شخصیت «سیدجمال الدین اسدآبادی» محور پژوهش دانشگاه‌های کشور قرار گیرد


شخصیت «سیدجمال الدین اسدآبادی» محور پژوهش دانشگاه‌های کشور قرار گیرد

همدان- ایرنا- رئیس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه های کشور با اشاره به شخصیت ممتاز و متفاوت سیدجمال الدین اسدآبادی با مجموعه اندیشه ورزان و سیاستمداران جهان اسلام گفت: این موضوع محور پژوهش و تحقیق در دانشگاه های کشور قرار گیرد.

به گزارش ایرنا؛ «حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی» روز دوشنبه در نخستین همایش «پژوهش های کاربردی در تاریخ، فرهنگ و بیداری اسلامی» که در دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی برگزار شد، اظهار داشت: شخصیت بیدارگر مشرق زمین از چندین زاویه قابل مطالعه و بررسی است و می تواند یک محور پژوهشی برای دانشگاه های کشور باشد.

وی تاکید کرد: امتیاز و تفاوت سیدجمال الدین اسدآبادی با سیاست ورزان، دانشمندان و فعالان اجتماعی و دینی جهان اسلام در این بود که به گذشته،حال و آینده ملتهای مسلمان آگاه بود و این شناخت و اشرافیت موجب شد او یک قرن از زمان جلوتر باشد.

رئیس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه های کشور گفت: او به خوبی دردی که ملت مسلمان به آن مبتلا بود را شناخته بود و به آینده و چشم انداز جهان اسلام احاطه داشت و همین ویژگی ها موجب شد در بین هم عصران خود شخصیتی ممتاز داشته باشد.

دبیر علمی این همایش نیز خرد ورزی را خواسته و مطالبه سیدجمال ذکر کرد و گفت: بیدارگر مشرق زمین خواهان انجام کارهای خردمندانه بود و در این راه تلاش بسیار کرد.

پروفسور علی میرزایی تصریح کرد: تفکر و اندیشه های آزادی خواهانه میراث این فیلسوف بزرگ است که در دست اندازهای بدی افتاده و این مشکلی است که جامعه علمی کشور باید به آن توجه کند.

شخصیت «سیدجمال الدین اسدآبادی» محور پژوهش دانشگاه‌های کشور قرار گیرد

او از علما، دانشمندان و اساتید دانشگاهی خواست ثمره تلاشهای سیدجمال را مورد توجه قرار دهند و در راستای آرمانهای او نسل جدید را پرورش بدهند.

میرزایی با بیان اینکه دانشگاه سیدجمال الدین حرکت نوینی را در زادگاه این مرد بزرگ آغاز کرده ابراز امیدواری کرد: این حرکت در ادامه راه نیز همچنان پرقدرت حرکت کرده و سیدجمال شناسان را از سراسر جهان در همایشهای علمی گرد هم جمع کند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش به تشریح اهداف سید در سفرهای متعدد و طولانی اش به کشورهای اروپایی و مسلمان پرداخت و گفت: او در تمام این سفرها به دنبال برقراری پیوند بین جهان اسلام بود.

کیومرث سرمدی یادآوری کرد: سیدجمال برای نشر افکار و عقاید خود به روزنامه نگاری روی آورد و نشریات مختلفی را منتشر و نشست های علمی بسیاری برگزار کرد.

وی اضافه کرد: روح و روان جامعه ایرانی در ۲ قرن پیش آمیخته با واژه های سکوت، گوشه نشینی فقر، خودباختگی و بیسوادی و همچنین خودکامگی حاکمان و وابستگی کشور به دول غربی و بیگانگان بود و در چنین اوضاعی یک آزاده اندیش ظهور و بروز کرد.

نماینده مردم اسدآباد در خانه ملت تصریح کرد: از اندیشه او جنبش اصلاحات درونی و عصیان مقابل استعمار جهانی پدید آمد و بی تردید بیداری اسلامی در اقصی نقاط جهان نشات گرفته از تفکرات سیدجمال است.

شخصیت «سیدجمال الدین اسدآبادی» محور پژوهش دانشگاه‌های کشور قرار گیرد

فرماندار اسدآباد در ادامه این همایش علمی به هوش و زکاوت بی نظیر سیدجمال اشاره کرد و گفت: نفوذ کلام و قدرت انتقال مفاهیم و تسلط بر چند زبان زنده دنیا از او یک نابغه ساخته بود که در عصر خود مانند نداشت.

سعید کتابی، مهمترین ماموریت سید جمال را بیداری مسلمانان دانست و افزود: نشریه «عروه الوثقی» یادگاری از این ماموریت بزرگ است که حاوی مطالبی بسیار ارزشمند است.

رئیس دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی نیز بیدارگر مشرق زمین را یک الگوی بی بدیل فرهنگی معرفی کرد و گفت: برای برون رفت از آسیب های اجتماعی باید به اندیشه های سید متوسل شویم.

حسین مرادی مخلص خاطرنشان کرد: نشر و ترویج اندیشه ناب بیداری اسلامی ماموریت دانشگاه سیدجمال در راستای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی است و در این راه کارهای علمی متنوعی را برنامه ریزی کرده است.

وی از سیدجمال به عنوان پرچم‌دار بیداری اسلامی یاد کرد و افزود: شناساندن ابعاد این شخصیت برجسته به دانشجویان سرفصلی مهم در دروس این مرکز آموزش عالی است.

در پایان این همایش نرم افزار چندرسانه ای با عنوان «سیدجمال شناسی» رونمایی شد و همچنین کتابخانه تخصصی سید جمال نیز گشایش یافت.

شخصیت «سیدجمال الدین اسدآبادی» محور پژوهش دانشگاه‌های کشور قرار گیرد

سیدجمال الدین اسدآبادی در سال ۱۲۱۷ در شهرستان اسدآباد چشم به جهان گشود؛ او نابغه ای بود که به چندین زبان زنده دنیا مسلط بود و در نوجوانی به درجه اجتهاد رسید و روزنامه های «عروة الوثقی» و «ضیاء الخافقین» را راه اندازی کرد.

آزادی و بیداری مسلمانان آرمان بزرگش بود که برای نیل به آن به کشورهای مصر، افغانستان، ترکیه، هندوستان، انگلستان و فرانسه سفر کرد و در این راه به شهادت رسید.

بنای یادبودی در محله سیدانِ اسدآباد که زادگاهش بود ساخته و این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۸۷ با شمار ۲۴۳۳۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد.

۱۸ اسفند سالروز شهادت سیدجمال الدین اسدآبادی است که در تقویم به نام روز بیداری اسلامی ثبت شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته