اعتبار لازم برای اصلاح شبکه های فرسوده آب در خراسان جنوبی اختصاص یابد


اعتبار لازم برای اصلاح شبکه های فرسوده آب در خراسان جنوبی اختصاص یابد

ملانوری با اشاره به اینکه هدر رفت حدود 40 تا 45 درصدی آب شرب در خراسان جنوبی به هیچ وجه قابل توجیه نیست، گفت: باید اصلاح شبکه‌های فرسوده انتقال آب و تامین اعتبار لازم در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «حمید ملانوری» عصر امروز (۱۷ اسفند) در جلسه ستاد سازگاری با کم آبی استان اظهار کرد: خراسان‌ جنوبی به عنوان یک استان کویری و کم بارش در سال‌های ترسالی میزان بارندگی آن ۱۱۵ میلی متر بوده که در سال جاری به ۳۵ میلی‌متر کاهش یافته است

استاندار خراسان‌ جنوبی با اشاره به یک دوره خشکسالی ۲۰ ساله در این استان کویری، گفت: افت آب های زیر زمینی در استان نشانگر وضعیت کم آبی استان است و متاسفانه در طول دوره هیا مختلف در بسیاری از مناطق کشور برخلاف عرف منطقه اتفاقاتی در حوزه های مختلف مصرف آب اتفاق افتاده است اما باید در این زمینه به اصالت هر منطقه برگردیم.

وی بیان کرد: در همین راستا سند سازگاری با کم آبی استان خراسان جنوبی تدوین و برای بخش‌های مختلف کشاورزی، معدن، صنعت و مصارف خانگی وظایفی تعیین شده است.

ملانوری در ادامه میزان مصرف آب در بخش شرب خانگی را حدود پنج تا هفت درصد، بخش صنعت و خدمات حدود سه درصد دانست و افزود: بر اساس آمار موجود، هم اکنون بیشترین میزان آب مصرفی در استان مربوط به بخش کشاورزی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

استاندار خراسان‌ جنوبی با اشاره به اینکه در استان‌های کویری به واسطه عدم استفاده درست از شیوه‌های آبیاری، هدر رفت آب نیز بسیار بالا است، گفت: در بخش آب شرب به دلیل فرسودگی شبکه‌های انتقال و توزیع حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد آب هدر می رود

به گفته وی این میزان هدر رفت بالای آب شرب در استان به هیچ وجه قابل توجیه نیست و باید اصلاح شبکه‌های فرسوده آب شرب و تامین اعتبار لازم در این زمینه مدنظر قرار گیرد.

کم توجهی به ارزش آب به دلیل عدم عرضه آن به قیمت واقعی

ملانوری با بیان ضرورت جداسازی آب شرب از آبیاری فضای سبز و تدوین برنامه برای این مهم، تصریح کرد: استحصال، سالم سازی و عرضه آب، هزینه های هنگفتی را به دنبال دارد، اما چون کسی از این هزینه ها مطلع نمی گردد قدر آب را نمی دانیم و متاسفانه گاهی برای آبیاری فضای سبز و شستن ماشین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: دلیل عمده این عادی انگاری و بی توجهی در مصرف آب به واسطه قیمت پایین آن در کشور است اما اگر آب با ارزش واقعی عرضه شود این اسراف ها کاهش می یاید.

وی با اشاره به اینکه کنتور گذاری چاه‌های آب دستگاه‌های دولتی ضروری است، افزود: برای اصلاح الگوی مصرف در بخش آب همیشه بر پنج درصد مصرف آب شرب تأکید شده در حالی که از سایر بخش‌ها غفلت نموده‌ایم.

پایان پیام/375

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس