اشتغال 300 هزار نفر در بخش تعاون


اشتغال 300 هزار نفر در بخش تعاون

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج گفت: خوشبختانە بیش از 300هزار نفر شاغل در بخش تعاون داریم که اگر این ارزش آفرینی و این آموزش درست بین اعضای تعاونی شکل‌ بگیرد یک انقلاب در ارزش‌آفرینی ایجاد می‌شود.

عادل صلواتی امروز (18اسفند)در وبینار کرسی تعاون و کارآفرینی که با همت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی کردستان برگزار شد؛ اظهار کرد: در بحث مدیریت دولتی سازمان‌های دولتی بسیار پایبند قواعد زائد بروکراسی هستند که مانع حرکت در عمل می‌شود و علت آن معمولا این است که هدف در سازمان‌های دولتی کمرنگ و گم می‌شود و عارضه‌ای تحت عنوان جابه‌جایی هدف بوجود می‌آید.

وی افزود: سازمان‌های دولتی در تمام دنیا به مرور هدف خود را فراموش کردند و تنها هدف تبدیل به حفظ قوانین و در نهایت با یک شکل و شمایل از بروکراسی مواجه هستیم که یک مدل معیوب و ناقص و نارس از بروکراسی که نتیجە آن کم‌کاری دستگاه‌ها، کارایی کمتر، با هزینە‌های بیشتر و بهرەوری بسیار پایین آن‌ها است.

صلواتی افزود: اثر بخشی که به معنای انجام کارهای درست است به معنی رسیدن به هدف بوده که در دستگاه‌های دولتی اثربخشی مقدم است بر کارایی؛ یعنی دستگاه‌های دولتی به دنبال سودآوری نیستند و این خود یک نوع عارضه است.

وی ادامه داد: در طرف دیگر این طیف سازمان‌های خصوصی قرار دارند که نسبت به بخش دولتی چابکتر و گفته می‌شود کارایی و انجام درست کار یا صرفه‌جویی و توجه به سود در بخش خصوصی محور اصلی است.

صلواتی بیان کرد: نظریه‌ای وجود دارد به نام نظریه نعل نسبی، کە در بینابین این دو طیف بخش تعاون قرار دارد کە نە پایبند به بروکراسی زائد است و نه موانع حرکت را در آن شاهد باشیم و نه آن پایبندی صرف به سود و منفعت اقتصادی در آن وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: کارآفرین برعکس آن چیزی کە از آن برداشت می‌شود کسی نیست که کاری بیافریند و کارآفرین کسی است کە ارزش آفرینی کند.

صلواتی خاطرنشان کرد: کارآفرین از زاویە درست بە مسائل نگاە می‌کند و اولین تغییر را در زاویە نگاە ایجاد می‌کند و از چیزهایی کە وجود دارد خلق ارزش می‌کند؛ چیزی کە ما بە آن از زاویە اشتباه نگاە می‌اندازیم.

وی خاطرنشان کرد: کارآفرینی در اصل واژە‌ای فرانسوی است و بە معنای متعهد شدن است یعنی کاری کە شروع شدە را بە سرانجام برساند؛ کارآفرینی یعنی قبول خطر ریسک پذیری به این معنی که اگر موانعی پیش آمد پا پس نکشد.

صلواتی اظهار کرد: خوشبختانە بیش از ۳۰۰هزار نفر شاغل در بخش تعاون داریم که اگر این ارزش آفرینی و این آموزش درست بین اعضای تعاونی شکل‌ بگیرد یک انقلاب در ارزش‌آفرینی ایجاد می‌شود.

وی در خصوص چالش‌های موجود در تعاونی‌ها افزود: چالش اصلی تعاونی‌ها از باهم کار کردن شروع می‌شود و قرار است در بخش تعاون خوب کارکردن به گروه را بیاموزیم و اگر قرار باشد که در بحث همکاری و تعاون و همدلی مشکل ایجاد شود بە آن هدف تعاون نخوایم رسید.

این مسئول چالش‌های موجود در حوزه کارآفرینی را اینگونه برشمرد و گفت: بر اساس نظریەهای غالب مدیریتی کە گفته می‌شود کارآفرینان اهل کار تیمی نیستند؛ که این خود یک چالش است و متاسفانه خیلی از شکست‌های غالب درمرحلە پیدایش اتفاق می‌افتد، کارآفرین کسی است که دارای ایده است اما این ایده به تنهایی توسط یک کارآفرین تمام مراحل آن انجام نخواهد شد و نیازمند کسانی دیگر است تا بخشی از کار را در دست بگیرند و کار تیمی نیازمند آموزش‌های لازم توسط سازمان‌ها و ادارات ذیربط است.

عادل صلواتی اذعان کرد: کارآفرین نمی‌تواند صفرتا صد کار را انجام دهد، هرچند که کارآفرین شروع کننده است اما تمام کنندە کار نیست.

وی خاطرنشان کرد: چالش بعدی این است که کارآفرین نقشە حرکت و موفقیت و راه در جیب خودش است اما کارآفرین باید این را بداند که این مسیر را باید با گروە بە اشتراک بگذارد کە بدانند بە کجا قرار است برسند و برای هر موفقیت کوچکی که حاصل می‌شود باید آن را جشن بگیرند که موجب سستی و دلسردی افراد گروه نشود.

صلواتی در پایان سخنان خود یادآور شد: چالش بعدی، چالش بازاریابی است و بر اساس بازاریابی هیچ محصولی آنقدر خوب نیست کە خودش را بە فروش برساند بلکه باید برای آن بازاریابی کرد تا محصول تولید و به فروش برساند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس