بررسی پرونده های باغات تهران؛ همچنان پُرحرف و حدیث


بررسی پرونده های باغات تهران؛ همچنان پُرحرف و حدیث

تهران-ایرنا- اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه سه شنبه های خود پرونده پلاک های ثبتی را از حیث باغ بودن یا باغ نبودن بررسی می‌کنند اما اختلاف نظر اعضا در حین بررسی این گونه پرونده ها بر پر حرف و حدیث بودن آن دلالت می کند.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز سه شنبه در جریان دویست و هفتاد و نهمین جلسه شورای شهر پرونده ۵ پلاک ثبتی را از حیث باغ بودن یا نبودن در دستور کار قرار دادند و محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تمامی این پرونده ها را قرائت و نظر کمیسیون را اعلام کرد.

در این جلسه پلاک ثبتی به مساحت یک هزار و ۴۴ مترمربع در خیابان ولیعصر نرسیده به توانیر در منطقه ۶ تهران با ۱۵ رای به عنوان باغ تصویب شد.

همچنین اعضا به باغ بودن پلاک ثبتی به مساحت ۳ هزار و ۹۶۴ مترمربع در خیابان فرشته منطقه یک تهران با کاربری قدیم مسکونی با ۱۱ رای موافق دادند و از سوی دیگر هم پلاک ثبتی به مساحت ۴۲۰ مترمربع واقع در ازگل منطقه ۱ تهران با رای اعضا باغ تشخیص داده شد.

در ادامه اعضای شورای شهر تهران، پلاک ثبتی به مساحت ۲ هزار مترمربع در زعفرانیه منطقه یک تهران را که کاربری قدیمی مسکونی داشت را با ۱۰ رای به عنوان غیر باغ تشخیص دادند.

سالاری درباره فعالیت کمیسیون معماری و شهرسازی در تعیین باغ از غیر باغ گفت: ما هم به حقوق عمومی و هم به حقوق خصوصی افراد در تشخیص باغات توجه می‌کنیم.

وی تاکید کرد: حقوق مکتسبه چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت و در تعیین باغات مورد توجه است.

بررسی پرونده های باغات تهران؛ همچنان پُرحرف و حدیث

از اصول خود دور نشویم

«زهرا صدراعظم نوری» رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر هم در این جلسه و در جریان بررسی پرونده باغات گفت: اینقدر بر روی حد نصاب درختان تاکید نکنید چراکه این تاکید منجر به ایجاد آیین نامه‌ای در شورای عالی استان‌ها شده که فاتحه تمامی باغ‌های شهر خوانده خواهد شد.

وی با بیان اینکه در برخی پرونده ها، محیط بن درختان ۲۰۰ متر است، گفت: مشخص است که چنین ملکی باغ است.

نوری تاکید کرد: در تشخیص باغ، ملاک ما آن بندی از آئین نامه است که اگر سند مادر ملکی باغ باشد، آن ملک در صورت اصلاح نیز باغ خواهد بود.

وی در بررسی پلاک ثبتی دیگری یا اعلام مخالفت خود، گفت که چرا در اواخر دوره تا این حد تغییرات داریم.

نوری یادآور شد: ما قرار است درباه یک پیشنهاد یا لایحه یا غیره رأی گیری کنیم؛ وقتی کمیسیون شهرسازی درباره ملک نظری ندارد، شورای شهر چه نظری می‌تواند ارائه کند؟

عضو شورای تهران همچنین اعلام کرد که کار شورای شهر تعیین نوعیت است اما ما در حال نزدیک شدن به آخر دوره و دور شدن از اصول خود هستیم.

بررسی پرونده های باغات تهران؛ همچنان پُرحرف و حدیث

قانون شورای عالی استانها ملاک عمل
«حسن خلیل آبادی» دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد که ملاک عمل شورای شهر، قانون شورای عالی استان‌ها است.

وی افزود: آیا ما دنبال وضع موجودیم یا به دنبال انتقام گرفتن از مالکین قبلی املاک هستیم.

خلیل آبادی با تاکید بر اینکه باید واقع نگر باشیم، گفت: وقتی ملکی در حال حاضر درخت و فضای سبز ندارد نباید باغ محسوب شود.


«سید ابراهیم امینی» نایب رئیس شورای شهر هم دراین باره خاطرنشان کرد که شورای عالی استان‌ها آئین نامه اجرای قانون حفظ فضای سبز را اصلاح و ابلاغ کرده است و باید از این پس بر اساس این قانون درباره باغات تصمیم گیری شود.

وی اظهار داشت: هیات تطبیق مجلس می‌تواند جلوی اجرای آئین نامه‌های مخالف قانون را بگیرد اما این امر مانع اجرای آئین نامه نمی‌شود.

بررسی پرونده های باغات تهران؛ همچنان پُرحرف و حدیث

آیین نامه جدید باغات هنوز لازم الاجرا نشده است
«علی اعطا» دیگر عضو و سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه آیین نامه جدید باغات هنوز لازم الاجرا نشده است، گفت: در حال حاضر بر اساس آیین‌نامه پیشین با باغات تصمیم‌گیری می‌شود.

ویگفت: آیین نامه جدید باغات تصویب شده اما هنوز به شورای شهر ابلاغ نشده است.

اعطا توضیح داد که طبق ماده ١ و ٢ قانون مدنی هر قانون عام‌الشمولی باید در روزنامه رسمی چاپ و پانزده روز از آن بگذرد و پانزده روز پس از انتشار در سراسر کشور لازم الاجرا است مگر آن که در خود قانون ترتیب خاصی برای موقع اجرا مقرر شده باشد.

وی تاکید کرد: این آیین‌نامه باید از طریق شورای عالی استان ها به شورا ها ابلاغ شود اما هنوز چنین اتفاقی نیفتاده و با توجه به عدم انتشار در روزنامه رسمی هنوز برای شورای شهر جاری و ساری نیست.

«سید حسن رسولی» دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز در جریان بررسی پرونده باغات گفت: درباره این پرونده‌ها حقوق عامه و اشخاص مد نظر است.

وی درباره یکی از پلاکهای ثبتی اظهار داشت: صاحب این ملک به بنده مراجعه و عریضه نوشته است که پروانه ساخت دارد؛ مالک مدعی است که ملک در حال حاضر به تلی از خاک و یک کارگاه تبدیل شده است و باید بر باغ نبودن آن رأی داد.

رسولی تاکید کرد: ما باید درباره نظر کمیسیون نظر بدهیم و باید ابتدا کمیسیون معماری و شهرسازی نظر بدهد.

به گزارش ایرنا، اعضای شورای اسلامی شهر تهران جلسات سه شنبه خود را به بررسی پرونده های باغات و برخی صورتجلسه های نامگذاری اختصاص می‌دهند و بررسی پرونده‌های باغات در شورای شهر تهران از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام به این نهاد سپرده شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اشتباه فاحش کارگر کارواش؛ خسارت شدید به خودروی لوکس!