هدف از بزرگداشت روز شهید تعمیق فرهنگ ایثار در جامعه است


هدف از بزرگداشت روز شهید تعمیق فرهنگ ایثار در جامعه است

اهواز - ایرنا - مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان با اشاره به 22 اسفند روز شهید گفت: روز بزرگداشت شهدا روز تجلیل از مادران، پدران و همسران شهدایی است که کماکان برای انقلاب اسلامی دل می‌سوزانند و یکی از اهداف اصلی بنیاد شهید برای بزرگداشت روز شهدا تعمیق فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است.

به گزارش ایرنا عبدالرضا فرجیان روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به صورت مجازی در اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان برگزار شد افزود مجموعه رسانه های جمعی و مجازی نقش مهمی در تعمیق فرهنگ شهادت و زنده نگه داشتن ارزش‌ها و آرمان‌های شهدا دارند.
وی همچنین با بیان تاریخچه ای از تشکیل بنیاد شهید انقلاب اسلامی گفت: امام خمینی (ره) با صدور فرمان تشکیل بنیاد شهید انقلاب اسلامی زمینه ساز ظهور نهادی شد که در طول دوران انقلاب بتواند به عنوان مروج واقعی فرهنگ ایثار و شهادت نقشی اثرگذار و ماندگار ایفا کند.

همه گلزارهای شهدای خوزستان در حال ساماندهی هستند
وی گفت: خوزستان در مجموع ۶۷۱ گلزار و ۱۶ هزار و ۱۳۳ مزار بعد از استان های تهران، اصفهان و خراسان رضوی بالاترین آمار شهدای مدفون در آرامستانهای سطح استان را به خود اختصاص داده که از این تعداد ساماندهی ۳۶۰ گلزار با هشت هزار و۳۹۰ مزار مطهر شهید تاکنون انجام شده است.
مدیرکل بنیاد شهید و امورایثارگران خوزستان افزود: ۴۰ گلزار و ۶ هزار و ۵۱۳ مزارشهید با پیشرفت فیزیکی ۶۶ درصد نیز در حال تکمیل می‌باشند و حدود ۲۷۱ گلزار با مجموع حدود یک هزار و ۲۰۰ مزار مطهر شهید که اغلب به صورت تک مزاری و پراکنده در سطح روستاها قرار دارند نیز طی تفاهم‌نامه‌ای که با استانداری خوزستان منعقد شد در دستور کار ساماندهی توسط اداره های کل امور روستایی و امور شهری قرار گرفتند و پیگیری روند ساماندهی این مزارها با جدیت در حال انجام است.
فرجیان در ادامه با تشریح برنامه‌های ۲۲ اسفند روز شهدا گفت:این اداره کل برای گرامیداشت ۲۲ اسفند هر ساله برنامه های مختلف و متنوعی را در نظر می گیرد ولی امسال با وجود ویروس کرونا و تعطیلی اماکن تمام تلاش خود را داریم که این برنامه ها طرح ریزی شده شامل غبارروبی وعطرافشانی گلزارهای سراسر استان، برگزاری کنگره ملی فرشتگان تاریخ ساز در سراسر استان، مراسم تجلیل از کارکنان و خادمان خانواده‌های شهدا با رعایت شیوه‌های بهداشتی اجرایی شود.
وی کاشت نهال با همکاری شهرداری با عنوان نخلستان شهدا، تاریخ شفاهی والدین ، اهدا خون توسط پرسنل بنیاد شهید و امور ایثارگران ، تعویض پرچم گلزارهای شهدای سراسر استان،تبلیغات محیطی همه دستگاه های اجرایی و شهرداری‌ها در محیط شهری، حضور چشمگیر تبلیغات فرهنگی بنیاد شهید در خصوص ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در فضای مجازی، اجرای طرح سپاس دیدار از خانواده‌های شاهد و ایثارگر در سراسر استان، مراسم تجلیل از دانشجویان ممتاز شاهد و ایثارگر با رعایت کامل شیوه های نامه های بهداشتی را از دیگر برنامه‌هایی است که از ۲۲ بهمن تا ۲۲ اسفند اجرا شده و می شود.

خوزستان مقام پنجم تعداد ایثار
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان با اشاره پرداخت وام به جامعه ایثارگری گفت:خوزستان با ۵۸ هزار و ۳۵۷ ایثارگر بعد از استان‌های اصفهان ،خراسان رضوی ، تهران و فارس بالاترین آمار را در سطح کشور دارد.
فرجیان افزود:۲۹ هزار و ۲۱۷ نفر از ایثارگران واجد شرایط صاحب مسکن شدند که حدود ۲۰ هزار نفر از آنان در۱۰ سال گذشته صاحب مسکن شدند.
وی اظهار داشت:با شیوع ویروس کرونا ، تعطیلی‌ها و محدودیت‌ها ، این استان توانست با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی فرایند ارائه خدمت به ایثارگران را با جدیت دنبال نموده و ۷۶۹پرونده کمیسیون خانواده( ماده ۲۲و ماده ۲۶) را با تلاش همکاران در بخش درمان انجام دهند، کمیسیون ماده ۱۵ وکمیسیون حق پرستاری وکمیسیون درصد بار اول غیابی به تعداد یک هزار و ۴۳۴ جانباز و تعداد۵۰۰نفر کمیسیون حضوری و در ۲ نوبت کمیسیون حالت اشتغال با تعداد ۸۰ نفرانجام شد.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان افزود:این اداره ۱۰۷ هزار و ۲۰۳ تحت پوشش بیمه تکمیلی، ۴۱ هزار و ۷۴۱ تحت پوشش بیمه همگانی را در سامانه ثبت کرده و پایش سلامت ایثارگران صعب العلاج و زمین‌گیر (ویزیت در منزل ایثارگران) به تعداد ۵۵۰ نفر انجام گرفته است.
فرجیان افزود:در طول سال ۱۳۹۹ با وجود ویروس کووید ۱۹ و آسیب پذیر بودن جامعه ایثارگری حدود ۱۲ هزار و ۳۱ دیدار با خانواده های شاهد، جانباز و آزاده و مشاوره حضوری و تلفنی ۶۵۳۱ در حوزه آموزش خانواده هم ۱۲۰ گروه در کانال آموزش و مهارتهای تشکیل شده تا از این طریق آموزش لازم به خانواده ها داده شود.
فرجیان با یادآوری روز جانباز و تبریک این روز به تمام جانبازان و خانواده های عظیم الشان آنان، اظهار کرد: هرساله این اداره در سالروز ولادت حضرت ابوالفضل العباس(ع) و روز جانباز، برنامه‌های مختلف و متعددی برای جانبازان و خانواده های آنان انجام می گرفت اما امسال به دلیل این ویروس منحوس و تعطیلی تمامی اماکن رفاهی و تفریحی در نظر داریم تعدادی از جانبازان با نماینده ولی فقیه دیدار کرده و تمامی مسئولان طی تماس تلفنی با جانبازان این بزرگ رابه آنان تبریک بگویند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...