تکاپوی انتخابات شوراها در 55 شهر و 2 هزار روستای گیلان


تکاپوی انتخابات شوراها در 55 شهر و 2 هزار روستای گیلان

آستارا - ایرنا - نام‌نویسی نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از امروز 20 اسفند ماه در سراسر کشور آغاز می شود و افراد ،شخصیت‌ها ، نیروهای گیلان که این توانمندی را در خود می بینند برای نامزدی در انتخابات شوراها در 55 شهر و 2 هزار و 186 روستا آماده می‌شوند.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان در سراسر کشور ۲۸ خرداد ماه سال ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد و صاحب نظران آن را مهمترین رویداد سیاسی و اجتماعی سال آینده در ایران توصیف می کنند.

همه پرسی به دلیل توجه به رای و نظر مردم، نماد دموکراسی و مردم سالاری محسوب می شود و در ایران اسلامی با حاکمیت دین مبین اسلام و اهمیت رای مردم برای اداره امور کشور، انتخابات نمادی از مردم سالاری دینی است و در طول بیش از چهار دهه بعد از انقلاب اسلامی، مردم ما به طور متوسط هر سال در یک انتخابات ها با شرکت گسترده خود در اتخاذ تصمیم های اساسی برای اداره کشور سهیم بوده اند.

با رسیدن ۲۰ اسفند ماه و آغاز نام نویسی نامزدهای شوراهای اسلامی شهر و روستا، گمانه زنی ها و اظهار وجود نیروها و دعوت و استقبال طیف های مختلف مردم از افراد سرشناس و دارای قابلیت در همه شهرها و روستاها افزایش یافته و امید است انتخابات پیش رو شاهد مشارکت ارزشمند مردم باشد.

آخرین انتخاباتی که تجربه کردیم انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه سال ۹۸ بود که در استان گیلان ۲ هزار و ۵۵۹ شعبه اخذ رأی اعم از هزار و ۶۵۴ شعبه روستایی و ۹۰۵ شعبه شهری دایر بود و ۲ هزار و ۲۱۴ شعبه آن ثابت و ۳۴۵ شعبه سیار بود و ۱۶۸ نامزد برای کسب ۱۳ جایگاه نمایندگی در مجلس شورای اسلامی رقابت می کردند.

۴۶۵ نفر برای نمایندگی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در گیلان ثبت نام کرده بودند از این تعداد ۴۱۵ نفر مرد و ۵۰ نفر زن بودند و پس از طی مراحل مختلف بررسی و استعلام، صلاحیت نهایی ۱۸۲ نفر تایید شده بود.

یک میلیون و ۹۵۸ هزار و ۴۷۳ نفر از جمعیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری گیلان واجد شرایط اخذ رای و ۹۱ هزار و ۴۹۸ نفر رأی اولی بودند و ۴۵ هزار نفر در بخش های اجرایی، نظارتی، بازرسی، حفاظت، صیانت انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای برگزاری آن انتخابات تلاش کردند.

در آن انتخابات ۱۶۸ نفر از ۴۶۵ نفر ثبت نامی اولیه بعد از طی مراحل تایید صلاحیت ها در عرصه رقابتها ماندند. اما انتخابات پیش رو با توجه به گستره شوراهای شهر و روستا شمار نامزدهای انتخابات به طور طبیعی بسیار متفاوت و حضور قابل توجه مردم خواهد بود.

از این رو انتظار می رود در زمان نام نویسی نامزدهای شوراهای اسلامی شهر و روستا با توجه به گمانه زنی ها و اظهار وجود نیروها، دعوت و حضور طیف های مختلف مردم از افراد سرشناس و دارای قابلیت در همه شهرها و روستاها افزایش یافته وبر شور و حال انتخابات افزوده شود.

اما تحرکات در حوزه انتخابات ریاست جمهوری در استان طی هفته اخیر آغاز شده و برخی چهره های مطرح برای ریاست جمهوری با سفرهای غیررسمی به شهرهای گیلان برای مردم سخنرانی و طرح ها و برنامه های خود را مطرح کردند و این بخش از انتخابات سال ۱۴۰۰ نیز اهمیت خاص خود را دارد و شور و حال انتخابات با نام نویسی و تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری گسترده تر می شود.

ضمن آنکه در گیلان، انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی هم در حوزه انتخابیه آستانه اشرفیه برای انتخاب نماینده مردم این خطه و پر کردن آخرین کرسی خالی استان در مجلس شورای اسلامی هم برگزار می شود.

چنانکه استاندار گیلان در ستاد انتخابات استان با یادآوری برگزاری سه انتخابات ریاست جمهوری، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا در گیلان گفت: از اعضای ستاد انتخابات، فرمانداران و همه عوامل اجرایی برگزاری انتخابات انتظار است تا حقوق انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان را با رعایت کامل قانون حفظ کنند.

ارسلان زارع بر لزوم استفاده از همه ظرفیت ها در بسترسازی مشارکت حداکثری تأکید و تصریح کرد: استفاده از ظرفیت گروه های مختلف، احزاب سیاسی، گروه های مرجع، متنفذین دینی، علمی و فرهنگی و اصحاب رسانه در تقویت انگیزش مردم برای خلق مشارکت حداکثری، اثرگذار است.

وی ادامه داد: در این مسیر از همکاری های قانونی تمامی دستگاه های اجرایی، تشکیلات دولتی، نهادهای انقلابی و سازمان های عمومی در تقویت ابزارها و زیرساخت های لازم امر برگزاری انتخابات به شایستگی استفاده شود.

تکاپوی انتخابات شوراها در 55 شهر و 2 هزار روستای گیلان

۵۵ شهر و ۲ هزار و ۱۸۶ روستای گیلان صحنه انتخابات می شود

اینک با شروع نام نویسی انتخابات شوراها رفته رفته مهلت خدمت پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهرها و روستاها به سر می رسد و در عین آنکه شوراهای فعلی باید تا آخرین ساعت خدمت، با قوت و جدیت پای کار و تلاش باشند اما نامزدهای جدید هم خود را برای رقابتی تنگاتنگ جهت تصاحب کرسی های خدمت در شوراها آماده می کنند.

به گفته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در ۲ هزار و ۱۸۶ روستا و ۵۵ شهر این استان برگزار می شود و تحرکات و تکاپوی مردم برای انتخاب افراد اصلح از هم اکنون مشهود است.

به گفته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان انتخابات شوراهای اسلامی شهرها و روستاها از اهمیت خاصی برخوردار است و در ۲ هزار و ۱۸۶ روستا و ۵۵ شهر این استان برگزار خواهد شد و تحرکات و تکاپوی مردم برای انتخاب افراد اصلح از هم اکنون مشهود است.

محمود قاسم نژاد این را هم اعلام کرده که در شهرهای گیلان در شهر رشت ۱۱ نفر، در پنج شهر هفت نفر و در ۴۹ شهر دیگر استان پنج نفر برای شوراها انتخاب می شوند و ۲ هزار و ۵۹ روستا دارای شورای سه نفره، ۹۱ روستا دارای شورای پنج نفره هستند و مردم برای انتخابات اعضای شوراهای شهر و روستا با رعایت دستورالعمل های بهداشتی مشارکت خواهند کرد.

وی با اشاره به فراهم بودن زمینه برگزاری انتخابات الکترونیکی در گیلان از هیات های نظارت و اجرایی خواست در بررسی صلاحیت نامزدهای شوراهای اسلامی با دقت نظر و بدون در نظر گرفتن مسائل حزبی عمل کنند.

فرماندار شهرستان رشت هم با بیان ضرورت حفظ وحدت در جامعه تصریح کرد: حضور فعالانه مردم در انتخابات و مشارکت حداکثری زمینه ساز افزایش قدرت جمهوری اسلامی است.

علی فتح اللهی خاطر نشان کرد: این انقلاب متعلق به مردم است و امروز هم نیازمند حضور آگاهانه مردم در تمامی عرصه ها به ویژه انتخابات هستیم.

وی استفاده از ظرفیت های انسانی را یک ضرورت دانست و ادامه داد: باید نیروی انسانی پویا و فعال در بین اقوام و گروه های مختلف شناسایی و در مسیر پیشرفت جامعه به کار گرفته شوند.

در شهرستان تالش که بعد از رشت، دومین شهرستان پر جمعیت گیلان محسوب می شود، فرماندار این شهرستان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا را رویدادی مهم عنوان کرد و گفت : باید همه مشارکت کنیم و انتخاب افراد اصلح و شایسته در شوراها می تواند در روند توسعه و رسیدن شهرستان به جایگاه واقعی موثر باشد و در سطح کلان هم انتخاب فردی اصلح با مشارکت گسترده به اقتدار و توسعه کشور می انجامد.

به عقیده محمد حسین شاهکویی، ۲۰ اسفندماه و نام نویسی نامزدهای شوراهای اسلامی شهر و روستا سرآغازی برای همه پرسی بزرگ و مردمی در ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ است و مردم بزرگ تالش نیز همچون همیشه نقش کارساز خود را در این میدان ایفا خواهند داد.

وی بر اعمال دقت و مراقبت لازم در این انتخابات برای انتخاب افراد صالح و شایسته تاکید کرد.

او گفت: با وجود گذشت ۴۲ سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و عداوت و دشمنی های استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و تحریم های ظالمانه در دهه فجر امسال در تالش ۱۸۶ پروژه با اعتباری بالغ بر۸۲۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید و این توفیق نظام، خدمت دولت و پشتیبانی مردم از آرمان ها را نشان می دهد.

تکاپوی انتخابات شوراها در 55 شهر و 2 هزار روستای گیلان

تکلیف نامزدها چیست؟

به چشم برهم زدنی زمان نام نویسی نامزدهای شوراها هم تمام می شود و چند صباحی سرگرم نوروز و احتیاط های کرونایی خواهیم شد و ناگاه زمان رای گیری یعنی ۲۸ خرداد فرا می رسد باید از اکنون برای انتخاب اصلح اقدام کنیم اکنون که نخستین گام ها برای انتخابات پیش رو یعنی نام نویسی داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و تشکیل هیات های اجرایی آغاز شده است.

طبق اطلاعیه شماره ۶ ستاد انتخابات کشور، ثبت نام داوطلبان شرکت در ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر از ۲۰ اسفند به مدت هفت روز تا ۲۶ اسفندماه انجام می شود.

داوطلبان می توانند برای ثبت نام، از طریق اپلیکیشن موبایلی (بارگذاری شده در پورتال وزارت کشور)، نسخه دسکتاپ (کامپیوتر)، دفاتر پیشخوان دولت و مراجعه حضوری به فرمانداری ها از ساعت ۸ تا ۱۸ اقدام کنند اما حواسشان باشد که با هر روشی که ثبت نام کرده باشند، در نهایت باید برای نهایی کردن نام نویسی به فرمانداری حوزه مربوطه خود مراجعه کنند.

داوطلبان می توانند برای ثبت نام، از طریق اپلیکیشن موبایلی (بارگذاری شده در پورتال وزارت کشور)، نسخه دسکتاپ (کامپیوتر)، دفاتر پیشخوان دولت و مراجعه حضوری به فرمانداری ها از ساعت ۸ تا ۱۸ اقدام کنند اما حواسشان باشد که با هر روشی که ثبت نام کرده باشند، در نهایت باید برای نهایی کردن نام نویسی به فرمانداری حوزه مربوطه خود مراجعه کنند.

بر اساس این اطلاعیه برای ثبت نام، ارائه اصل گواهی عدم سوء پیشینه که از تاریخ صدور آن بیش از سه ماه نگذشته باشد، اصل شناسنامه عکس دار و تصویر همه صفحات آن، اصل کارت ملی و تصویرش، اصل کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا کارت معافیت دائم یا مدرکی دال بر مشخص بودن وضعیت خدمت وظیفه عمومی و تصویر آن برای مردان و یک قطعه عکس ۴ × ۳ جدید الزامی است.

همچنین ارائه اصل و یک نسخه تصویر مدرک تحصیلی معتبر فوق دیپلم یا معادل آن برای داوطلبان شورای شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و مدرک کارشناسی یا معادل آن برای داوطلبان شورای شهرهای بالای بیست هزار نفر جمعیت ضروری است؛ البته کسانی که سابقه یک دوره کامل عضویت اصلی شورا را دارند به شرطی که در همان حوزه انتخابیه نامزد شوند از شرط مدرک تحصیلی معاف هستند.

اصل و تصویر گواهی پذیرش استعفای مقامات موضوع ماده ۳۲ قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و اصل و تصویر مدرک معتبر ایثارگری (جانبازان، آزادگان، همسر و فرزندان شهدا و رزمندگان با حداقل ۶ ماه سابقه حضور در جبهه) برای برخورداری از امتیاز یک مقطع تحصیلی بالاتر از دیگر مدارک ضروری برای ثبت نام به شمار می آید.

تکاپوی انتخابات شوراها در 55 شهر و 2 هزار روستای گیلان


آموزش هیات های نظارت در شرایط کرونایی

ویروس کرونا که یک سالگی خود را در جهان سپری کرده و خسارات جانی و مالی فراوانی بجا گذاشته، تاثیر خود را در انتخابات نیز آشکار ساخته است و مسئولان با لحاظ شرایط شیوع ویروس و به تناسب رنگ شهرها از نظر شیوع کرونا، تمهیداتی برای تضمین و تامین سلامتی مردم و برگزارکنندگان انتخابات اندیشیده اند.

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از برنامه‌ریزی‌های این هیات برای تطبیق شیوه‌های آموزش اعضای هیات‌های نظارت با شرایط ناشی از همه‌گیری کرونا خبر داد و گفته که با توجه به شکل‌گیری هیات‌های نظارت و لزوم آموزش افراد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تمهیداتی برای آموزش اعضا پیش‌بینی شده است.

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از برنامه‌ریزی‌های این هیات برای تطبیق شیوه‌های آموزش اعضای هیات‌های نظارت با شرایط ناشی از همه‌گیری کرونا خبر داد و گفته که با توجه به شکل‌گیری هیات‌های نظارت و لزوم آموزش افراد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تمهیداتی برای آموزش اعضا پیش‌بینی شده است.

سید حمید رضا کاظمی گفته در ادوار گذشته تیم‌های آموزشی‌ وجود داشتند و با سفر به استان‌های مختلف، اعضای هیات‌های نظارت را آموزش می‌دادند و محتوای این آموزش‌ها آگاهی دادن نسبت به قانون نظارت بر انتخابات بود اما اکنون با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده به واسطه کرونا، امکان برگزاری دوره‌های آموزشی وجود ندارد.

او معتقد است که زمان کافی برای اینکه افراد را در گروه‌های کم تعداد و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آموزش بدهیم، در اختیار نداریم، بنابراین در هیات مرکزی نظارت از همکاران خواسته‌ایم در کنار کلاس‌های حضوری، کلاس‌های آموزشی را به صورت محتوای تصویری و به صورت برخط فراهم کنند تا برای همه هیات‌های نظارت در سطح کشور در دسترس باشد.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان گیلان نیز در این زمینه، برگزاری انتخابات سالم بر اساس قانون و نیز زمینه سازی برای حضور و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را دو اصل مهم عنوان کرد.

حجت الاسلام مجتبی اشجری امیدآفرینی و امیدبخشی در جامعه را موجب افزایش مشارکت در انتخابات ذکر و اضافه کرد: ۱۵ هزار ناظر برای نظارت بر فرایند برگزاری انتخابات در استان آموزش دیده اند.

وی با اشاره به تعامل و همکاری با استانداری گیلان گفت: این همدلی در انتخابات گذشته وجود داشت و در انتخابات پیش رو نیز شاهد خواهیم بود.

با این حساب، بسترهای لازم برای نام نویسی نامزدهای شوراهای اسلامی شهرها و روستاها در ۲۰ اسفند ماه برای مدت هفت روز فراهم است و از امروز فضای انتخابات در شبکه های اجتماعی رونق می گیرد و به تدریج این شور و حال در فضای حقیقی نیز بیشتر نمود می یابد و به تدریج با ورود به دوره تبلیغات رسمی نامزدها و انتشار طرح ها، برنامه ها و هدف های نامزدها و تبیین مطالبات مردم از ناحیه کنشگران، فعالان اجتماعی و رسانه ها باید خود را برای انتخابی اصلح و کارآمد آماده کنیم.

استان گیلان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان در سراسر کشور ۲۸ خرداد ماه سال ۱۴۰۰ برگزار می شود.

گزارش از عیسی پاشاپور

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی