کولاک قضایی در کلاک لواسان


کولاک قضایی در کلاک لواسان

تهران- ایرنا- طی سال‌های اخیر زمین‌خواری، ساخت و ساز غیرمجاز و تخلفات ساختمانی سایه بر لواسان انداخته و خبرهای آن بین رسانه‌ها و مردم دست به دست می‌شود؛ اما در این میان دو شهرک ویلایی و لوکس کلاک و باستی‌هیلز آوازه‌ای در سطح ملی داشته و بیش از دیگر ویلاها جنجال آفرین شدند.

شهرک ویلایی کلاک (منتسب به حسن نجفی متهم فراری در پرونده طبری) که تخریب ویلاهای آن از ۱۵ اسفند جاری آغاز شد، گوی تخلفات ساختمانی را حتی از شهرک جنجال آفرین "باستی هیلز" ربوده است؛ زیرا به گفته مسئولان، سد لتیان یا همان منبع تامین کننده آب شرب تهران را با خطر جدی زیست محیطی رو به رو کرده بود.

یکی از مسئولان اسبق شهری لواسان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در تشریح وضعیت کلاک چنین توضیح داد: اراضی کلاک به متراژ ۱۲۰ هکتار پیش از انقلاب داخل محدوده لواسان و متعلق به خانواده ضرغام‌فر بوده که در آن کشاورزی می کردند. اما پس از طرح جامع شهر که بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای جلوگیری از آلودگی آب سد لتیان ابلاغ شد، زمین های کلاک نیز مانند باستی از محدوده شهری لواسان خارج شد.

وی افزود: در سال ۸۲، برادران نجفی از مالکان هلدینگ پتروشیمی باختر که از بستگان مالک شهرک باستی هیلز هستند در مزایده بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) موفق به خرید اراضی باستی در ازای پرداخت ۲۸ میلیارد تومان شدند.

به گفته وی ابتدا توافقنامه‌ای میان مالک و شهرداری لواسان منعقد شد که طی آن مقرر شد ۵۰ درصد از زمین‌های کلاک به صورت خام به شهرداری واگذار شود، همچنین حدود ۱۰ درصد از سهم مالک که پس از ساخت و سازها تبدیل به معابر و شریان ها می‌شود به تملک شهرداری درآید.

وی اضافه کرد: با توجه به طرح جامع لواسان، اراضی کلاک خارج از محدوده شهر بود لذا به کمیسیون ماده ۵ استانداری ارجاع شد تا مجوز تفکیک و ساخت و ساز اخذ کند.

طبق مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری پس از تائید کمیسیون ماده ۵ این شورا نیز باید اظهار نظر خود را اعلام می کرد اما در این مرحله پرونده به شورای عالی شهرسازی ارجاع نشد و تائیدیه کمیسیون مذکور به شهرداری جهت تفکیک و صدور مجوز ساخت و ساز ارسال شد.

شهرداری لواسان نیز بدون اخذ نظر شورای عالی شهرسازی اقدام به تفکیک قطعات ۲ هزار متری و صدور بیش از ۲۰۰ مجوز ۶۰۰ ساخت و ساز متری (۳ طبقه ۲۰۰ متری) کرد.

این مسئول اسبق شهری لواسان توضیح داد: تائیدیه کمیسیون ماده ۵ استانداری تهران و صدور مجوز شهرداری لواسان، ساخت و سازهای این شهرک را هموار می کند اما با ورود نهادهای نظارتی و مخالفت شورای عالی شهرسازی در سال ۸۹ معاون عمرانی وقت استانداری تهران دستگیر و محکوم شد.

همچنین قرار بر این شد تا گزارش چرایی و چگونگی بروز این تخلف توسط نهادهای نظارتی به دفتر رهبری و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ارائه شود، ضمن آنکه با رئیس قوه قضائیه درباره لغو احکام قضائی ساخت و ساز در این منطقه مکاتبه و شهرداری لواسان از صدور مجوز ساخت و ساز منع شود و مراجع استانی از هرگونه ساخت و ساز جلوگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: پیرو این اقدامات پیشروی پروژه کلاک که در آن زمان بیش از ۳۰ ساختمان آن به مرحله سفیدکاری رسیده بود متوقف و همین امر منجر به شکایت مالکان از شهرداری شد، دادگاه نیز براساس توافقنامه و مجوز مالکان شهرداری را محکوم کرد. که "علی حیدریان" شهردار سابق لواسان نیز اواخر سال ۹۷ در یک برنامه تلویزیونی به این محکومیت اشاره کرد.

کولاک قضایی در کلاک لواسان


با این حال، کشمکش‌های سازندگان با نهادهای قانونی همچنان ادامه داشت و آنها بار دیگر کار ساخت ویلاها را در کلاک آغاز کرده بودند که ۱۶ بهمن سال ۹۸، مرجع قضایی دستور توقف ساخت و ساز در این شهرک را صادر و با نصب بنر درب این شهرک اعلام عمومی شد.

