مرحله سوم آزمایش واکسن کوبایی ویروس کرونا آغاز شد


مرحله سوم آزمایش واکسن کوبایی ویروس کرونا آغاز شد

تهران- ایرنا- مرحله سوم کارآزمایی‌ بالینی واکسن کوبایی سوبرانا02 علیه کووید19، امروز /سه شنبه/ در بیش از 30 مرکز بهداشتی پایتخت کوبا آغاز شد.

به گزارش سه شنبه ایرنا از خبرگزاری پرنسا لاتینا، موسسه تحقیقاتی فینلای به عنوان مسئول برنامه تولید واکسن سوبرانا ۰۲، در شبکه شخصی خود از طریق توئیتر این خبر را منتشر کرد.

«داگمار گارسیا» مدیر موسسه فینلای گفت: به دلیل تعداد زیاد داوطلبان (۴۴ هزار و ۱۰ نفر) و دستیابی به نتایج مطلوب در آزمایش‌های انسانی مراحل قبل، مرحله سوم آزمایش سوبرانا۰۲ علیه ویروس کرونا، در تاریخ واکسیناسیون کوبا بسیار مهم و بی سابقه است.

دانشمندان موسسه فینلای با ابراز خرسندی از نتایج مطلوب و مثبت مراحل قبلی آزمایش انسانی واکسن سوبرانا در شبکه های اجتماعی اعلام کردند: واکسیناسیون مرحله سوم سوبرانا۰۲ با سرعت لازم آغاز شد. ما پیروز خواهیم شد.

از جمله اهداف مطالعه مرحله سوم، ارزیابی اثربخشی کامل محصول است تا از نبودن علائم و عوارض جانبی جدی دارو اطمینان حاصل شود.

از ویژگی های این مرحله سازگاری و کنترل روند درمان با داروی مشابه است که در صورت حصول نتایج مطلوب، کوبا به هدف ایمن سازی جمعیت خود در برابر ویروس کرونا نزدیک خواهد شد.

«ماریا ائوخنیا» محقق اصلی مطالعات بالینی واکسن یادآور شد: داوطلبان پس از دریافت اولین دوز واکسن در طول ۲۸ روزه دوره درمان تحت نظر خواهند بود.

متخصص پروژه تولید واکسن همچنین با اشاره به محدودیت های دوره مربوط به داوطلبان مشمول یادآور شد: زنان باردار یا در دوره شیردهی، افراد مبتلا به سرطان یا بیماری های مزمن در این دوره مطالعات بالینی قرار نمی گیرند. همچنین افراد مبتلا به ویروس ایدز یا دارای تب حاد و بیماری های عفونی و افراد دارای خالکوبی در بازوها مشمول طرح واکسیناسیون این مرحله آزمایشی نخواهند بود.

دانشمندان موسسه فینلای اعلام کردند: طول دوره مطالعات ۹۰ روز از آخرین دوز تزریقی به گروه سوم خواهد بود. البته این زمان کاملا دقیق نیست و پس از حصول نتایج مطلوب، امکان واکسیناسیون اضطراری وجود خواهد داشت.

واکسن سوبرانا۰۲ جزء ۲۴ واکسن جهانی در حال تولید است که امروز به گروه ۱۶ واکسنی که در مرحله سوم کارآزمایی بالینی هستند، پیوسته است.

مرحله سوم آزمایش واکسن کوبایی ویروس کرونا آغاز شد

واکسن سوبرانا ۰۲ ؛ برنامه مشترک در کوبا و ایران

کوبا و ایران ۲۰ دی در چارچوب همکاری های مشترک در زمینه آزمایش های بالینی واکسن سوبرانا ۲ توافق کردند در صورت موفقیت آمیز بودن مرحله دوم، مرحله سوم کارآزمایی های بالینی در تهران انجام پذیرد.

سوبرانا۲ با گذر از دو مرحله کارآزمایی بالینی، وارد مرحله سوم شد که طی آن بر روی ۱۵۰ هزار نفر داوطلب در کوبا و ایران آزمایش خواهد شد. مکزیک نیز در حال مذاکره با کوبا برای مشارکت در مرحله سوم آزمایش هاست.

سوبرانا۲ واکسن مبتنی بر پروتئین بوده که حاوی بخشی از ویروس کروناست و باید سه دوز از آن در فواصل دو هفته ای مصرف شود.

این دارو برخلاف مدرنا و فایزر نیاز به نگهداری در دمای انجماد ندارد و این یکی از مزایای این واکسن برای کشورهایی است که تجهیزات کافی برای منجمد نگهداشتن آنها را ندارند.

«ویسنته ورث» مدیر موسسه تحقیقات واکسن فینلای کوبا، سوبرانا۲ را «خیلی مطمئن و با عوارض جانبی ناچیز» توصیف کرد که لازمه ورود به مرحله سوم آزمایش های انسانی است. دانشمندان تا زمانی که آزمایش ها به پایان نرسند، گواهی اثربخشی دارو را صادر نخواهند کرد. هنوز مشخص نیست که آیا دارو در برابر انواع جدید ویروس های جهش یافته نیز اثرگذار خواهد بود یا نه.

دولت کوبا با ابراز امیدواری و خوش بینی، امکان تولید ۱۰۰ میلیون دوز واکسن سوبرانا۲ را در سال جاری برآورد کرده است که این میزان برای واکسیناسیون تمام جمعیت این کشور ۱۱ میلیونی و بازدیدکنندگان خارجی را بیش از مقدار مورد نیاز کفایت خواهد کرد.

«علیرضا بیگلری» رئیس انستیتو پاستور ایران، پیش‌تر از آغاز مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن مشترک ایران و کوبا از هفته‌ های آینده خبر داد و گفت: تولید واکسن مشترک کرونا بین ایران و کوبا در هر دو کشور انجام می شود.

«سیماسادات لاری» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از انتقال دانش تولید واکسن‌های روسی و کوبایی به داخل کشور خبر داد و گفت: این فرایند در حال اجراست تا این واکسن‌ها را با استفاده از توان بومی و داخلی کشور تولید کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | انتقال مجروحین حمله هوایی به پایگاه کالسو به مراکز درمانی بابل در جنوب بغداد