تمایلات افراد به تولید بیت کوین در خانه/کمیاب شدن تجهیزات ماینرها در بازار


تمایلات افراد به تولید بیت کوین در خانه/کمیاب شدن تجهیزات ماینرها در بازار

اخبار منتشر شده از بازارسخت افزارهای کامپیوتری نشان می دهد که کارت‌های گرافیکی، مادربوردها و لپ‌تاپ‌های گیمینگ قدرتمند که برای ماینینگ استفاده می شوند، نایاب شده است.

تمایلات افراد به تولید بیت کوین در خانه/کمیاب شدن تجهیزات ماینرها در بازار

به گزارش راهبرد معاصر افزایش قیمت بیت کوین و دیگر رمزارزها حالا سرمایه گذاران خرد را هم وسوسه کرده که با تولید رمز ارز یا خرید و فروش رمزارزها وارد این بازار شوند. حجم تبلیغات گسترده و خرید و فروش تجهیزات استخراج رمزارزها در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت آنقدر گسترده شده که نشان می دهد بازاری وسیع در این باره در حال شکل گرفتن است. بازاری که البته در کنار سودها و مزیت های خود می تواند خطرات بسیاری هم برای سرمایه گذاران ناآشنا داشته باشد زیرا بازار تولید و خرید و فروش رمزارزها بسیار پیچیده است و از سوی دیگر هنوز برای این بازار قوانین مشخصی مصوب نشده و به نوعی به صورت زیرزمینی ولی بسیار گسترده در حال انجام است.

مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور با اشاره به رشد قابل توجه خرید و فروش ماینرها در بین مردم، نسبت به استفاده از این تجهیزات درون خانه‌ها برای استخراج رمزارزها هشدار داده و گفته است:« هرچند در هفته‌های اخیر با افزایش نرخ ارزهای دیجیتال، سرمایه‌ گذاری در زمینه استخراج این رمزارزها توجیه زیادی پیدا کرده، اما هزینه‌ها و خسارت‌های ناشی از استفاده کردن از ماینرها در خانه‌ها با استفاده از برق خانگی ممکن است بسیاری را دچار زیان شدید کند.» او گفته است:«براساس داده‌های جمع‌آوری شده، بیشترین میزان تجهیزات ماینینگ در استان‌های شمالی و مناطق خنک و سردسیر استفاده می ‌شود؛ هرچند ما شاهد فعالیت مزارع غیرقانونی استخراج رمزارزها در استان‌های جنوبی هم هستیم و نکته دیگر اینکه نقطه تمرکز این مزارع هم‌اکنون در شهرک‌ها و ناحیه‌های صنعتی است و با رشد قیمت رمزارزها، با رواج خرید و فروش ماینرهای خانگی مواجه شده‌ایم.»

گرایش سرمایه گذاران خرد به بازار رمزارزها در هفته های گذشته به دلیل رشد ارزش ارزهای دیجیتال از جمله بیت ‌کوین از یک سو و ریزش بورس و دیگر بازارها از سوی دیگر اتفاق می افتد و خیلی ها در چنین شرایطی وسوسه شده اند که سرمایه های خود را به بازار رمزارزها ببرند. علاوه براین ها البته قیمت برق ارزان در ایران هم دیگر مشوقی است که در این بین برای تولید رمزارزها در خانه ها به وجود آمده است. اما نکته مهم این است که استخراج رمزارز تنها به شرط گرفتن مجوز قانونی امکان پذیر است و در صورت درخواست مجوز امکان تولید رمزارز در خانه ها وجود ندارد و قیمت برق آن هم با روش دیگری محاسبه می شود. سخنگوی صنعت برق به خانواده ها هشدار داده است:« جریمه‌های سنگین در انتظار کسانی است که با برق خانگی اقدام به استخراج رمزارز می‌کنند.» اما بی توجه به این هشدارها اخبار منتشر شده از بازارسخت افزارهای کامپیوتری نشان می دهد که کارت‌های گرافیکی، مادربوردها و لپ‌تاپ‌های گیمینگ قدرتمند که برای ماینینگ استفاده می شوند، نایاب شده است. اگر برای خرید کارت گرافیک قدرتمند و پیشرفته به بازار سر زده باشید حتما در چند ‌ماه اخیر متوجه شده‌اید که برخی مدل‌های مشهور و اسم و رسم‌دار در بازار نایاب شده‌اند یا با قیمت‌های 2 و 3 برابر قیمت واقعی و حتی نجومی به فروش می‌رسند. البته کار فقط به کارت گرافیک ختم نمی‌شود و به‌علت هجوم ماینرها به بازار قطعات دیگر سیستم‌های پی‌سی مانند پاورهای ۱۴۰۰ وات به بالا یا مادربوردهای سری BTC هم در بازار دچار کمبود شده اند.

اقتصادنیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403