مراکز گردشگری آموزش و پرورش باید موردتوجه وزارت میراث فرهنگی قرار گیرد


مراکز گردشگری آموزش و پرورش باید موردتوجه وزارت میراث فرهنگی قرار گیرد

اعضای شورای معاونان در نوزدهمین برنامه گفت‌وگوی هفته برمدار تحول و بهبود یادگیری که با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد به تشریح و تبیین برنامه‌های آموزش‌وپرورش پرداختند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، در نوزدهمین نشست گفت‌وگوی هفته باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش‌وپرورش و سایر دستگاه‌های دولتی که با محوریت موضوع گفت‌وگو بر محور تحول با حضور محسن حاجی میرزایی و علی‌اکبر مونسان در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، تعدادی از اعضای شورای معاونان به تشریح و تبیین برنامه‌های آموزش‌وپرورش پرداختند. برنامه‌ها و موارد مطرح‌شده از سوی اعضای شورای معاونان به شرح زیر است:

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی

سید جواد حسینی در این نشست اظهار کرد: در طراحی و پوشش لباس و همچنین هویت اسلامی-ایرانی، فضاهای آموزشی دو موضوع مشترک آموزش‌وپرورش و میراث فرهنگی و گردشگری برای همکاری است.

وی ادامه داد: در هر استان می‌توان قدیمی‌ترین مدرسه را به مرکز گردشگری تبدیل کرد و این موضوع نیازمند همکاری مشترک دو وزارتخانه است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس

مهر اله رخشانی‌مهر اظهار کرد: تعداد مدارس ماندگار آموزش‌وپرورش 50 واحد است که باید برای نگهداری آن‌ها چاره‌ای اندیشیده شود. برای تعمیر و نگهداشت مدارس ماندگار، نیازمند منابع مالی هستیم؛ لذا از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انتظار همکاری داریم.

رخشانی‌مهر ادامه داد: پیشنهاد می‌کنیم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ردیف اعتباری برای نگهداری و تعمیر مدارس ماندگار در بودجه خود بگنجاند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع

علی الهیار ترکمن با ارائه آمار و ارقام مراکز رفاهی، فرهنگی و گردشگری آموزش‌وپرورش اظهار کرد: برای توسعه مراکز رفاهی و گردشگری از بودجه دولتی استفاده نمی‌کنیم؛ بلکه این مراکز با استفاده از درآمدهای خود توسعه می‌یابند.

وی افزود: قبل از شیوع کرونا سالانه بیش از 4 میلیون روز فرهنگی از مراکز رفاهی و گردشگری آموزش و پرورش استفاده می‌کردند لذا این موضوع می‌تواند موردتوجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار گیرد و همکاری بیشتری با آموزش‌وپرورش داشته باشد.

الهیار گفت: توجه آموزش‌وپرورش به ایجاد و توسعه مراکز درمانی است. اکنون 14 مرکز درمانی داریم که به‌صورت رایگان یا نیمه رایگان به بازنشسته‌ها ارائه خدمت می‌کنند.

وی ادامه داد: آموزش‌وپرورش در حفظ و انتقال میراث معنوی فعال است و فعالیت‌هایی مانند؛ شاهنامه‌خوانی، حافظ خوانی و ... را در فعالیت‌های خود قرار داده است، بنابراین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌تواند برای احیای این سنت حسنه، با آموزش‌وپرورش همکاری کند.

معاون آموزش متوسطه

علیرضا کمرئی اظهار کرد: از 160 رشته کاردانش، تعداد 9 رشته مرتبط با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است که این رشته‌ها 5 درصد رشته‌های کاردانش را تشکیل می‌دهند و تمایل داریم با رعایت استانداردها، رشته‌های مرتبط با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را توسعه دهیم.

وی تصریح کرد: بیش از 1700 هنرجو در رشته‌های مرتبط با گردشگری تحصیل می‌کنند و هرسال 600 نفر از این هنرجویان این رشته‌ها فارغ‌التحصیل می شوند که این آمار نسبت به نیاز جامعه بسیار کم است.

معاون آموزش متوسطه بر ضرورت توسعه رشته‌های؛ «مهمانداری» و «هتل داری» و رستوران تأکید و عنوان کرد: در شاخه فنی و حرفه‌ای 500 هنرجو در رشته‌های مرتبط با گردشگری در حال تحصیل هستند.

پایان پیام/260

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا