خروج ناقلان از قرنطینه خوزستان چگونه رخ داد؟/ پارتی‌بازی برای واکسن


خروج ناقلان از قرنطینه خوزستان چگونه رخ داد؟/ پارتی‌بازی برای واکسن

امروز نزدیک به 100 نفر از هموطنان بر اثر کرونا جان باختند با این حال برخی اشخاص می گویند مردم باید کارناوالهای شادی در خیابان به راه بیندازندو شادمانی کنند. برخی منابع هم خبر دادند تستهای کاذب باعث شده ناقلان کرونای انگلیسی به علت عدم اطلاع از ناقل بودن خود از قرنطینه استان خوزستان خارج شوند.

امید سلیمی بنی: امروز آمار مرگ و میر هموطنان در اثر کرونا روی مرز ۱۰۰ نفر مانده بود. دقیقا ۹۹ نفر که نشان می دهد خطر کرونا بسیار بالاست. به خصوص زمانی که اعلام می شود نزدیک به ۴ هزار نفر بیمار بدحال روی تخت های بیمارستان مشغول دست و پنجه نرم کردن با این ویروس مرگبار هستند.

در این زمینه سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۸هزار و ۳۱۳ بیمار کووید۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

دکتر سیماسادات لاری گفت: از دیروز تا امروز ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۳۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده که ۷۲۵ نفر از آنها بستری شدند.

وی افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۹۸ هزار و ۵ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۰ هزار و ۷۸۶ نفر رسید.

خروج ناقلان از قرنطینه خوزستان چگونه رخ داد؟/ پارتی‌بازی برای واکسن

به گفته لاری، خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۳۵۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و تاکنون ۱۱ میلیون و ۳۳۷ هزار و ۹۴۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وضعیت ظاهرا به اندازه ای بحرانی است که یک چهره علمی به مردم توصیه کرد هرچه واکسنی دم دستتان رسید استفاده کنید. دکتر مردانی در توصیه به مردم درباره واکسن کرونا گفت: هر واکسن کرونایی دم دستتان بود، بزنید.

البته برای ما که دسترسی به واکسن نداریم، این توصیه چندان به دردبخور نیست ولی برای برخی از مردم، این توصیه، قبلا انجام شده! چون اخبار حاکی از تایید پارتی‌بازی در تزریق واکسن کرونا در برخی مراکز درمانی است و مسئولان مربوطه با تایید این موضوع توجیه کرده اند که: واکسن یخ‌زده است تا خراب نشده باید یکی را پیدا کنند، بزنند!

ماجرای از این قرار است که هر بیمارستان برای تزریق واکسن به کادر درمان خود سهمیه مشخصی دارد و چنانچه یکی از اعضای کادر درمان که در اولویت تزریق واکسن قرار دارند، هنگام تزریق حضور نداشته باشد و یا نخواهد این نوع از واکسن را بزند، برخی از افراد مدعی شدند که مسئولان بیمارستان سهمیه آن شخص را به فرد دیگری از جمله اقوام و آشنایان خود اختصاص می‌دهند.

حسین کرمانپور مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در خصوص این ادعا گفت: احتمالا چنین چیزی درست است چرا که این واکسن‌ها یخ زده هستند و هنگامی از حالت یخ زده در می‌آیند اگر تزریق نشوند، باید دور ریخته شوند و به همین دلیل برای این که واکسن‌ها در چنین شرایطی دور ریخته نشوند که البته خیلی به ندرت پیش می‌آید و اگر برنامه از پیش تعیین شده و غرض ورزی در کار نباشد، در آن لحظه شخصی را پیدا می‌کنند و واکسن را به او می‌زنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این واکسن‌ها به سایر اعضای کادر درمان که در خط مقدم کرونا قرار ندارند و در بخش‌های دیگر مشغول فعالیت هستند، تزریق نمی‌شود و به اقوام مسئولان بیمارستان زده می‌شود؟، گفت: ما نمی‌دانیم آیا واقعا چنین اتفاقی رخ داده یا نه و ممکن است واکسن به پزشکان سایر بخش‌ها، کارکنان داروخانه، شاغلین در آزمایشگاه و...تزریق شود، اما متحمل است آن لحظه که واکسن باز شده است پزشکی در دسترس نبوده و چنین اتفاقی رخ داده باشد.

مشکل اینجاست که تعداد بالای آمار کرونا ظاهرا در همین سطح نخواهد ماند چون سفرهای نوروزی در پیش است و آنطور که حمید سوری رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته است تست‌های سریع، منفی کاذب زیادی دارند و متاسفانه مسافران از استانهای آلوده از جمله خوزستان با همین تست‌ها در حالیکه ناقل ویروس کرونا هستند، قرنطینه را می‌شکنند و بیماری را گسترش می‌دهند.

به جز سفرهای نوروزی، خریدهای نوروزی هم قوز بالا قوز شده است و مردم در بازار و خیابان و هنگام خرید شب عید در معرض این بیماری قرار می گیرد. ماجرای آلودگی در مکانهای خرید به قدری جدی است که زالی، فرمانده مقابله با کرونا در تهران، از بازار پایتخت به عنوان مرکز شیوع کرونای انگلیسی یاد کرده و گفته باید مردم در هنگام حضور در بازارها به شدت از خود مراقبت کنند.

وی، ضمن تقدیر از اجرای برنامه‌های نوآورانه و خلاقانه نظیر غربالگری بازار تهران و بازار تجریش و محله هرندی توسط مجموعه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اجرای طرح هر خانه یک پایگاه را از دیگر اولویت‌های حوزه بهداشت دانست و اجرای این طرح سازنده را باعث اعتلای بهداشت استان تهران عنوان کرد.

زالی همچنین اجرای طرح شهید سلیمانی را منجر به شناسایی خلاءهای حوزه بهداشت تهران عنوان کرد و یادآور شد که در این راستا برنامه‌هایی در حال طراحی است.

به گفته وی، هر ساله در ایام تعطیلات نوروزی، بازدیدها و نظارت‌های بهداشتی اجرا می‌شود که امسال با توجه به شیوع کرونا نیازمند افزایش ابعاد نظارتی و خدماتی این طرح خواهیم بود.

زالی، بازار تهران را یک پدیده اجتماعی، اقتصادی و امنیتی عنوان کرد که با توجه به شیوع ویروس جهش یافته نیازمند توجه بیشتری است زیرا محیط‌های پرازدحام، بستر مناسب برای انتشار و چرخش بیشتر ویروس را فراهم می‌کنند.

خروج ناقلان از قرنطینه خوزستان چگونه رخ داد؟/ پارتی‌بازی برای واکسن

با وجود این هشدارها هنوز برخی اشخاص مردم را تشویق به تجمع و برگزاری مراسم مذهبی می کنند. نمونه این موضوع، سخنان امروز احمد علم الهدی امام جمعه مشهد است. امام جمعه مشهد گفت: در تلاش باشید که با حضور کارناوال‌های شادی و تزیین سردر خانه‌های مردم، این شادی و شور را به فضای شهر بیاوریم و هر کس به هر مقداری برای وجود مقدس امام عصر قدم بردارد آن حضرت نیز متوجه او خواهند شد.

این اخبار در حالی منتشر می شود که همه ما به امید نیاز داریم و در راستای امیدبخشی به مردم امروز رئیس جمهور اعلام کرد: سال آینده سال غلبه بر ویروس و رونق مشاغل خواهد بود. البته نه اول سال. اما به مرور واکسن خارجی وارد می شود و به بازار می آید و واکسن داخلی توزیع می شود.

دکتر روحانی در آیین رونمایی از چند طرح اقتصادی و گردشگری گفت: ان‌شالله سال ۱۴۰۰ از آن سال‌هایی است که خداوند رحمت خود را بر این مردم نازل می‌کند. می توانیم پرده هایی که باعث آزار این مردم شده است را کنار بزنیم و مردم ما هم در بیماری کرونا و هم جنگ اقتصادی موفقیت های بزرگی به دست خواهند آورد.

وی افزود: سال آینده سال غلبه بر ویروس و همه رونق مشاغل خواهد بود. البته نه اول سال. اما به مرور واکسن خارجی وارد می شود و به بازار می آید و واکسن داخلی توزیع می شود. عده ای که مبتلا شدند واز این بیماری گذشتند به طور طبیعی واکسینه شدند و عده ای که نگرفتند واکسینه می شوند.

۴٧٢٣١

کد خبر 1492416

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج