200 پرونده تجاوز به منابع طبیعی در تفت تشکیل شد


200 پرونده تجاوز به منابع طبیعی در تفت تشکیل شد

یزد_ایرنا- رییس منابع طبیعی تفت گفت: در سال جاری 200 فقره پرونده تجاوز به منابع طبیعی در شهرستان تشکیل و 75 پرونده منجر به اجرای حکم شد و طی آن 12 هکتار اراضی ملی در تفت از تصرف خارج شد.

به گزارش ایرنا، محمد جواد محمدی روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران به مناسبت هفته منابع طبیعی افزود: پرونده های قضایی این حوزه در شهرستان به دلیل وجود روستاهای ییلاقی با مجموع پرونده های قضایی برای ۹ شهرستان دیگر برابری می کند.

رییس منابع طبیعی تفت ادامه داد: بیشترین تجاوز به اراضی ملی در مناطق خوش آب و هوای شهرستان یعنی ده بالا، طزرجان و سانیج است که با توجه به افزایش قیمت زمین، افراد سودجو و فرصت طلب اراضی ملی را طعمه خود قرار دادند.

وی هدف منابع طبیعی را حفظ، احیا و توسعه پوشش گیاهی عنوان کرد و گفت: اولین و مهم ترین هدف حفظ وضع موجود است که البته با گستردگی مناطق شهرستان اداره تفت تنها دو نیرو برای حفاظت دارد که با محدودیت مواجهیم.

محمدی به نقش مردم در حفظ منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: اهالی روستاها و مردم محلی می توانند به این اداره در حفظ منابع طبیعی کمک کنند و از بروز تجاوز به اراضی ملی یا تخریب پوشش گیاهی پیشگیری کنند.

وی به اجرای پروژه های آبخیزداری در شهرستان پرداخت و اضافه کرد: جهت جلوگیری و کاهش خسارت سیل از محل صندوق توسعه ملی در سال جاری ۱۲ پروژه آبخیزداری با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال در مناطق مختلف شهرستان انجام شد.

رییس منابع طبیعی تفت اظهار داشت: ۴۵۰ بهره بردار با ۲۳۰ هزار دام از مراتع تفت استفاده می کنند که با اعتبارات صندوق توسعه ملی عملیات بذرپاشی در ۳۰۰ هکتار از اراضی شهرستان و عملیات ذخیره نزولات برای ۱۰۰ هکتار برای افزایش پوشش گیاهی انجام شد.

وی ادامه داد: در سال جاری ۴.۵ تن گیاه دارویی انغوزه از ۲۵۰ هکتار از مراتع تفت در دامنه شیرکوه برداشت شد که درآمدزایی خوبی برای مردم منطقه داشت.

محمدی با اشاره به اینکه ۱۳ پارک توسط منابع طبیعی در مناطق مختلف شهرستان ایجاد شده، گفت: مهمترین آن دره گاهان و چشمه تامهر است که نگهداری از دره گاهان به شهرداری تفت احاله مدیریت شد و به دنبال بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در چشمه تامهر هستیم.

وی اضافه کرد: تفت ۱۱۸ هزار هکتار اراضی بیابانی دارد که در سال جاری مدیریت هرزآب برای ۲۱۰ هکتار از این اراضی در منطقه مرتاضیه شهرستان در راستای بیابان زدایی انجام شد.

این مسئول ادامه داد: مشکل مسیر آب آبشار دره گاهان تفت در روستای ده بالا تفت حل شد و همانند گذشته در صورت بارندگی این آبشار جاری می شود.

وی در عین حال به خطر تخریب این مسیر توسط معادن اشاره کرد و گفت: متأسفانه به معدن سنگ در نزدیکی مسیر آب آبشار دره گاهان که آب کشاورزان تفت و یزد هم از این محل تأمین می شود مجوز بهره برداری دادند که این مسیر را هم شامل می شود.

محمدی یکی از مشکلات منابع طبیعی شهرستان را معادن عنوان کرد و افزود: منابع طبیعی با مجوز معادن مخالفت می کند ولی اداره صمت به هر نحوی به آنها مجوز می دهد و این سبب تخریب منابع طبیعی و واکنش های مردمی می شود.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری تفت در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار