دبیر کمیسیون فرهنگی هیات دولت: اعتماد در جامعه سیر نزولی دارد


دبیر کمیسیون فرهنگی هیات دولت: اعتماد در جامعه سیر نزولی دارد

تهران - ایرنا - دبیر کمیسیون فرهنگی هیات دولت گفت: اکنون مشکل بی‌اعتمادی در جامعه وجود دارد و مشاهدات از دهه 50 تاکنون نشان می‌دهد که روند اعتماد در ایران نزولی است و وقتی این روند بی‌اعتمادی را شاهد هستیم باید روش‌های تغییر و اصلاح آن را پیدا کنیم.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی مددکاری اجتماعی ایران، دکتر ابوتراب طالبی روز سه شنبه در آیین افتتاحیه سومین کنگره بین‌المللی و سی و پنجمین همایش ملی مددکاری اجتماعی ایران با بیان اینکه از سال ۸۰ تا ۹۴ امانتداری و گذشت در بین مردم کم اهمیت شده است، اظهار داشت: اهمیت خیرخواهی در بین مردم نیز کاهش یافته و مردم احساس می کنند که دیگران دورو و متظاهر هستند و به تملق بیشتر گرایش دارند و این موضوع برای دسترسی به ارزش های مادی است.

وی با بیان اینکه تملق و چاپلوسی در بین افراد بیشتر شده، تصریح کرد: اگر این مشکلات وجود داشته باشد، سیاستگذاری برای همبستگی با چالش مواجه می شود و در ایران نیز تحت تاثیر شرایط محیطی این را برای ما تحمیل کرده است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: در این شرایط چه می توان انجام داد، می گوییم همبستگی اجتماعی مستلزم عدالت و مساوات و احساس اشتراک در نزدیکی به همدیگر است و اگر اینها اختلال ایجاد کند با مشکل همبستگی در جامعه مواجه خواهیم شد.

وی ریل گذاری در برخی زمینه ها را تاثیرگذار دانست و گفت: باید سیاستگذاری در حوزه ها را انجام داد و توجه به نهادهای اجتماعی بجای دیکته بر نهادهای اصلی به عنوان یک اصل تلقی شود.

طالبی اظهار داشت: اینکه همبستگی اجتماعی مهم است همه می دانیم یکی از دغدغه های کارشناسان حوزه اجتماعی، مساله همبستگی است. مسایلی که در جامعه داریم ناشی از مسایل عمومی است که در روند توسعه و مدرنیزاسیون اتفاق می افتد و بخشی بخاطر تضعیف حیات اخلاقی است و فردیت تقویت می شود و به گوشه های زندگی شخصی رانده می شویم. حتی مفهوم خوشبختی روایت فردگرایانه دارد پس بخشی از مشکلات در ایران ناشی از روند و تحولات در دنیا است که ما با آن مواجه هستیم.

طالبی افزود: در جامعه ایران در شرایط کنونی با مساله مضاعف دیگری هم مواجه هستیم در کنار مواجه با سستن شدن روابط اجتماعی با مشکلات دیگری هم مواجه ایم، مردم با مسایل اقتصادی روبه رو هستند و مردم بخاطر تحریم و فشارهای بین المللی بواسطه آمریکا که تنگنا ایجاد کرده، با تشدید شکاف های موجود در جامعه را مواجه اند.

دبیر کمیسیون فرهنگی هیات دولت گفت: در جامعه با شکاف اقتصادی، صحبت کردن در باره مسایل همبستگی اجتماعی سخت می شود.

مددکاران اجتماعی بهترین رصد کننده آسیب های اجتماعی هستند

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: مددکاران اجتماعی در همه شرایط به ویژه در زمان شیوع ویروس کرونا در حل مشکلات و آسیب های اجتماعی بسیار می توانند تاثیرگذار باشند و در واقع بهترین رصد کننده و دیده بان این آسیب های اجتماعی هستند.

مهدی عیسی زاده افزود: بدون شک مددکاران اجتماعی به دلیل انباشت اطلاعات یکی از بهترین گروههای تخصصی برای امر دیده بانی اجتماعی و رصد مسایل و آسیب های اجتماعی هستند. مجلس شورای اسلامی این مساله را به عنوان یک فرصت ارزشمند قلمداد می کند و یکی از الزامات سیاستگذاری اجتماعی و برنامه ریزی در حوزه سلامت اجتماعی، آسیب های اجتماعی و کیفیت بهتر زندگی اجتماعی، اتخاذ تصمیمات درباره دیده بانی اجتماعی است.

وی تصریح کرد: ضروری است تا تغییرات و تحولات اجتماعی و مولفه های مرتبط با این وضعیت به طور مستمر رصد شود البته که دسترسی به دیده بانی اجتماعی یکی از راههای رسیدن به این موضوع است. افزایش همبستگی اجتماعی عوامل مهمی برای توسعه فراگیر و همه جانبه و عبور از شرایط بحرانی در هر شرایطی است و حتی در کرونا می توانند برای تحقق عدالت اجتماعی موثر باشد در چنین شرایطی می توان افزایش سرمایه انسانی را در کشور مهم دانست.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: هیچ تصمیمی نباید در راستای کاهش همبستگی اجتماعی باشد چون ما به همدیگر نیاز داریم و در زندگی اجتماعی باید به فکر دیگران باشیم. کار مددکاران اجتماعی در واقع همین است که افراد یاد بگیرند و توانمند شوند تا در زندگی اجتماعی خود موثر واقع شوند. درب کمیسیون اجتماعی به روی همه مددکاران اجتماعی باز است تا بتوانیم با مشاوره به همدیگر کار اصلی که همان تامین سلامت اجتماعی و کمک برای بهبود زندگی و کاهش آسیب های اجتماعی را به سرمنزل اصلی برسانیم.

جامعه نیاز به افراد مسن سالم دارد

استاد دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ایران گفت: اگر بخواهیم جامعه ای سالم داشته باشیم باید حتما افراد مسن در آن جامعه از سلامت کامل برخوردار باشند. اگر یک جامعه بخواهد ارتقا و رفاه اجتماعی را تجربه کند باید افراد مسن سالم داشته باشد، چون سلامت این افراد بسیار موضوع مهمی است.

دکتر نسیبه زنجری افزود: تاثیر نابرابری روی سلامت دیگر رویکردها نیز تاثیر جدی دارد به همین منظور باید برای بهبود شرایط پیری بهتر در جامعه همه تلاش کنند چرا که جمعیت بالای ۶۵ درصد در حال افزایش هستند و طبق آمارها ۸۲ درصد جمعیت تا سال ۲۰۵۶ به این گروه سنی اختصاص داده می شود.

وی ادامه داد: شاخص های امنیت اجتماعی که طبق دو شاخص امنیت مالی و کهولت سن است باید بیشتر مدنظر باشد پس باید به مدت زمان زندگی افراد و همچنین امید به زندگی عینی و سالم توجه خاص کرد چرا که شاخص کهولت در شهرهای مختلف مشخص است و بستگی به زندگی افراد دارد و همچنین امنیت مالی افراد مسن ارتباط نزدیکی با سلامت فیزیکی و فکری افراد دارد و این انجمن ۲ روش را برای این شاخص انجام داده است.

زنجری تاکید کرد: ما شاخص های امنیت مالی را اندازه گیری کرده ایم و از آنجا که این مساله به وضعیت مالی ارتباط دارد و شاخص کهولت و سلامت ۳۲ مورد ارتباط روانی، فیزیکی و اجتماعی دارد و ارتباطات مهمی بین شاخص کهولت افراد وجود دارد و هرچقدر این ارتباطات قوی باشد وضعیت بهتر است.

وی خاطرنشان کرد: در مقیاس متغیرهای جمعیت شناسی هرچقدر شاخص کهولت بالاتر باشد بهتر است و اگر شاخص منفی باشد به کاهش امتیاز شاخص سلامت کهولت می رسد و این به ابعاد فیزیکی ارتباط دارد.

وی اضافه کرد: نقش امنیت اجتماعی نیز در این مساله بسیار دارای اهمیت است باید استراتژی داشته باشیم تا ایمنی این افراد را ارتقا دهیم و برای افراد مسن ایمنی ایجاد کنیم مهم است که کوشش هایی برای ارتقای افراد مسن انجام دهیم تا شاهد عدالت اجتماعی در این رده سنی باشیم البته ما در این شرایط نگران پاندمی کووید ۱۹ هستیم چون بحران سلامت را افزایش می دهد.

سومین کنگره بین‌المللی و سی و پنجمین همایش ملی مددکاری اجتماعی ایران امروز سه‌شنبه به صورت آنلاین به همت انجمن مددکاران اجتماعی ایران در تهران برگزار شد.
انجمن مددکاران اجتماعی ایران تا کنون دو کنگره بین المللی در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ به مناسبت ۲۷ اسفند روز جهانی مددکار اجتماعی برگزار کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر