10 اثر تاریخی منقول چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد


10  اثر تاریخی منقول چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد

شهرکرد-ایرنا-رییس گروه موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری از ثبت 10 اثر تاریخی و فرهنگی منقول استان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

عباس یزدانی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه آثار به ثبت رسیده شامل سه سنگ‌نوشته از دوران اسلامی و ۶ اثر از مجموع آثار موزه تاریخ شهر بروجن است، افزود: سنگ‌نوشته بازفت بازمانده از قرون چهار و پنج هجری قمری، سنگ‌نوشته امامزاده بابا پیراحمد متعلق به قرون دوم و سوم هجری قمری و سنگ‌نوشته با نام صابر بن احمد اثری از قرن سه هجری با موافقت شورای ملی ثبت آثار تاریخی‌ و فرهنگی منقول در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفتند.

وی افزود: در گنجه چوبی، منبر چوبی مسجد تاریخی حاج شیخ علی و پی‌سوز طرح کفش، هر سه متعلق به دوران قاجار از دیگر آثاری هستند که هم‌اکنون در موزه تاریخ شهر بروجن نگهداری می‌شود و به ثبت ملی رسیدند.

رییس گروه موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری یادآور شد: همچنین شورای ملی ثبت آثار تاریخی‌ و فرهنگی منقول، پرونده‌های مربوط به پی‌سوز 2 شعله بازمانده از دوران اسلامی و ضریح امامزاده عسگر علی بلداجی با تزئینات گره چینی چوبی متعلق به دوره صفویه را نیز پس از بررسی به عنوان دیگر آثار ثبتی در فهرست آثار ملی کشور پذیرفت.

وی تصریح کرد: قفل امامزاده سر پیر بروجن نیز که تاریخ ساخت آن به سال ۱۳۰۴ هجری قمری بازمی‌گردد و در حال حاضر در موزه تاریخ شهر بروجن در معرض دید عموم قرار گرفته است به فهرست آثار ملی کشور پیوست.

به گزارش ایرنا، با ثبت این تعداد اثر فرهنگی و تاریخی چهارمحال و بختیاری مجموع آثار منقول ثبت‌شده از استان در فهرست آثار ملی کشور به ۲۵ اثر افزایش یافت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس