چند هفته بعد از ابتلا به کرونا ریه zwnj;ها سالم می zwnj;شود؟


چند هفته بعد از ابتلا به کرونا ریه zwnj;ها سالم می zwnj;شود؟

سلامت نیوز:یک فوق تخصص بیماری های ریوی درباره آسیب های کرونا به ریه و زمان بهبود فرد پس از ابتلا توضیح داد. به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ذاکر فوق تخصص بیماری های ریوی اظهار کرد: کرونا بیماران را در سه دسته خفیف، متوسط و شدید گرفتار می کند، کسانی که دچار بیماری خفیف می شوند به صورت سرپایی درمان را دنبال می کنند، اما...

سلامت نیوز:یک فوق تخصص بیماری‌های ریوی درباره آسیب های کرونا به ریه و زمان بهبود فرد پس از ابتلا توضیح داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ذاکر فوق تخصص بیماری‌های ریوی اظهار کرد: کرونا بیماران را در سه دسته خفیف، متوسط و شدید گرفتار می‌کند، کسانی که دچار بیماری خفیف می‌شوند به صورت سرپایی درمان را دنبال می‌کنند، اما گروهی که به درجه متوسط یا شدید بیماری دچار می‌شوند اکثراً در بیمارستان و یا در بخش آی سی یو بستری می‌شوند و معمولاً پس از یک یا دو هفته اگر حال عمومی آن‌ها بهبود پیدا کند و مرخص می‌شوند.


او با اشاره به اینکه ما به همه بیماران اکسیژن نمی‌دهیم، افزود: بیمارانی که اکسیژن خون آن‌ها کمتر از ۹۰ درصد باشد نیازمند اکسیژن هستند لذا ما با توجه به شرایط اکسیژن را برای بیمار تجویز می‌کنیم.


ذاکر با اشاره به اینکه بیماران پس از اینکه از بیمارستان مرخص می‌شوند باید ۴ تا ۶ هفته بعد، ویزیت مجدد شوند گفت: معمولاً در این ویزیت تصویربرداری نیاز نیست و با توجه به معاینه، آزمایش و اکسیژن بیمار چک آپ لازم صورت می‌گیرد و پس از آن باید سه ماه بعد از شروع بیماری مجدد به پزشک مراجعه کرد، در این مرحله به یک عکس ساده نیاز داریم.
این فوق تخصص بیماری‌های ریوی با اشاره به اینکه تصویربرداری علاوه بر مزایا، معایبی نیز در بر دارد، گفت: خیلی از بیماران متاسفانه وقتی به پزشک مراجعه می‌کنند اصرار بر انجام سی تی اسکن دارند، در مرحله اولیه نیاز به یک عکس داریم و اگر در عکس چیزی رویت شد و در معاینه بالینی یافته‌هایی داشته باشیم یک تست تنفس از بیمار می‌گیریم.


او ادامه داد: هنوز نمی‌توانیم به مریض بگوییم که مثلاً پس از یک سال، قطعاً آسیب ریه دائمی است یا نه. زیرا ریه تا دو سال می‌تواند بهبود پیدا کند، در ویزیت ماه سوم با تست تنفس و یک عکس ساده می‌توانیم وضعیت فرد را ارزیابی کنیم، در فاصله ۴ تا ۶ هفته انتظار پاک شدن ریه را مخصوصاً در افراد سالمند نداریم.
این فوق تخصص بیماری‌های ریه افزود: متاسفانه بیمارانی را داریم که در یک فاصله کوتاه سه یا چهار سی تی اسکن انجام داده اند و این موضوع مقداری به ندانم کاری همکاران پزشک و بخشی دیگر به اصرار‌های بی دلیل بیمار برمی گردد، متاسفانه برخی از بیماران اصرار بر انجام سی تی اسکن دارند و این موضوع اصلا به صلاح نیست، زیرا در خیلی از مواقع به سی تی اسکن نیاز نداریم.


او افزود: در خانم‌های شیرده حساسیت زیادی درخصوص انجام سی تی اسکن داریم به طوری که خانمی که شیرده است بافت پستانش فعال است و اشعه حساس‌تر می‌شود و این موضوع می‌تواند در آینده فرد را به دلیل انجام سی تی اسکن‌های مکرر دچار مشکل کند.


این فوق تخصص بیماری‌های ریه عنوان کرد: ما هنوز ایمنی این بیماری را نمی‌دانیم که تا چه حد است، کرونا به صورت مجدد می‌تواند در فرد بروز پیدا کند، برخی از افراد ممکن است دوباره دچار بیماری کرونا شوند، کرونا در برزیل دچار جهش جدید شد و فکر می‌کردند که ایمنی دسته جمعی ایجاد شده است، اما ۷۰ درصد جمعیتی که در ابتدای اپیدمی دچار شده بودند مجدداً بیمار شدند.


او اظهار کرد: همه کشور‌ها مانند انگلستان دستورالعمل‌ها را اجرا می‌کنند، کسانی که دچار بیماری کرونا شدند ممکن است ۳ تا ۴ ماه ایمنی داشته باشند لذا این عده در اولویت واکسن قرار نمی‌گیرند، مگر اینکه کادر درمان باشند.
ذاکر بیان کرد: اکثر واکسن‌ها دو نوبته هستند، اما در این بیماری به امید اینکه ایمنی اولیه ایجاد شده واکسن را در کسانی که یکبار دچار بیماری شده‌اند در یک نوبت تزریق می‌کنند، اما باید بدانیم که ایمنی که واکسن می‌دهد بیشتر از ایمنی بیماری است، ایمنی واکسن دوام بیشتری دارد، لذا کسی که بیماری را گرفته در اولویت قرار نمی‌گیرد.


او گفت: پاندمی وقتی تمام شد، ممکن است بیماری به صورت کم در جامعه بماند، اما باز هم هنوز هیچ چیزی به صورت مشخص نیست، واکسن کرونا ۹۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند، این در حالی است که واکسن آنفلوآنزا ۷۰ درصد ایمنی زایی دارد و برای افراد مسن ۳۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند، اما خوشبختانه در واکسن کرونا میزان ایمنی زایی بسیار بالاست.


ذاکر عنوان کرد: همه مردم دنیا در قبال این بیماری مسئول هستند، لذا باید اصول بهداشتی را به درستی رعایت کنیم تا پاندمی طولانی‌تر از این نشود، تا زمانی که واکسن بخواهد در دسترس همگان قرار بگیرد باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی