کمبودی نیست، مردم بیش از اندازه خرید می‌کنند


کمبودی نیست، مردم بیش از اندازه خرید می‌کنند

در حالی که مردم از مشکل‌ گرانی و افزایش قیمت و نبود برخی از اقلام مورد نیاز در بازار گلایه‌مند هستند، مسئولان استانی و بعضاً مدیران کشوری این مشکل را مربوط به کمبود اقلام نمی‌دانند و خرید بیش از نیاز مردم را عامل اصلی گرانی‌ و کمبودهای بازار ذکر می‌کند.

مسئولان قیمت‌های مصوب تعیین شده را قیمت‌هایی مناسبی در بازار ذکر می‌کنند و معتقد هستند که کاهش توان خرید مردم در شرایط اقتصادی کنونی مشکلاتی را تامین نیازهای جامعه به وجود آورده است اما به نظر می‌رسد مشکل فراتر از کاهش توان خرید مردم است چرا که بعضاً اقلامی مانند روغن در بازار کمیاب شده‌ و نبود این اقلام در بازار بیش از گرانی آنها، سفره‌های زیادی را از وجودشان خالی کرده است.

البته مشکل گرانی محدود به بازار خاصی نمی‌شود و قیمت‌ها از بازار میوه و تره‌بار گرفته تا بازار گوشت و مرغ به عنوان کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم، مدتهاست که دور از توان خرید برخی اقشار خودنمایی می‌کنند.

با این حال «حسین مشرف» رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار یزد در گفت‌وگو با ایسنا عنوان می‌کند: قیمت‌ اقلام میوه و تره‌بار نه تنها رشد نداشته بلکه کاهش نیز یافته‌ اما مردم خرید نمی‌کنند.

وی اضافه می‌کند: بار بسیاری از خودروهای حامل میوه ساعت‌ها در میادین باقی می‌مانند اما فروش چندانی ندارند.

مشرف با مقایسه بازه زمانی کنونی با سال گذشته، می‌گوید: هر ساله در آستانه عید نوروز و روزهای پایانی اسفندماه، برخی از میوه‌ها گران می‌شدند اما با توجه به وضعیت نامناسب کنونی اقتصاد مردم، به نظر می‌رسد افزایش قیمت چندانی نداشته باشیم.

رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار یزد همچنین تاکید می‌کند: هیچ گونه کمبودی در میادین میوه و تره بار استان وجود ندارد و به میزان نیاز مردم، میوه در انبار و سردخانه‌ها وجود دارد.

در خصوص وضعیت بازار پرتلاطم گوشت و مرغ در یزد، از معاون بازرگانی سازمان صمت از قیمت‌ها پرسیدیم،

«علی افشارپور» معاون بازرگانی سازمان صمت استان یزد نیز در مورد بازار پرتلاطم گوشت و مرغ در یزد به خبرنگار ایسنا می‌گوید: قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی در بازار کنونی ۱۳۵ هزار تومان است اما این افزایش قیمت مربوط به تاثیر بازار استان‌های مجاور به عنوان تامین کننده گوشت استان است.

وی از بازار بدون کمبود گوشت قرمز استان یاد می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه مشکلی در مورد تامین گوشت مورد نیاز استان نداریم و سهمیه‌های استان تامین شده است.

البته این مسئله مربوط به بازار کالایی است که به گفته‌ی مسئولان کشوری، کاهش ۵۰ درصدی مصرف را در ایام جاری تجربه می‌کند.

افشارپور در خصوص بازار گوشت مرغ استان نیز تصریح می‌کند: هر کیلوگرم گوشت مرغ با قیمت مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان در بازار یزد عرضه می‎شود.

با این وجود نرخ کنونی گوشت مرغ را در حالی شاهد هستیم یکی از مصوبات سفر اخیر معاون وزیر صمت به یزد، کاهش قیمت مرغ بود ولی در همین مدت شاهد افزایش قیمت از ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان آن روز به ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان امروز هستیم.

«سید جواد ساداتی‌نژاد» رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی همین اواخر با تاکید بر این که مرغ به وفور در بازار توزیع می‌شود و کمبودی وجود ندارد، دلیل گرانی را مربوط به نگرانی مردم از این مسئله و خرید بیش از نیاز آنها دانسته است.

کالای دیگر مورد تقاضای مردم که بسیار از کمبود آن در بازار گلایه دارند، روغن خوراکی است، کالایی که با تداوم روند وضعیت عرضه‌ و تقاضای آن دیگر ذکر ضرب‌المثل‌های پرکاربردی مانند «آشی برایت بپزم که یک وجب روغن رویش باشد!» دیگر کاربردی ندارد و منسوخ خواهد شد. البته با این وجود افشارپور معاون بازرگانی صمت یزد در گفت‌وگوی اخیر خود با ایسنا در این باره گفته بود که «مردم باید به اندازه خرید کنند تا مشکل کمبود روغن نداشته باشیم.»

افشارپور اظهار می‌کند: سرانه مصرف ماهانه روغن در هر خانوار ۱۸۰۰ گرم و با توجه به جمعیت استان این میزان ماهیانه ۲۱۰۰ تن در استان است و در حال حاضر نیز روزانه به طور متوسط ۷۰ تن روغن خوراکی توسط شرکت‌های پخش در استان در حال توزیع است.

این گونه که از سوی مسئولان اعلام می‎شود مشکل گرانی برخی از اقلام ضروری و کالاهای مورد نیاز مردم، کمبود نیست و به وفور همه اقلام وجود دارند و مسئله اصلی مصرف و خرید بیش از نیاز مردم در جامعه است ولی از آن سو هنوز بسیاری از مردم گلایه‌مند به وضعیت حاکم بر بازار عرضه هستند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق