چگونه علم روز شیزوفرنی را پیش بینی می کند؟


چگونه علم روز شیزوفرنی را پیش بینی می کند؟

محققین دانشگاه آلبرتا یک قدم به توسعه‌ هوش‌مصنوعی برای پیش‌بینی شیزوفرنی نزدیک‌تر شده‌اند. آن‌ها برای انجام این کار از آنالیز اسکن‌های مغزی استفاده کرده‌اند.

چگونه علم روز شیزوفرنی را پیش بینی می کند؟
در مطالعاتی که اخیراً نتایج آن‌ها منتشر شده است، از ابزار توسعه داده شده برای آنالیز تصاویر «fMRI» مربوط به ۵۷ فرد سالم که از نزدیکان درجه یک والدین مبتلا به شیزوفرنی بوده‌اند، استفاده شده است. این ابزار توانسته ۱۴ نفر که احتمال خطر بیشتری برای بروز صفات مرتبط با شیزوفرنی داشته‌اند را شناسایی کند. شیزوفرنی در حال حاضر ۳۰۰،۰۰۰ کانادایی را درگیر خود کرده است.

این بیماری می‌تواند باعث بروز توهم، پرت‌و‌پلا گویی و همچنین مشکلاتی در تفکر و انگیزه‌ فرد شود. برای درمان این بیماری ترکیبی از داروها، روانشناسی و تحریکات مغزی استفاده می‌شوند.

وابستگان درجه یک والدین مبتلا به شیزوفرنی حدود ۱۹ درصد احتمال ابتلا به شیزوفرنی دارند، در صورتی که تنها یک درصد افراد عادی جامعه به این بیماری مبتلا می‌شوند.

دکتر «سونیل کالمادی» به‌عنوان نویسنده‌ اول مقاله‌ این تیم تحقیقاتی، می‌گوید: «ابزار شاهد پایه‌ ما در واقع اثرات عصبی موجود در مغز را رصد می‌کند و بهتر از بررسی علائم می‌تواند بروز شیزوفرنی را تشخیص دهد. البته این وسیله جای تشخیص پزشک را نمی‌گیرد و تنها می‌تواند به پزشک برای تشخیص قطعی کمک کند. این دستگاه می‌تواند تشخیص سریع‌تر بیماری را ممکن کند. همچنین می‌توان از این دستگاه برای مطالعه‌ فرآیند بروز شیزوفرنی نیز استفاده کرد.»

از این دستگاه که «EMPaSchiz» نامگذاری شده است، برای پیش‌بینی بیماری افراد دیگری نیز استفاده شده است که نتایج به‌دست آمده حاکی از دقت ۸۷ درصدی پیش‌بینی‌های آن داشته است. این نتایج فقط با آنالیز اسکن‌های مغزی افراد توسط دستگاه حاصل شده است و برخی از این افراد هیچ علائمی از شیزوفرنی را در خود نداشته‌اند. در مطالعاتی که تا کنون با استفاده از این دستگاه انجام شده است، تنها افرادی مورد آزمایش قرار گرفته‌اند که نزدیکان مبتلا به شیزوفرنی داشته‌اند.

کالمادی و همکارانش در نظر دارند در آینده از این وسیله در افرادی که وابستگان مبتلا به شیزوفرنی ندارند نیز استفاده کنند و ابتلای این افراد به شیزوفرنی در سال‌های بعد را رهگیری کنند. محققین از همین اصول برای پیش‌بینی مرگ و بیماری‌های قلبی نیز استفاده کرده‌اند و نتایج جالبی به‌دست آورده‌اند. لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت گیرد تا نتایج به‌دست آمده را بتوان دقیق و باکیفیت محسوب کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در