دریای آرام گلوگاه


در نزدیکی گلوگاه، با فاصله‌ تقریبی 5 کیلومتر از آن، ساحل دریای آرام به عنوان یک جاذبه‌ تفریحی خودنمایی می ‌کند. اسم دریای آرام از آب‌ های بدون امواج دریای خزر در شهرستان گلوگاه الهام گرفته شده و نشان از آن دارد که دریای خزر در گلوگاه که شرقی ‌ترین نقطه‌ مازندران است، آرام ‌ترین […]

در نزدیکی گلوگاه، با فاصله‌ تقریبی ۵ کیلومتر از آن، ساحل دریای آرام به عنوان یک جاذبه‌ تفریحی خودنمایی می ‌کند. اسم دریای آرام از آب‌ های بدون امواج دریای خزر در شهرستان گلوگاه الهام گرفته شده و نشان از آن دارد که دریای خزر در گلوگاه که شرقی ‌ترین نقطه‌ مازندران است، آرام ‌ترین حالت ممکن را دارد و چندان خبری از موج ‌های بزرگ نیست. متاسفانه در سال‌ های اخیر آب دریای آرام کم شده و ساحل آن تا حدود ۴۰۰ متر عقب نشینی کرده است.مجموعه‌ اقامتی توریستی دریای آرام در این منطقه و در نزدیکی خلیج گرگان، انتخاب معرکه‌ ای برای وقت گذرانی در حوالی مرکز شهر است. در این مکان فرصت بسیاری دارید که از منظره‌ های ناب و سرسبز جنگلی و آرامش ساحلی لذت ببرید.

دریای آرام گلوگاه

شهرستان گلوگاه در شرق مازندران با جاذبه‌های گردشگری و توریستی مکانی مفرح برای مسافران نوروزی است.گلوگاه در جنوب شرقی دریای مازندران و شمال خط الراس شمالی‌ترین رشته کوه البرز در شرق استان مازندران و شهرستان بهشهر و غرب استان گلستان واقع شده و مساحت آن با اراضی زراعتی جنگل، مرتع، بایر و دایر حدود ۶۵ کیلومترمربع است.

گلوگاه بزرگ‌ترین شهر قرن اول هجری

این شهر در فاصله پنج کیلومتری از دریا واقع شده و ارتفاع مرکز شهر حدود ۴۰ متر از سطح دریای آزاد ۶۷ متر از سطح دریای خزر است. این شهر در حقیقت جانشین شهر تاریخی نامیه است که بعد از تمیشه در این منطقه بزرگ‌ترین شهر قرن اول هجری بوده‌ است.در شمال غربی گلوگاه تپه تاریخی گراودین، در شرق خندق کلباد و در جنوب آن بقایای جاده شاه عباسی قرار گرفته‌ است که از مسیر جنگل‌های سرسبز، چشمه‌ها، آبشارها و آب‌های معدنی قابل توجه و دیدنی به کوه‌های شرشری محدود می‌شود و از نظر تاریخی و باستان‌شناسی اهمیتی ویژه دارد.

دریای آرام گلوگاه

مجتمع تفریحی و توریستی دریای آرام

مجموعه‌ اقامتی توریستی دریای آرام گلوگاه به وسعت ۱۰۰ هکتار در پنج کیلومتری شهر گلوگاه در مجاورت خلیج گرگان و در مقابل چشم‌اندازهای سرسبز و بدیع جنگل‌های هیرکانی (خزری) قرار دارد.

منطقه نمونه‌ گردشگری توسکاچشمه

در مسیر حرکت به سمت شرق مازندران، ۵۰ کیلومترى گلوگاه، طبیعت با همه‌ وجود خودنمایى مى‌کند. این پارک سر راه ییلاقات و جاده‌هاى جنگلى و کوهستانى قرار گرفته و داراى امکاناتی نظیر پارکینگ، سرویس بهداشتى، نمازخانه، آب نیز است.

دریای آرام گلوگاه

بقعه و گورستان تاریخی سفید چاه

باید به شرقی‌ترین نقطه سفر کنید تا بتوانید عجیب‌ترین قبرستان ایران را ببینید، قبرستانی که با سنگ‌های عمودی خاکستری و حکاکی‌های عجیب و غریب، عنوان نخستین قبرستان مسلمانان ایران را با خود یدک می‌کشد.بنابر روایت‌ها در روستای سفیدچاه رسم بوده است که سنگ قبر مردگان را بر اساس شغل آن‌ها حکاکی می‌کردند اما بعد از مرگ آخرین بازمانده‌ سنگ‌تراشان و حکاکان مصیب‌محله، عمر حکاکی روی سنگ‌ها هم به پایان رسیده و درگذشتگان جدید روستا، با سنگ‌های امروزی دفن می‌شوند.

قبرستانی عجیب با قدمت ۱۲۰۰ ساله با نقش‌های عجیب‌ روی سنگ‌هایش در روستای سفیدچاه واقع است. ضریح چوبی امامزاده که با گنبد نقره‌گونش در دل این دره‌ زیبا می‌درخشد، بنا بر نوشته‌ کنده‌کاری شده‌اش ۸۴۰ سال قدمت دارد.

دریای آرام گلوگاه

سنگ قبرهای محرابی گورستان تاریخی سفیدچاه، دارای تصاویر نمادین ایرانی است که مفاهیم پیچیده‌ زندگی، مرگ و رستاخیز را در خود نشان می‌دهد.

از دیگر بناهای فرهنگی و تاریخی این شهرستان خانه رسولی، گلوگاه ـ روستای تیله نو، جَر(خندق) کلباد، کیلومتر ۲ جاده قدیم گلوگاه ـ گرگان، جنب قبرستان بهشت رضا(ع)، بنای قدیمی حمام، روستای ریحان‌آباد نیز است.

دریای آرام گلوگاه

دریای آرام گلوگاه

دریای آرام گلوگاه

دریای آرام گلوگاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا