تغییر برجام پس از احیای آن


تغییر برجام پس از احیای آن

به گزارش مشرق، اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: نشریه هیل در یادداشتی با اشاره به توقف اجرای پروتکل الحاقی و سخنان چندی پیش وزیر اطلاعات، به ارزیابی این فرضیه پرداخته که دولت بایدن پس از...

به گزارش مشرق، اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: نشریه هیل در یادداشتی با اشاره به توقف اجرای پروتکل الحاقی و سخنان چندی پیش وزیر اطلاعات، به ارزیابی این فرضیه پرداخته که دولت بایدن پس از بازگشت به توافق هسته‌ای، با استفاده از مکانیسم‌های درونی آن، به تغییر برخی مفاد از جمله غروب‌های برجامی و افزایش نظارت‌های فراپادمانی بپردازد.

نویسنده معتقد است جدا از کاهش تعهدات برجامی ایران و فعالیت‌های به‌زعم او اعلام‌نشده در برنامه هسته‌ای، برجام فی‌نفسه معیوب و ناقص است. نقص‌های آن عبارتند از عدم تصویب برجام در کنگره، مختومه‌شدن پرونده «ابعاد احتمالی نظامی» و عدم امکان بازرسی «از هر مکان در هر زمان».

در این یادداشت آمده که اولین گام، بازگشت به توافق برای مهار برنامه هسته‌ای است. زیرا اکنون ایران بیش از هر زمانی به ساخت بمب نزدیک شده است. سپس دولت بایدن باید کارگروهی متشکل از حامیان و مخالفان برجام در کنگره تشکیل دهد که راهکارهایی برای رفع نواقص مذکور پیشنهاد دهند.

به اعتقاد نویسنده دولت بایدن باید به مذاکره با متحدانش بپردازد تا با رویکردی چندجانبه‌گرایانه درصدد فشار بر ایران جهت پذیرش شروط مطروحه برآیند. پشتیبانی از ادعاهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان اهرم فشاری علیه ایران در سطح دولت‌ها و افکار عمومی جهان، ضروری است.

به نظر می‌رسد آمریکا قصد دارد از پوشش به‌ظاهر فنی و غیرسیاسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان اهرم فشاری علیه ایران استفاده کند تا حتی دولت‌های هم‌سو و نزدیک به ایران نیز جسارت مقابله با ادعاهای غرب علیه برنامه هسته‌ای کشورمان را نداشته باشند. تلاش نافرجام اروپا و آمریکا برای صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس در همین راستا فهم می‌شود.


*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس