کاهش 4 تن در هکتاری فرسایش خاک در استان مرکزی


کاهش 4 تن در هکتاری فرسایش خاک در استان مرکزی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: فرسایش خاک در اراضی طییعی استان به سبب اجرای طرح های آبخیزداری، سالانه 4 تن در هکتار کاهش یافته است.

عبدالحسین محمدی روز دوشنبه ۱۸ اسفند در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی ملی اظهار کرد: از مجموع کل مساحت استان که ۲.۹ میلیون هکتار است ۷۳ درصد، اراضی ملی هستند. همچنین از مجموع اراضی استان ۴۹۰ هزار هکتار بیابانی است که ۲۷۰ هزار هکتار آن متعلق به زرندیه است.

وی افزود: طرح تفکیک، انتقال و حفاظت از اراضی ملی، بهبود و اصلاح مراتع، طرح ملی نهضت سبز و جنگل کاری، آبخیزداری، پیشگیری و مهار سیلاب و مقابله با بیابانزایی از طرح های محوری و اساسی منابع طبیعی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی بیشترین مراتع استان را از نوع ییلاقی عنوان کرد و گفت: از مجموع ۸ هزار گونه گیاهی کشور ۱۲۰۰ گونه در استان مرکزی قرار دارد. در سطح استان ۴۰ هزار هکتار جنگل طبیعی وجود دارد، از طرفی در دو سال اخیر مساحت جنگل های مصنوعی نیز افزایش داشته و در این زمینه از روش های آبیاری بارانی و قطره ای استفاده شده است‌.

محمدی اضافه کرد: در ۱۲ هزار و ۶۰۰ نقطه استان پروژه آبخیزداری انجام شده است و در سطح استان ۸ حوزه اصلی آبخیز وجود دارد. فرسایش خاک در اراضی طییعی استان به سبب اجرای طرح های آبخیزداری، سالانه ۴ تن در هکتار کاهش یافته است، این در حالی است که فرسایش خاک در اراضی طبیعی استان سالانه حدود ۱۴ تن در هکتار بود که با اجرای طرح های آبخیزداری، این میزان، روند کاهشی داشته است.

وی ادامه داد: اجرای طرح های آبخیزداری و ذخیره سازی هزار متر مکعب رواناب در هر هکتار از اراضی طبیعی استان، جلوگیری از وقوع سیلاب و تغذیه سفره های زیرزمینی را به همراه داشته است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !