ادارات خراسان شمالی حق صدور مجوز تجمعات را در شرایط کرونایی ندارند


ادارات خراسان شمالی حق صدور مجوز تجمعات را در شرایط کرونایی ندارند

بجنورد- ایرنا- استاندار خراسان شمالی گفت: دستگاه‌های اجرایی استان به هیچ عنوان حق صدور مجوز برای تجمعات را بدون در نظر گرفتن رنگ‌بندی شهرها و همچنین خارج از مصوبات ستاد کرونا را ندارند.

محمدعلی شجاعی روز سه شنبه در نشست استانی ستاد مدیریت کرونا اظهار داشت: در این مورد هیچ استثنایی وجود ندارد و اگر دستگاهی نمی تواند پروتکل ها را رعایت کند تجمعی را که برنامه ریزی کرده لغو کند و تا با جان دیگران بازی نشود حتی اگر مسابقات کشوری باشد.

وی افزود:: هیچ اداره و نهادی حق ندارد مجوز برگزاری هرگونه تجمعی خارج از پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده را صادر کند؛ همچنین ستاد کرونا استان نیز حق صدور چنین مجوزی را ندارد لذا اگر معیارهای دانشگاه علوم پزشکی قابل اجرا نیست، نباید برنامه ای برگزار شود.

وی با بیان این که فرمانداران باید طرح جمع آوری ماسک های غیر استاندارد را به سرعت اجرا کنند افزود: در مورد ماسک های تقلبی و غیر استاندار اطلاع رسانی شود و دستگاه های متولی نیز ورود پیدا کنند.

وی به دستگاه های متولی در مورد چهارشنبه آخر سال نیز هشدار داد و افزود: برای جلوگیری از بروز هر گونه اتفاق ناخوشایند و تجمع افراد متولیان امر نظارت های خود را تشدید کنند.

استاندار خراسان شمالی خاطرنشان کرد: ترددهای آخر سال ممکن است بیماری کووید ۱۹ را تشدید کند و لازم است تمامی شهرستان ها با توجه به رنگ بندی اعلام شده تابع قوانین ستاد ملی کرونا باشند و هلال احمر استان و نیروی انتظامی مطابق مصوبات ملی، عبور و مرور در عید نوروز را برنامه‌ریزی کنند.

شجاعی با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی در مراکز خرید و پاساژها افزود: دستگاه های متولی مانند دانشگاه علوم پزشکی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات و بازرسی باید در قالب یک بسته اطلاع رسانی آنچه را که لازم است رعایت شود در اختیار صدا و سیما و رسانه ها قرار دهند تا مردم بیش از همیشه در این ایام دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی تشکیل هر نوع صف برای توزیع کالاهای اساسی در استان را ممنوع اعلام کرد و افزود: سیستم درست برای توزیع بسیاری از اقلام در استان به وجود آمده و بر اساس آن با شناسایی تعداد مددجویان نهادهای حمایتی، کارگران واحدهای صنعتی، مستمری بگیران علاوه بر خرد شدن سیستم توزیع و دسترسی راحت به جامعه هدف سلامت و کرامت مردم نیز حفظ می شود و نیازی به ایجاد صف های طولانی نیست.

وی اظهار داشت: اوایل شیوع کرونا علت فوت اکثر بیماران تأخیر در مراجعه به بیمارستان بود اما اکنون علل فوتی های استان باید آسیب شناسی شود تا موارد فوت کاهش یابد.

شجاعی گفت: درصد رعایت پروتکل های بهداشتی در شهرستان های اسفراین، شیروان و بجنورد نسبت به سایر شهرستان ها کمتر است و دلیل آن باید بررسی و تحلیل شود تا مشکلات موجود برطرف شود.

استاندار خراسان شمالی افزود: فرمانداران شهرستان‌هایی که از نظر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضعیف‌تر هستند پاسخگو باشند زیرا نباید سه شهر بزرگ بجنورد، اسفراین و شیروان به لحاظ رعایت پروتکل ها ضعیف باشند.

وی با اشاره به عدم رعایت فاصله اجتماعی در مطب پزشکان، افزود: مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی باید این وضعیت را رفع کنند و همچنین باید پروتکل‌ها در داروخانه بیش از پیش رعایت شود.

شجاعی اظهار داشت: باید مکان‌هایی برای عرضه اقلام بهداشتی مورد تایید ایجاد شوند و اقلام تولید داخل استان، با کیفیت و قیمت مصوب را ارائه دهند اما نباید رقیبی برای دیگر کسبه ایجاد شود بلکه باید از خود کاسب در این طرح استفاده شود.

شجاعی خطاب به مدیرکل جدید صنعت، معدن و تجارت استان گفت: نباید هیچ گونه صفی در خراسان شمالی دیده شود زیرا میزان اقلام و کالا و گروه‌های نیازمند مشخص هستند و باید کالا در درب منازل افراد به آن‌ها فروخته شود.

وضعیت بیماران در استان ثابت است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت: وضعیت بیماری کووید ۱۹ در استان ثابت و افزایش مرگ و میر و ابتلا وجود ندارد.

افشین دلشاد افزود: تاکنون شواهدی مبنی بر اینکه ویروس انگلیسی به استان خراسان شمالی نیز وارد شده مشاهده نشده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اظهار داشت: نکته قابل توجه این است که افزایش فوتی‌های ناشی از موارد کرونای مثبت افزایش پیدا نکرده اما در مقابل فوتی‌های افرادی که تست کرونای آنها منفی بوده رشد داشته است.

وی یکی از اهداف اصلی اجرایی شدن طرح شهید قاسم سلیمانی را شناسایی بیماران کم علامت و بی علامت دانست و گفت: در این طرح با مراجعه به منازل افراد از آنها تست گرفته می شود تا بیماران بدون علامت شناسایی و قرنطینه شوند.

وی گفت: در حال حاضر شهرستان های مانه و سملقان، فاروج و گرمه به لحاظ رعایت پروتکل ها در وضعیت زرد و شهرستان های بجنورد و شیروان و اسفراین نارنجی هستند.

وی افزود: به لحاظ بیماری کووید ۱۹ وضعیت استان هم چنان زرد است.

برخورد قاطع با داروخانه ها انجام نمی شود

رییس کمیسیون اقلام بهداشتی کرونا در خراسان شمالی گفت: برخورد قاطعی با داروخانه هایی که ماسک غیر استاندارد می‌فروشند، صورت نمی‌گیرد و نهادها این امر را بین یکدیگر پاس کاری می‌کنند.

امین کلاته افزود: این امر سبب شده داروخانه ها و سایر مراکز، ماسک غیر استاندارد را حتی به قیمت گران تر بفروشند و این موضوع را در برخی موارد را به صورت مکتوب به نهاد نظارتی اعلام کردیم اما هیچ پاسخی دریافت نشده است.

وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برای اجرای مصوبات ستاد کرونا در مورد استفاده از ماسک تولید داخل استان، همکاری لازم را ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است