همراه‌اول پیشتاز محرومیت‌زدایی ارتباطی در کشور


موبنا – برخلاف دنیا، در ایران نیز وقتی صحبت از دسترسی به اینترنت می‌شود، نگاه‌ها نه به سمت اپراتورهای تلفن ثابت بلکه به سمت دو اپراتور سیار کشور یعنی همراه‌اول و ایرانسل باز می‌گردد. در ماه‌های گذشته نیز یکی از دلایل رفت‌وآمد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مجلس، به مشکلات دسترسی به اینترنت در مناطق روستایی کشور مربوط است. در این راستا اگرچه...

موبنا – برخلاف دنیا، در ایران نیز وقتی صحبت از دسترسی به اینترنت می‌شود، نگاه‌ها نه به سمت اپراتورهای تلفن ثابت بلکه به سمت دو اپراتور سیار کشور یعنی همراه‌اول و ایرانسل باز می‌گردد.
در ماه‌های گذشته نیز یکی از دلایل رفت‌وآمد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مجلس، به مشکلات دسترسی به اینترنت در مناطق روستایی کشور مربوط است. در این راستا اگرچه تلاش‌های اپراتورهای موبایل برای خدمات‌رسانی به مناطق روستایی افزایش یافته، اما آمار نشان می‌دهد اپراتور اول از سال‌ها قبل برنامه‌ریزی و توجه ویژه‌ای به این مناطق داشته است.
اما تفاوت عملکرد دو اپراتور در محرومیت‌زدایی ارتباطی از روستاهای کشور وقتی کاملا مشهود می‌شود که نگاهی به آخرین آمار رسمی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی داشته باشیم.
قبل از مرور آمار مذکور یک نکته قابل توجه است. اصولا اپراتورهای ارتباطی در ارایه خدمات به مناطق روستایی به علت هزینه‌های سنگین نصب، ارایه و نگهداری از تجهیزات در این مناطق، با عدم سوددهی و گاه عدم بازگشت سرمایه‌های خود مواجه می‌شوند.
لذا توجه یک اپراتور به مناطق روستایی و محروم، نه تنها نشان از تلاش برای کسب سود بیشتر نیست، بلکه تلاشی ارزشمند برای رفع شکاف‌های دیجیتال، برقراری عدالت ارتباطی و محرومیت‌زدایی ارتباطی در کشور محسوب می‌شود.

با این توضیح اما بررسی وضعیت پوشش شهرها، روستاها و جاده‌ها به تفکیک اپراتورها و بر اساس پایین‌ترین سطح فناوری در آخرین آمار منتهی به پاییز سال 99 که به شکل دوره‌ای و مرتب از سوی سازمان رگولاتوری منتشر می‌شود، نشان می‌دهد که همراه اول 44 هزار و 918 روستا و ایرانسل 18 هزار و 885 روستا را تحت پوشش شبکه ارتباطی خود قرار داده‌اند.
همراه‌اول پیشتاز محرومیت‌زدایی ارتباطی در کشور

به عبارت دیگر همراه‌اول بالغ‌بر 26 هزار روستا بیشتر از ایرانسل را از نعمت ارتباطات بهره‌مند کرده است.
در خصوص وضعیت پوشش جاده‌های کشور هم که از اهمیت خاصی برخوردار هستند همراه‌اول بیش از 82 هزار کیلومتر و ایرانسل با 64هزار کیلومتر، در رتبه‌های اول و دوم قرار دارند که در خصوص این آمار نیز مشاهده می‌شود که همراه‌اول 18 هزار کیلومتر بیشتر از ایرانسل جاده‌های کشور را زیر پوشش ارتباطات خود قرار داده است.
لازم به ذکر است که به موجب الزامات طرح رومینگ ملی، هر جا آنتن همراه‌اول قرار دارد، علاوه بر مشترکان خود، مشترکان ایرانسل و رایتل نیز امکان بهره‌مندی از ارتباطات و پوشش شبکه همراه‌اول را دارند.

منبع: آی تی آنالیز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اینترنت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!