زنان همیشه در فرهنگ اسلامی و ایرانی خوش درخشیدند


زنان همیشه در فرهنگ اسلامی و ایرانی خوش درخشیدند

قم- ایرنا- آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در پیامی به نشست «زن تراز انقلاب اسلامی»، گفت: در فرهنگ اسلامی و ایرانی زنان همیشه خوش درخشیدند و در هیچ مکتب و گرایشی این‌گونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته است.

به گزارش روز سه‌شنبه روابط عمومی جامعه‌الزهرا(س)، در این پیام آمده است: با سلام و تحیت به آن مجمع محترم و تسلیت شهادت امام کاظم(ع) و تبریک عید سعید مبعث مکتب حیات‌بخش اسلام که کامل‌ترین ادیان است، با توجه به نظر واقع‌بینانه به انسان، وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحوه اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار خلقت زنان به تبیین حقوق آن‌ها پرداخته است.

آیت الله نوری همدانی اضافه کرده است: با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت که در هیچ مکتب و گرایشی این‌گونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شان و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.

وی ادامه داده است: مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد می‌شده و از کم‌ترین حقوق اجتماعی محروم‌شان داشته بودند که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم(ص) رفعت، مقام و شان والای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرر داشت.

وی تاکید کرده است: و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصه‌های جهادی، آموزشی، پرورشی و اجتماعی سال‌های نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.

این مرجع تقلید تصریح کرده است: مگر نه این است که انقلاب پرشکوه اسلامی با الهام از پیام دین تحولی عمیق در عرصه احقاق حقوق زنان پدید آورده و به جای استفاده ابزاری از وجود زنان، به تبیین جایگاه رفیع آنان در زمینه‌های مختلف جهادی، علمی، اقتصادی و اجتماعی پرداخت؟

در این پیام با اشاره به این‌که در فرهنگ اسلامی و ایرانی زنان همیشه خوش درخشیدند، آمده است: به‌عنوان نمونه، از واقعه تحریم تنباکو و نهضت مشروطه که سرآغاز نهضت‌های اسلامی است، زنان چادری حضور جدی در جامعه داشتند و دوشادوش مردان بلکه جلوتر از آن‌ها در عرصه اجتماع حرکت کرده‌اند.

این پیام ادامه یافته است: در تاریخ آمده است که خانم‌های چادری جلوی کاخ ناصرالدین شاه آمدند و از فتوای میرزای شیرازی حمایت کردند، در واقعه گریبایدوف نیز بانوان مسلمان چادری نقش اساسی داشته اند.

در این پیام افزوده شده است: وقتی وکلای مجلس ایران تصمیم گرفتند تسلیم التیماتوم روس شوند، ۳۰۰ زن خشمگین با اسلحه زیر چادرها وارد پارلمان گردیدند و به وکلا در حالی که روبندهای خود را بالا زده بودند، اعلام نمودند اگر شما تسلیم خواسته قدرت‌های خارجی بشوید و کشور خود را بی‌آبرو کنید، ما تمام شما را نابود خواهیم کرد و بالاخره قیام این زنان چادری مسلح، وکلا را مرعوب کرد و نتوانستند سیاست روس را عملی کنند.

آیت‌الله نوری همدانی بیان کرده است: می‌دانیم که زنان ایرانی با حجاب و چادر خود، انقلاب را پیش بردند و در تمام قیام‌ها و تظاهرات در برابر دشمنان اسلامی، همین زن‌های چادری در حرکت بودند و همین‌ها در هشت سال جنگ تحمیلی، جبهه‌ها را پشتیبانی کردند حتی به اسارت دشمن درآمدند و مدتی در حال اسارت به سر بردند.

وی با تاکید بر این‌که از یک نگاه انقلاب اسلامی با چادر به دنیا صادر شد، تاکید کرده است: همیشه در همه فیلم‌ها و تصویرها که دنیا از انقلاب نشان می‌دهد، انبوهی از زنان چادری را دوشادوش مردان جهادگر در حرکت می‌بینیم و روی همین اصل است که اکنون میل به استفاده از چادر و حجاب در کشورهای اسلامی و حتی غیراسلامی افزایش یافته است.

در این پیام با اشاره به کلمات امام خمینی(ره) در رابطه با نهضت خواهران باحجاب، آمده است: خواهران باحجاب دوشادوش برادران جهادگر بودند، این‌که در کلمات امام خمینی رضوان‌الله‌علیه با تاکید و تکرار، تقدیر و تشکر فراوان از برادران و خواهران برای قیام و انقلاب می‌بینیم، منظور همان خواهران باحجاب است.

آیت الله نوری همدانی با بیان این‌که انقلاب اسلامی، انقلاب گروهی است که متعهد به اسلام بودند، بیان کرده است: من هر جا باشم، خدمتگزار همه هستم و آنقدر خدمتی که از من می‌آید و آن دعا است و در حق شما جوانان، برادران و خواهران می‌کنم.

وی افزوده است: من امیدوارم که شما جوانان، خواهران و برادران، همانطور که از اول نهضت، با کوشش، انقلاب بزرگ را تحقق بخشیدید، از این به بعد هم با وحدت کلمه و با اتکا به خدای تبارک و تعالی این نهضت را ادامه دهید.

وی تاکید کرده است: امروز زنان و بانوان در تمام ابعاد باید خود را در تراز انقلاب اسلامی قرار دهند و الحمدلله در نسل سوم بانوان انقلاب این چنین است؛ بنده لازم می‌دانم از همه عزیزان برگزارکننده این همایش که با عنوان «زن تراز انقلاب اسلامی» گام برداشته‌اند، تشکر نمایم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم.

نشست «زن تراز انقلاب اسلامی؛ الگوی سوم زن ایرانی» از سوی مرکز بسیج اساتید و نخبگان روز سه‌شنبه در جامعه‌الزهرا(س) در شهر مقدس قم برگزار ‌شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید