پنتاگون: هیچ تصمیمی درباره خروج از افغانستان گرفته نشده است


پنتاگون: هیچ تصمیمی درباره خروج از افغانستان گرفته نشده است

درحالی که وزیر خارجه آمریکا از احتمال خروج نیروها تا پایان ماه آوریل سخن گفته اما پنتاگون تاکید کرد که هنوز تصمیمی درباره خروج نیروها از افغانستان اتخاذ نشده است.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در یک نشست خبری تاکید کرد که هنوز هیچ تصمیمی درباره خروج 2500 نظامی باقیمانده آمریکایی از افغانستان اتخاذ نشده است.

کربی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره زمان خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان گفت: نمی‌توانم برای شما مشخص کنم که چه برنامه‌ریزی مشخصی درحال انجام است، زیرا هنوز تصمیمی در مورد وضعیت آینده نیروها در افغانستان گرفته نشده است.

براساس توافقنامه آمریکا با طالبان که در 29 فوریه سال 2020 (10 اسفند 1398) به امضا رسید، همه نظامیان آمریکایی و ناتو باید طی 14 ماه یعنی 1 می سال 2021 (11 اردیبهشت 1400) خاک افغانستان را ترک کنند.

با این حال دولت بایدن پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاکید کرد که درنظر دارد این توافقنامه را مورد بازنگری قرار دهد اما هنوز نتیجه آن اعلام نشده است.

گفتنی است که نشست اخیر وزرای دفاع سازمان ناتو برای تصمیم‌گیری درباره خروج نیروها از افغانستان بدون هیچ نتیجه‌ای پایان یافت.

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در جریان این نشست به خبرنگاران گفته بود: من به متحدانمان گفتم که نتیجه بررسی هرچه باشد، آمریکا خروج عجولانه و بدون نظم از افغانستان نخواهد داشت.

وی همچنین تاکید کرد: هیچ غافلگیری وجود نخواهد داشت ما با هم مشورت خواهیم کرد، با هم تصمیم خواهیم گرفت و با هم اقدام خواهیم کرد.

با این حال یکشنبه نامه‌ای از وزیر خارجه آمریکا به رئیس جمهور افغانستان درز کرد که در آن تاکید شده بود که واشنگتن هیچ گزینه‌ای را رد نمی‌کند و ضمن بررسی خروج کامل نیروها تا اول ماه می، دیگر گزینه‌ها را نیز در دست بررسی دارد.

در این نامه وزیر خارجه آمریکا با تهدید رئیس جمهور افغانستان افزود: نگران هستم که پس از خروج نیروها، حتی باوجود ادامه کمک‌های مالی به نیروهای شما، اوضاع امنیتی بدتر شود و طالبان بتوانند مناطق بیشتری را به تصرف درآوردند.

کارشناسان بر این باورند که این نامه برای تحت فشار قرار دادن دولت افغانستان برای پذیرفتن طرح آمریکا برای ایجاد دولت مشارکتی نوشته شده و سپس به رسانه‌ها درز کرده است.

انتهای پیام/.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نسخه‌های مافیایی آیفون 15 توسط Caviar معرفی شد