همچنین شهردار و چند عضو شورای شهر لواسان نیز به اتهام دست داشتن در ساخت و سازهای غیرمجاز این منطقه در همین ماه بازداشت شدند.

نگاه اجمالی به کلاک در دادگاه‌های اکبر طبری

نماینده دادستان در یکی از جلسات رسیدگی به اتهامات متهم اکبر طبری و دیگر متهمان پرونده اظهار داشت: از دیگر مفسدان اقتصادی که از کشور گریخته، حسن نجفی است که در مورد ساخت و سازهای غیرمجاز در اطراف لواسانات و همراهی برخی از مدیران توانسته است زمین‌های ارزشمندی را وارد حوزه شهری کند که در نتیجه الحاق آن ساختمان‌ها و ویلاهای چشم نواز با پول‌های نامشروع احداث می‌شود.

وکیل متهم فرهاد مشایخ نیز، ۲۱ مرداد سال ۹۹ در یکی از همین جلسات دادگاه اشاره کرد: در مورد اراضی کلاک باید بگویم که در بازه زمانی سال ۸۴ تا ۸۶، بحث در مورد اراضی کلاک این بود که این اراضی خارج از محدوده شهر باشد یا داخل محدوده شهر، لذا این موضوع در شهرداری و استانداری مطرح بود و مورد قضایی در مورد آن مطرح نبود و نجفی با طبری توافقاتی کرده بود تا طبری موضوع کلاک را در کمیسیون ماده ۵ پیگیری کند.

تلنگر رهبر انقلاب در خصوص شهرک کلاک

رهبر معظم انقلاب نیز در سال ۹۳ در یکی از سخرانی های خود در جمع فعالان محیط زیست بیان داشتند: نباید اجازه داد منبع شرب، هوا، تنفس و منابع زندگی در تهران مورد تعرض قرار بگیرد.

رهبر انقلاب افزودند: باید با تعرض کنندگان به پایتخت کشور و مرکز دولت اسلامی برخورد کنید؛ اگر در داخل دستگاه ها کسانی هستند که کوتاهی می کنند با آنها شدیدتر برخورد کنید.

رسانه ها و مسئولان مربوطه نیز اظهارات رهبر معظم انقلاب در این سخنرانی را اشاره مستقیم ایشان به شهرک کلاک دانستند.

آغاز برخورد قانون و اجرای احکام تخریب در کلاک

پس از گذشت ۱۷ سال از آغاز پرونده شهرک ویلایی و لوکس "کلاک لواسان" و کشمکش‌های مختلف، در نهایت بنا بر اعلام مرکز رسانه قوه قضائیه، با توجه به آرای قطعی دیوان عدالت اداری مبنی بر اعاده اراضی به وضع سابق، تخریب و قلع و قمع ساخت و سازها از ۱۴ اسفند (با حکم تخریب ۶ ساختمان) آغاز شده است و تا تخریب همه ۶۲ پلاک، ادامه خواهد داشت.

این اطلاعیه از استمرار جلسات کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری به منظور ابطال پروانه‌های ساخت و ساز در این پلاک‌های ثبتی خبر داد و اعلام کرد: شهرداری ملزم به ابطال ۶۲ پروانه‌ شده و آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ مبنی بر تخریب صادر شده است و جلسات کمیسیون ماده ۱۰۰ در خصوص تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز ادامه دارد.

حوزه قضایی لواسان خاطرنشان کرده است: افراد با سوءاستفاده از قدرت و ثروت ساخت و سازهایی مازاد بر صدور پروانه داشته‌اند که کمیسیون ماده ۱۰۰ رای بر تخریب این ساخت و سازها صادر کرده و دیوان عدالت اداری نیز این رای را تایید کرده و در مرحله اول ساخت و سازهای مازاد تخریب می‌شود و قطعا این اقدام تا مرحله‌ای که اراضی به کاربری کشاورزی برگردد، ادامه دارد.

بنابراین گزارش، حسن نجفی متهم ردیف دوم پرونده اکبر طبری بود که با دستگیری متهم اصلی پرونده به خارج از کشور متواری شد و به مشارکت در تشکیل شبکه چند نفری در امر ارتشاء، پرداخت رشوه به اکبر طبری و پرداخت رشوه به غلامرضا منصوری قاضی وقت اجرایی لواسان به مبلغ ۵۰۰ هزار یورو، متهم است.

واکنش امام جمعه لواسان به ماجرای کلاک

یکی از مسئولانی که طی سال‌های اخیر همواره نسبت به تخلفات شهرک کلاک معترض بوده و بر ضرورت اجرای قانون و برخورد با متخلفان این پرونده تاکید داشت، امام جمعه لواسانات بود که با آغاز تخریب ویلاهای کلاک، با انتشار توئیتی نوشت: تخریب ویلاهای کلاک شروع شد و یکی از فسادهایی که به دلیل بی‌توجهی مسئولان سابق به وجود آمده بود، به دست قانون سپرده شد. اما این اول ماجراست و برخورد با همه متخلفان که طی سال‌های متمادی به منابع طبیعی و زمین‌های لواسان دست‌درازی کردند و عامل این فساد بزرگ شدند، گام مهم بعدی است‌.

وی همچنین با دستور توقف ساخت و سازهای کلاک گفت: اینجا کلاک لواسان است، روزی هر چه درباره آن می پرسیدم می گفتند هیچ نپرس و ما را گرفتار نکن؛ روزی که بازدید رفتم ترس و اضطراب از چهره های متولیان آن می بارید. چقدر عدالت مسیر سختی را پیمود تا به اینجا رسید؟

لواسانی شامگاه ۱۶ اسفند در یکی از برنامه‌های زنده تلویزیونی بیان داشت: طبری در لواسان نفس همه را بریده بود. مثلاً در یک جلسه خصوصی، شخصی مساله خصوصی را به بنده گفته بود، سردار مملکت است ولی طبری قصد بازداشت او را داشت و می‌گفت او مخالف حکم حکومتی رهبری است.

وی در یکی از خطبه‌های نماز جمعه نیز اشاره داشت: گروهی سرویس‌دهنده و سرویس‌گیرنده و تواصی‌کنندگان به شر، دور هم جمع می‌شوند و به زمین‌های ملی، تپه‌ها، منابع طبیعی و محیط زیست تجاوز می‌کنند، یا شهر و روستا را به ثمن بخس را به از ما بهتران می‌فروشند، اما بدانند به پرونده آنان نیز رسیدگی خواهد شد.

امام جمعه لواسان خاطرنشان کرد: ما جداً از اطلاعات و قوۀ قضائیه می‌خواهیم که با جدیت بیشتری در این پرونده‌ها ورود کنند. فقط این نباشد که زمین به یغما برده شده، برگردد، یا ویلایی که به خلاف ساخته شده است، تخریب شود یا بدتر سروته آن با جریمه هم آید. بلکه کسانی که زمین‌خواری کردند و فساد نمودند هم مجازات شوند و این مسأله هم ریشه‌ای بررسی شود تا راه برای متخلفات بکلی بسته شود؛ ما منتظر و امیدوار هستیم.

لواسانی با تاکید بر اهمیت طرح تفصیلی دقیق و تخصصی برای ساماندهی کالبدی شهرها، گفت: اگر لواسان دارای یک طرح تفصیلی دقیق و تخصصی بود، شاهد این حجم از تخلفات ساختمانی نبودیم و شهرک کلاک نیز در یک زمین کشاورزی سر باز نمی‌کرد!

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: برای مقابله با فساد در حوزه ساخت‌وسازهای غیرمجاز، زمین‌خواری، کوه‌خواری و تجاوز به منابع طبیعی و اراضی ملی نیازمند زمینه‌سازی هستیم که یک طرح تفصیلی شامل تمام جزئیات از جمله جانمایی دقیق ساختمان‌سازی، سایت اداری، فضای سبز و همچنین اطلاعاتی دقیق از حرائم، متراژ مجاز برای ساخت، تعداد طبقات، تراکم و مسائل دیگر که به متقاضی ارائه دهد، گام اساسی در این مسیر است.

امام جمعه لواسان افزود: وجود طرح تفصیلی دقیق، ساز و کار را برای شهرداری معین می‌سازد و از بروز تخلف جلوگیری می‌کند. در این صورت هیچ‌ فردی نمی‌تواند با ثروت و قدرت به هدف خود دست یابد و عامل بروز پدیده زشت تبعیض شود.

به گزارش ایرنا، شهر لواسان مرکز بخش لواسانات شهرستان شمیرانات است که در ۱۱ کیلومتری شمال شرقی پایتخت قرار دارد.

این شهر با آب و هوایی کوهستانی و مطلوب، دارای مناظری بکر و سرسبز در نزدیکی رودخانه جاجرود و در نهایت سد لتیان ست، طی سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از ثروتمندان و سرشناسانی قرار داشته که برای تفریح و گذران آخر هفته‌ها به دور از شلوغی‌های پایتخت به این منطقه گرایش پیدا کرده‌اند و لواسان را روز به روز دستخوش تغییرات زیست محیطی و ساخت و ساز ویلاهای خوش نشینی کرده‌اند.

مهاجرت فراوان این افراد که عده‌ای از مسئولان آن را غیرقابل کنترل نیز تعبیر کرده‌اند بویژه طی دو دهه اخیر از جمله دلایل افزایش نجومی قیمت ملک و زمین در این شهر اعلام شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط