع این کشورها ،عملیات ایمن‌سازی تکمیلی در ۴۰ شهرستان مرزی و پرخطر کشور که شامل دانشگاه های علوم پزشکی سیستان و بلوچستان، زابل، جیرفت ، کرمان ،هرمزگان و خراسان جنوبی می باشد ،زمستان هر سال در دو مرحله به فاصله چهار تا شش هفته اجرا می شود.

ایران به عنوان یکی از ۲۷ کشور منطقه، درخشان ترین کارنامه در زمینه فلج اطفال را دارد که مطمئنا ریشه کنی جامعه هدف از این بیماری، به عنوان یکی از برگه های زرین وزارت بهداشت و درمان در نظام جمهوری اسلامی شمرده می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عاشقانه گوگوش با جذابترین شوهرش + عکس ها ، بیوگرافی گوگوش و 4 شوهر رسمی اش