فعالیت کانون های مساجد حول محور امام جماعت برنامه ریزی شود/ فعالیت در جبهه مقابله با تهاجم فرهنگی مدیرکارآمد و به روز می خواهد


فعالیت کانون های مساجد حول محور امام جماعت برنامه ریزی شود/ فعالیت در جبهه مقابله با تهاجم فرهنگی مدیرکارآمد و به روز می خواهد

حجت الاسلام قائمی گفت: باید این موضوع مورد توجه باشد که امام جماعت به تعبیر رهبری مدیر طبیعی مسجد است و دیگر ارکان از جمله بسیج، کانون فرهنگی هنری، هیئت امنا در کنار امام جماعت و با مدیریت وی باید فعالیت داشته باشند. تانوجوانان و جوانان ما جذب شوند.

خبرگزاری شبستان- مازندران؛ کانون های فرهنگی هنری مساجد در راستای تحقق منویات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و اصول و سیاست‌های فرهنگی کشور با مصوبه جلسه ۳۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۱۸ اسفند سال 1371 تاسیس شده اند و ثبت 18 اسفند در نشست ماده‌واحده تعیین مناسبت‌های تقویم رسمی سال 94 هجری شمسی بررسی و نهایی شد.

واکنون۲۸سال از عمر این کانون ها می گذرد، و125هزار و ۱۶۶مازندرانی عضور هزار و 176کانون فرهنگی هنری در استان مازندران هستند که ۷۱۴کانون از این تعداد روستایی و باقی در مساجد شهری ایفای نقش می کنند.

به گفتگو تفصیلی با حجت الاسلام والمسلمین «محمدجواد قائمی» مدیر حوزه علمیه خواهران استان مازندران که خود یکی از اعضای کانون های مساجد استان و موسس کانون فرهنگی هنری مسجد جامعه شهرستان نوشهر است، پرداختیم که از نظر می گذرد.

*بچه های مسجد در سایه کرونا مشغول برنامه ریزی برای گرامیداشت 28امین سالروز تشکیل کانون های مساجد هستند لطفا نظرتان را درخصوص اهمیت برخورداری مساجد ازکانون فرهنگی هنری بفرمایید.

به اعتقاد من ابتکار تشکیل کانون‌های فرهنگی هنری در جوار مساجد بارقه امیدی بود برای احیای کار کردهای واقعی مساجد که امروز این کانون ها به جریان بزرگ فرهنگی تبدیل شده اند. شکل گیری اندیشه تشکیل کانون های مساجد را باید به لحاظ جایگاه مسجد در اسلام دانست . و آنچه امروز در 28سالگی این کانون ها باید مورد توجه باشد توجه کمی و کیفی به این کانون‌ها در کنار هم است.

* مهم ترین دغدغه و مطالبه خود در حوزه مساجد را بفرمایید.

متاسفانه در روزهای اخیر یکی از تئوری سین های اصلاحات به امام خمینی(ره) می تازد و می گوید امام راحل کشور را با مسجد اشتباه گرفته است باید به این بزرگوار گفت شما مسجد را نشناختید مسجد در آموزه های دینی ما مبدا تحولات است و لذا مسجد در حقیقت پایلوت و زیرساخت کل تحولات می تواند باشد نگاه کنید انقلاب ما به برکت مسجد شکل گرفت جنگ ما به برکت مسجد پیش رفت فتنه های دشمنان انقلاب به برکت مسجد خنثی شد تحولات متاثر از بحران های طبیعی سیل، زلزله، آتش سوزی همه با محوریت مسجد مدیریت می شود اینها اون پتانسیل ها است اگر نمی آییم توجه به این پتانسیل ها نمی کنیم این مشکل ساختار نیست مشکل ماست.

ما در جامعه اشکال پیدا می کنیم این مشکل در انقلاب نیست مشکل در مواجه با انقلاب است؛ نگاه رهبری همین است مسجد باید کانون فعالیت در محیط خود باشد یعنی اینکه اگر در یک منطقه مشکل اقتصادی داریم باید مسجد متولی رفع آن شود؛ لذا نگاه کنید در هرم تحولات ایران بعد از اسلام سه رکن مسجد به عنوان مرکز دینی، مدرسه به عنوان مرکز آموزشی و متجر (محل تجارت) به عنوان نهاد اقتصادی در بازارهای سنتی کنار هم و به صورت توامان بودند.

در گذشته همه فعالیت های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... مردم حول محور مسجد بوده است، باید به فرموده مقام معظم رهبری تحولات از یک محیط کوچک دریک خیابان و محله تا کشور حول محور مسجد شکل بگیرد .

متاسفانه این نگاه در تصمیم سازان جا نیفتاد در جامعه هم شکل نگرفت و متاسفانه مساجد همچنان در غربت به سر می برند همه کارها را انجام می دهند اما نمی توانند کارها را دریک سازمان ارائه دهند اگر نگاه رهبری شکل بگیرد و مساجد به کانون تحولات تبدیل بشود. آنگاه می توان به نجات این پایگا های دینی از غربت خوش بین بود.

*به نظر شما کانون های مساجد در این 28سال چه میزان در حوزه مقابله با تهاجم فرهنگی موفق بودند؟

کانون فرهنگی هنری مساجد که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل و فعالیت می کنند می توانند در نجات مساجد از غربت اثرگذار باشند؛ این کانون ها یکی از ریل های اصلی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی محسوب می شوند.

مسجد در حال حاضر مملو از تشکلات مختلف برای انجام امور فرهنگی، دینی و... است اما همچنان در غربت بسر می برد. مشکل در توجیه سازی است هنوز نتوانستیم به جامعه هدف توجیه دهیم؛ علیرغم توسعه این زیرساخت ها هنوز آن نگاه سنتی در مساجد حاکم است .باید با تدابیر لازم مساجد از حالت سنتی خارج و به صورت کارآمد و به روز مدیریت شود. برخی از کانون های مساجد در جبهه مقابله با تهاجم فرهنگی ورود خوبی داشته اند اما با تحقق کامل خواست رهبری مبنی برایجاد کانون فرهنگی هنری در جوار مساجد با هدف مقابله با تهاجم فرهنگی هنوز فاصله داریم که می طلبد این کانون ها به ابزار نوین و علم روز مجهز باشند، مخاطب شناس و ذائقه شناس باشند تا موجبات حضور حداکثری مردم در فعالیت های مسجدی فراهم شود و یاس و ناامیدی به جبهه دشمنان انقلاب اسلامی القاء و مخابره شود. البته در این بین خواهران طلبه حاضر به سربازی در این مسیر هستند تا برای پیاده سازی این هدف مقدس در کنار کانون های مساجد باشند.

*طلبه های خواهر در طرح امین مشارکت دارند آیا در حوزه کانون های مساجد فعالیت دارند؟

فعلا به صورت سازمانی در این بخش ورود پیدا نکردیم یک نقطه پایلوت پیشنهادی با ستاد نماز جمعه داشتیم بدین صورت که در مدارس علمیه خواهران، کانون آدینه تشکیل دهیم و تمام کار فرهنگی ستاد نمازجمعه را پوشش دهیم نیروهای ما جهادی هستند دانش آموختگان ما منتظر خدمت هستند در کانون های مساجد هم آمادگی داریم در قالب یک ساز و کار مشخص و معین دانش آموختگان ما که علاقه مند به فعالیت در این حوزه هستند را به آن سمت هدایت کنیم و از توان علمی و معرفتی خواهران مبلغه و طلبه برای رسیدن به هدف متعالی کانون های مساجد بهره گیری کنیم یقینا در حال حاضر اگر جستجو کنید خواهران در بسیاری مساجد استان فعالیت دارند اما سازمان یافته نیست .

*آیا طلبه های خواهر و فارغ التحصیلان مدارس علمیه استان مازندران در بحث بانوان و کاهش آسیب های اجتماعی حوزه زنان فعالیت دارند؟

مستحضرید که تقویت روحیه دین مداری و دین داری میان بانوان می توانند نقش اساسی در کاهش آسیب های اجتماعی داشته باشند. و اگر کانون های مساجد استان زمینه ساز حضور بیش از پیش و سازمان یافته طلبه های خواهر در برنامه های این کانون ها شوند مطمئنا شاهد کاهش و رفعع معضلات اجتماعی حوزه زنان خواهیم بود.

* ساکن نوشهر هستید فعالیت کانون های مساجد در غرب استان مازندران را چگونه ارزیابی می کنید ؟

اعتقاد ندارم کار مذهبی در غرب کم است از بس نیاز آنجا زیاد است هرچه کار کنند کمتر دیده می شود به جهت وجود جمعیت شناور آن منطقه از استان می طلبد کارهای فرهنگی و دینی بیشتری اجرایی شود. مساجد ما فعال هستند اما فعالیت ها به صورت سنتی نیست. در شرق و مرکز استان فعالیت های دینی زیادی در مساجد داریم اما در غرب استان جلسات قرآن در منازل مردم برگزار می شود؛ بعد از نماز بحث قرائت یک صفحه قرآن کریم که مورد تاکید رهبری است بدون فوت وقت اجرا می شود .تفاوت نگاه و روش وجود اما فعالیت های مذهبی اونجا کم نیست روش ها متفاوت است برخی از دیده نشدن های فعالیت های مذهبی در غرب استان، متاثر مسایل مهاجر پذیری و فرهنگ توریست است.

*به نظر شما کانون های مساجد چه مقدار در ارتقای فضای اعتقادی جامعه اثرگذار هستند؟

کانون های مساجد باید بیشتر فعال شوند اعتقاد شخصی من این است بسیج و کانون و امام جماعت باید با هم هماهنگ و همسو باشند اگر کانون واقعا روی نگاه رهبری شکل بگیرد نوجوانان و جوانان ما جذب مسجد می شوند و مشکلات و معضلات اجتماعی مرتفع خواهد شد. همچنین باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد که امام جماعت به تعبیر رهبری مدیر طبیعی مسجد است و دیگر ارکان از جمله بسیج، کانون فرهنگی هنری، هیئت امنا در کنار امام جماعت و با مدیریت وی باید فعالیت داشته باشند. که اگر این چنین باشد در یک محل می توانیم شورا محل را در دست بگیریم تا همانند امروز شاهد اوضاع نابسامان در برخی شوراها نباشیم.

پایان پیام/286

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