سد سنگ سیاه یکی از پتانسیل‌های توسعه گردشگری در استان کردستان


سد سنگ سیاه یکی از پتانسیل‌های توسعه گردشگری در استان کردستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان از سد سنگ سیاه به عنوان یکی از پتانسیل های توسعه گردشگری استان یاد کرد و گفت: با درنظر گرفتن این موضوع که این سد در مدار تامین آب شرب قرار نگرفته است لذا با رعایت اولویت به بخش تعاونی‌ها و روستاهای اطراف سد اقداماتی در خصوص راه اندازی رستوران سنتی، ایجاد ورزش و تفریحات آبی در راستای توسعه گردشگری استان انجام...

آرش آریانژاد در جریان بازدید رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از سد سورال و شبکه پایاب سنگ سیاه دهگلان، با هدف بررسی چالش‌های بخش آب دو شهرستان قروه و دهگلان و پیش‌بینی تمهیدات لازم برای برون رفت از این مسائل اظهار کرد: استان کردستان بعنوان استان مجاهدت‌های خاموش توانسته چنین پروژه عظیمی را در مکانی بسیار صعب العبور انجام دهد.

وی افزود: سد سورال یکی از سدهای کشور است که هیچگاه با مشکل آب مواجه نخواهد شد و هر ساله این سد در آستانه سرریز قرار خواهد گرفت که در حال حاضر نیز با حجم 14 میلیون متر مکعبی حجم مخزن تقریبا در شرف سرریز قرار دارد.

آریا نژاد ادامه داد: عدم تکمیل سرریز به دلیل انتقال حوزه ای است که انتقال آب از سد آزاد به سد قوچم و از سد ژاوه به سد سورال یکی از کارهای ماندگار در بخش آب بشمار می آید.

وی در خصوص انتقال 2/14 میلیون متر مکعب آب از سد ژاوه و 17 میلیون مترمکعب زیست محیطی و رساندن حجم مخزن سد سورال به 50 میلیون متر مکعب، خاطر نشان کرد: باتوجه پیش‌بینی‌ها و مطالعات انجام شده در جهاد کشاورزی استان حدود 7 هزار هکتار اراضی مستعد شناسایی گردید تا به 1200 هکتار اراضی فعلی جهت تامین آب اضافه گردد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان در ادامه افزود: طبق کارهای انجام شده در فصل بهار آب مورد نیاز 600 هکتار از اراضی پایاب سد را به جهاد کشاورزی تحویل خواهیم داد و براساس آخرین رایزنی هایی که در سفر دکتر نوبخت به این استان درخصوص تخصیص اعتباری بالغ بر 6 میلیارد تومان جهت تکمیل سامانه انتقال، 600 هکتار اراضی پایاب ساحل راست سد سورال در صورت تخصیص در مدت 2 ماه، مجموع 1200 هکتار مستقیما تحت پوشش این سد قرار خواهد گرفت.

وی یادآور شد: با توجه به اختلاف توپوگرافی که بین سد سورال و سد سنگ سیاه وجود دارد بصورت ثقلی انتقال آب یا بصورت انتقال لوله یا بصورت انتقال کانال باید صورت گیرد و بر اساس مطالعات انجام شده حدود 3000 هکتار اراضی مستعد در پایاب سد سنگ سیاه شناسایی شده است که در صورت تامین اعتبار و تکمیل سامانه انتقال به یک هزارو نهصد هکتار راضی موجود اضافه گردیده و در مجموع حدود 5000 هکتار از اراضی پایاب سد سنگ سیاه تحت پوشش قرار خواهد گرفت.

آرش آریا نژاد ضمن تاکید و توجه ویژه به دشتهای ممنوعه قروه و چهاردولی در شرق استان، یادآور شد: سطح تراز آبهای زیرزمینی در این دشتها بشدت پایین آمده و متاسفانه در برخی از این نقاط شاهد فرونشست و لوله زایی هستیم و این موارد طلیعه موارد خطرناک در حوزه آب زیرزمینی است که در صورت تامین اعتبارات و تکمیل سامانه خط انتقال علاوه بر بهبود، توسعه و تامین آب کشاورزی میتوان چاه‌های عمیق را از مدار خارج کرده و با تامین آبی ارزانتر با قابلیت دسترسی آسان تغذیه طبیعی سفره آب زیرزمینی در این دشتها را تسریع کرد.

وی در پایان از سد سنگ سیاه بعنوان یکی از پتانسیل های توسعه گردشگری استان یاد کرد و گفت: با درنظر گرفتن این موضوع که این سد در مدار تامین آب شرب قرار نگرفته است لذا با رعایت اولویت به بخش تعاونی‌ها و روستاهای اطراف سد اقداماتی در خصوص راه اندازی رستوران سنتی، ایجاد ورزش و تفریحات آبی در راستای توسعه گردشگری استان انجام گرفته است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !