معاون وزیر کشور: در انتخابات امانتدار خواهیم بود


معاون وزیر کشور: در انتخابات امانتدار خواهیم بود

تهران-ایرنا- معاون سیاسی وزیر کشور و رییس ستاد انتخابات کشور بر بی طرفی و امانتداری مسوولان اجرایی در انتخابات پیش رو تاکید کرد.

"جمال عرف" در گفت وگو با برنامه تیتر یک شبکه خبر عنوان کرد: به مدت ۷ روز ثبت نام شوراهای شهر را داریم و ثبت نام شوراهای روستاها از ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ آغاز می شود.

وی ادامه داد: از فردا هیات های اجرایی تشکیل می شود و از ۲۰ اسفند ثبت نام متقاضیان حضور در شوراهای شهرها آغاز می شود. مردم از طریق نرم افزار می توانند ثبت نام کنند و این نرم افزار امروز مورد ارزیابی قرار گرفت. ترجیح ما ثبت نام غیرحضوری است اما در پیشخوان دولت نیز امکان ثبت نام وجود دارد. همچنین در نهایت متقاضیان با مراجعه به فرمانداری و بخشداری می توانند ثبت نام کنند اما تاکید ما با توجه به کرونا، ثبت نام غیرحضوری در انتخابات است.

معاون وزیر کشور توضیح داد: متقاضیان با کد ملی احراز هویت می شوند و برای آنان کد رهگیری ارسال می شود و مدارک نیز به هیات نظارت نامزدها ارسال می شود.

عرف تاکید کرد: طبیعت انتخابات و فضای انتخاباتی حضور مردم است اما ما در فضای کرونایی هستیم و قرار است همه ظرفیت های فضای مجازی و رسانه ای در اختیار داوطلبان قرار گیرد. اصل بر این مهم است. یکی از تخلفات ما در انتخابات امسال برای نامزدها عدم رعایت پروتکل های بهداشتی است.

وی با بیان اینکه در شوراها شرایط ثبت نام متقاضیان و استعلامات قانونی نیز در پروسه قانونی مشخص شده است یادآور شد:

۲۱ اردیبهشت ثبت نام متقاضیان ریاست جمهوری آغاز می شود. سپس اسامی و متقاضیان برای هیات مرکزی ارسال می شود و در نهایت متقاضیان نهایی اعلام می شوند. ۲۰ روز زمان تبلیغات برای نامزدها درنظر گرفته شده است و ۲۸ خرداد نیز انتخابات انجام خواهد شد.

به گفته معاون سیاسی وزیر کشور، دغدغه در انتخابات پیش رو، میتینگ ها است که احتمالا نداریم و یا با حداقل حضور افراد و با رعایت پروتکل ها خواهد بود.

عرف گفت: زنگ انتخابات ۱۴۰۰ را امروز ۱۹ اسفند زدیم البته ما در وزارت کشور مدتهاست برای انتخابات آماده ایم و از مهرماه فعالیت ها در این بخش آغاز شده است.

وی ادامه داد: در شش حوزه میاندوره مجلس داریم و در چهار حوزه میاندوره مجلس خبرگان را داریم در تهران چهار صندوق را داریم ریاست جمهوری، شوراها، میان دوره مجلس و خبرگان.

رییس ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: استفاده از انتخابات الکترونیک در شوراها در کلانشهرها استفاده می کنیم و صندوق الکترونیک داریم درباره تهران نیز قرار است که در بخش انتخابات شوراها این اتفاق رخ دهد و این مهم پس از تایید اتفاق می افتد و پیش بینی می کنیم در ۳ روز شمارش آرا اتفاق بیفتد.

عرف تصریح کرد: از گذشته ورودی برای ثبت نام ریاست جمهوری باز بوده است که باید شاخصی در این بخش قرار دهیم تا هرکسی ثبت نام نکند. یکی از نواقص قانون ما این است و امیدوار بودیم در اصلاحیه مجلس، چارچوب هایی قرارداده شود.

وی افزود: ملاک ما برای ارزیابی مجریان و همکارانمان قانون است و ما نمی توانیم در انتخابات جانبداری کنیم و مجاز نیستیم گرایش خود را در جریان انتخابات دخیل کنیم و این یعنی بی طرفی و امانتداری. اگر کسی در این راه تخلفی انجام دهد با او برخورد خواهیم کرد.

رئیس ستاد انتخابات کشور عنوان کرد: در قانون ۹۵ نحوه فعالیت احزاب مشخص است. در این قانون اشاره شده که حزب و جبهه قانونی هستند و ۱۲۱ حزب خود را با قانون جدید تطبیق دادند. از میان احزاب، گروه هایی می توانند با یکدیگر ائتلاف کنند و از این رو ما غیر حزب و جبهه، گروه قانونی دیگری نداریم. کسانی که تحت عنوان شورا و سایر عناوین فعالیت کنند باید با قانون تطبیق پیدا کنند و اکنون ۱۱ جبهه تایید شده در کشور داریم که اصلاح طلبان، اصولگرایان و مستقل ها را شامل می شود.

عرف اظهار کرد: معمولا چند ماه مانده به انتخابات، با موضوع تقسیمات کشوری مطرح نمی شود و از اول اسفند، پرونده جدیدی را نپذیرفتیم و پرونده های قبلی را ارزیابی کردیم. اخیرا اعلام شده که استانی تقسیم یا به استان دیگری اضافه شود. در وزارت کشور کار کارشناسی شده و نمی توانیم اجازه چنین اقدامی را بدهیم و شائبه های انتخاباتی نیز در پی دارد از این رو در سطح استان ها ارتقاهای محدود داریم و ده به دهستان تبدیل می شود.

وی گفت: در زمان کنونی مسئله عموم مردم انتخابات نیست و همه درگیر امور روزمره و عید و مسائل اقتصادی هستند اما همزمان با سال ۱۴۰۰، فضا انتخاباتی تر می شود. روند امروز رو به رشد است و حداقل حضور دوره های قبل را خواهیم داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس