افزودن گاز مایع به سبد سوخت خودروها هیچ مزیتی ندارد


افزودن گاز مایع به سبد سوخت خودروها هیچ مزیتی ندارد

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: هرچه در میان فاکتورهای مختلف برای به‌دست آوردن مزایای ورود گاز مایع به سبد سوخت خودروها جست‌وجو کردم، چیزی پیدا نکردم، در واقع اضافه شدن گاز مایع به سبد سوخت خودروها هیچ مزیتی ندارد.

به گزارش شانا، رضا پدیدار امروز (دوشنبه، ۱۸ اسفندماه) در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه گاز مایع از نظر قیمتی با سی‌ان‌جی قابل رقابت نیست، گفت: چنانچه بخواهیم ۲ میلیون تن گاز مایع را در بخش سوخت خودروها توزیع کنیم، نیازمند هزینه بالایی است که این طرح را غیراقتصادی می‌کند.

وی افزود: وقتی صحبت از مزایای یک طرح می‌کنیم یکی از عوامل مهم، مزیت اقتصادی و مباحث قیمتی آن است، البته یکی دیگر از عوامل مزیتی، مباحث زیست محیطی است و از هیچ‌کدام از این ابعاد، اضافه شدن گاز مایع به سبد سوخت، دارای مزیت نیست.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در سال‌های اخیر در زمینه توسعه تولید مخازن سی‌ان‌جی در کشور کارهای زیادی انجام شده و موفقیت‌های قابل توجهی در این زمینه داشته‌ایم، گفت: افزایش سهم گاز در سبد سوخت کشور راهبردی ملی است و طرحی بود که در کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی روی آن کار شد. مدیران وقت شرکت ملی گاز ایران نیز روی توسعه سی‌ان‌جی و سرمایه‌گذاری در تأمین مخازن و افزایش سهم این سوخت در سبد سوختی کشور با اعضای کمیسیون انرژی هم‌نظر بودند.

پدیدار با اشاره به مزیت سی‌ان‌جی نسبت به گاز مایع در سبد سوخت خودروهای کشور، اعلام کرد: مدت‌هاست سی‌ان‌جی به سبد سوخت خودروهای کشور آمده و بسیاری از خودروهای کشور نیز با تبدیل وضع، سی‌ان‌جی‌سوز شده‌اند، در صورتی که در بخش گاز مایع چنین زیرساختی ایجاد نشده است. حتی کارهای مطالعاتی نیز انجام شده و طرحی مطالعاتی نیز در این زمینه به کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی آمد که افزون بر سی‌ان‌جی‌سوز شدن خودروهای بنزینی و دیزلی، لکوموتیوهای کشور نیز از این سوخت استفاده کنند.

وی افزود: آنچه مشخص است گاز طبیعی در کشور ما مزیت‌های بسیاری دارد و از نظر اقتصادی و زیست محیطی، هیچ سوختی قابل رقابت با گاز طبیعی نیست و ما با توجه به گستردگی شبکه گاز در سراسر کشور، امکان تخصیص گاز به‌صورت سی‌ان‌جی به خودروها در همه کشور را داریم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به سرمایه‌گذاری صدها میلیارد تومانی در زیرساخت‌های گازرسانی و توسعه سی‌ان‌جی در کشور، گفت: بیش از ۹۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش گاز هستند و اولویت نخست ما در تأمین سوخت کشور گاز طبیعی و در خودروها سوخت سی‌ان‌جی است. گاز طبیعی سوخت ملی کشور است و بیشترین سرمایه‌گذاری روی آن صورت گرفته و سوخت سی‌ان‌جی نیز زیر مجموعه سوخت ملی کشور است.

پدیدار با بیان اینکه شرکت‌های فعال در زمینه گاز مایع (ال‌پی‌جی) نداریم، اما تعداد قابل توجه‌ای شرکت خصوصی فعال در زمینه سی‌ان‌جی در کشور حضور دارند، تصریح کرد: فناوری‌های ویژه به توسعه سی‌ان‌جی را در کشور داریم و شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های کوچک و متوسط بسیاری در این زمینه فعال شده‌اند که می‌توان از ظرفیت آنها برای توسعه سهم سی‌ان‌جی استفاده کرد.

وی اعلام کرد: ثبات نداشتن در سیاست‌های انرژی کشور آسیب‌رسان است، سال‌ها سرمایه‌گذاری، زیرساخت‌های توسعه سی‌ان‌جی را ایجاد کرده‌ایم، حدود ۲۵۰۰ جایگاه عرضه سی‌ان‌جی در کشور داریم، تولید داخلی تجهیزات آن را در کشور توسعه داده‌ایم، از مزیت توسعه شبکه گاز کشور بهره می‌گیریم و ده‌ها امکان دیگر که در زمینه توسعه سی‌ان‌جی داریم، اینکه دوباره گاز مایع را به سبد سوخت خودروها اضافه کنیم یک اشتباه بزرگ است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لیست قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا امروز 9 فروردین 1403