نابودی دوسوم جنگل‌های بارانی؛ هشدار برای ساکنان زمین


نابودی دوسوم جنگل‌های بارانی؛ هشدار برای ساکنان زمین

تهران – ایرنا– تخریب یا نابودی حدود دو سوم جنگل های بارانی استوایی جهان به دست انسان ها، زنگ هشدار برای از بین رفتن این منابع طبیعی و افزایش خطر تغییرات آب وهوایی را به صدا درآورده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ داده های تازه نشان می دهد با توجه به اینکه جنگل های انبوه استوایی، بزرگ ترین منبع ذخیره کننده کربن به شمار می روند، از بین رفتن این جنگل ها، عامل اصلی انتشار گازهای گلخانه ای است که موجب گرم شدن دمای کره زمین می شود.

براساس تجزیه و تحلیل بنیاد جنگل های بارانی نروژ، بریدن درختان برای به دست آوردن چوب و تبدیل کاربری زمین عمدتا به منظور کشاورزی، موجب نابود و ناپدید شدن ۳۴ درصد جنگل های بارانی استوایی زمین و همچنین تخریب ۳۰ درصد انها شده که در نهایت به آسیب پذیرترشدن این جنگل ها در برابر آتش سوزی و عوامل نابود کننده آتی منجر شده است. بیش از نیمی از این تخریب از سال ۲۰۰۲میلادی به این سو در آمازون در آمریکای جنوبی و هم مرز جنگل های بارانی رخ داده است.

به گفته آندرس کروگ پژوهشگر جنگل های بارانی و نگارنده این گزارش؛ با نابود شدن بیشتر جنگل های بارانی، احتمال بالقوه بیشتری برای تغییرات اقلیمی ایجاد می شود که به نوبه خود ادامه زندگی جنگل های باقیمانده را دشوارتر می کند.

او با وحشتناک خواندن این چرخه، افزود: گستره جنگل های از بین رفته در میان سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۹، بیشتر از مساحت کشور فرانسه بوده است.

براساس گزارش دیگری از موسسه منابع جهان؛ نرخ از بین رفتن جنگل ها در سال ۲۰۱۹ با سطوح سالانه نابودی در ۲۰ سال پیش از آن برابر بوده است و در هر ۶ ثانیه، جنگل هایی به ابعاد یک زمین فوتبال، ازبین می رود.

جزایر واقع در بخش جنوبی آسیا که بیشتر به اندونزی تعلق دارد، به طور کلی در جایگاه دوم نابودی جنگل از ۲۰۰۲ به شمار می رود که بیشتر درختان آنها برای ایجاد کشتزارهای روغن پالم (نخل) از بین برده شده است. آفریقای مرکزی در جایگاه سوم قرار دارد که بیشتر نابودی به علت کشاورزی سنتی و تجاری و همچنین بریدن درختان برای به دست آوردن چوب، در حوضه رود کنگو متمرکز بوده است.

براساس تازه ترین بررسی ها که در نشریه علمی نیچر منتشر شده، دود ناشی از آتش سوزی های گسترده در ایالت کالیفرنیا به علت تغییرات اقلیمی، ممکن است از گازهای منتشر شده از موتور خودروها زیان بارتر باشد. پژوهشگران دریافته اند که ذرات سمی ناشی از آتش سوزی های گسترده ۱۰ برابر بیشتر از انواع آلودگی ها، موجب بیماری های دستگاه تنفسی منجر به بستری شدن در بیمارستان ها می شود.

به نوشته تارنمای هیل؛ پالایشگاه های ایالت تگزاس آمریکا که در اوایل اسفندماه با بی سابقه ترین برودت هوای قطبی و یخبندان مواجه بود، صدها هزار تن مواد آلاینده درهوا متصاعد کرده اند.

چندین پالایشگاه و کارخانه تولید مواد پتروشیمی به علت بروز توفان قطبی و یخبندان ناچار به بستن واحدهای خود شدند که این مساله موجب بروز مشکلاتی برای نیروگاه های تولید برق که نیازمند به گاز طبیعی بودند، شد. این مساله باعث شد تا تاسیسات پتروشیمی و پالایشگاه ها برای ممانعت از آسیب دیدن واحدهای خود اقدام به سوزاندن گازهای سمی بکنند که این وضعیت به شدت هوای این ایالت را آلوده کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی